Pierwszy Lexus RX 300, napędzany 220-konnym silnikiem V6, dostępny był w wersjach z napędem na przednie oraz wszystkie koła (AWD) i łączył wysokie walory użytkowe SUV-a z komfortem luksusowej limuzyny. - Nie chcieliśmy stworzyć mniejszego odpowiednika terenowego modelu LX. Aby uniknąć ograniczeń typowych konstrukcji, przyjęliśmy zupełnie nowe podejście, łącząc najbardziej pożądane cechy SUV-a i luksusowego sedana - wspomina szef inżynierów projektu, Tsuneo Uchimoto. Koncepcja okazała się słuszna i dziś RX stanowi niemal 40 proc. całej sprzedaży Lexusa.
Przełomowym momentem było wprowadzenie w 2005 roku Lexusa 400h z napędem hybrydowym i nowatorskim systemem E-four, w którym jednostka hybrydowa napędza koła przedniej osi, zaś koła tylne napędzane są inteligentnie sterowanym dodatkowym silnikiem elektrycznym, co z jednej strony zapewnia optymalne własności jezdne, a z drugiej radykalnie zmniejsza zużycie paliwa. Od tamtej pory hybrydowa wersja Lexusa RX jest odmianą preferowaną przez klientów, zarówno ze względu na niskie koszty eksploatacji, jak i znakomite osiągi.
Zaprezentowana w ubiegłym roku czwarta generacja modelu spotkała się ze znakomitym przyjęciem zarówno klientów - w pierwszej połowie tego roku sprzedaż RX w Europie wzrosła w stosunku do pierwszego półrocza 2015 r. ponad dwukrotnie (o 123 proc.).
Nowy RX zyskuje pozytywne oceny za wytłumienie wnętrza, oszczędność paliwa w mieście i zwinność, pomimo rozmiarów. Przy 120 km/h jest bardzo cicho, niemal nie słychać szumu powietrza ani opon. Atutem są przystępne koszty eksploatacji, co czyni go ciekawą alternatywą dla diesla 4×4. Do tego jakość materiałów, dbałość o szczegóły i komfort. Melomanów nie rozczaruje 15-głośnikowy system audio Mark Levinson.
Lexus RX dostępny jest obecnie w dwóch wersjach silnikowych. RX 200t, wyposażony w turbodoładowany, dwulitrowy silnik czterocylindrowy ze zmiennym cyklem pracy, o mocy 238 KM. Przy małym obciążeniu, np. podczas jazdy szosowej, działa w oszczędnym cyklu Atkinsona, a gdy potrzebna jest duża moc, przechodzi do cyklu Otto. RX 450h ma napęd hybrydowy z 3,5- litrowym silnikiem V6, rozwijający łączną moc 313 KM, co zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 7,7 s i prędkość maksymalną 200 km/h przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym zaledwie 5,3 l / 100 km.
Portal WardsAuto uznał nowego Lexusa RX za jeden z dziesięciu dostępnych na rynku USA samochodów o najlepszym wnętrzu. RX czwartej generacji to także samochód z wyróżnieniem za najwyższy poziom bezpieczeństw, Top Safety Pick +, przyznany przez amerykański Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (Insurance Institute of Highway Safety). Auto uzyskało we wszystkich próbach maksymalne oceny, a system przeciwdziałania zderzeniom czołowym oceniono jako doskonały.
RX zajął pierwsze miejsce w największym w Szwecji i Norwegii badaniu satysfakcji klientów – AutoIndex 2016, oceniającym zadowolenie z jakości samochodów, dynamiki jazdy i oferowanego przez nie komfortu, a także dealerów oraz obsługę posprzedażną pojazdów, zarejestrowanych w latach 2009-2015. W brytyjskim rankingu Driver Power 2016 Lexus został uznany za jest najbardziej niezawodną markę na rynku, a RX - za najbardziej niezawodny samochód, spośród 150 modeli różnych firm.
Badania konsumenckie potwierdzają też trwałość Lexusów, które zachowują niezawodność przez długie lata. W jesiennym zestawieniu Consumer Reports Lexus RX okazał się pod tym względem najlepszy wśród używanych samochodów terenowych i SUV, a w tegorocznym rankingu niezawodności J.D. Power, dotyczącym aut w trzecim roku eksploatacji, zajął drugie miejsce w segmencie Midsize Premium SUV, tuż za większym Lexusem GX.
Powodzenie modelu RX skłoniło japoński koncern do rozwoju kolejnych konstrukcji w segmencie SUV, takich jak stworzony na rynki Ameryki i Azji Lexus GX czy ogromnie popularny NX. Wiele wskazuje na to, że wkrótce dołączy do nich również kolejny model w segmencie subkompaktów.