IIHS ocenia wytrzymałość zderzeniową w pięciu testach eksperymentalnych, które obejmują: niesymetryczne zderzenie czołowe przy umiarkowanej i niskiej prędkości, zderzenie boczne, badanie wytrzymałości dachu oraz test zagłówków i foteli w symulacji uderzenia w tył pojazdu. Badane są także parametry reflektorów oraz skuteczność systemów automatycznego hamowania i ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający jako rozwiązań zapobiegających kolizjom, podczas których uderzenie następuje w przód pojazdu.
Modele Mazdy przetestowane w 2017 roku to: Mazda CX-9, Mazda CX-3, Mazda3, Mazda6, a ostatnio także nowa Mazda CX-5. Każdemu z tych modeli Instytutu przyznał najwyższą ocenę Top Safety Pick+. Wszystkie testowane samochody były wyposażone w opcjonalny system zapobiegania kolizjom czołowym oraz adaptacyjne reflektory LED, czyli elementy wchodzące w skład i-ACTIVSENSE — technologii zwiększającej bezpieczeństwo jazdy.
Jak podaje IIHS, Mazda jako jedyna spośród 16 producentów samochodów, których pojazdy przetestowano w bieżącym roku uzyskała ocenę Top Safety Pick+ dla wszystkich aktualnie oferowanych modeli. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom wszystkich modeli — zarówno w dotychczasowych kategoriach oceny, jak i w nowo wprowadzonej kategorii dotyczącej reflektorów pojazdu.
SKYACTIV-Body jako element TECHNOLOGII SKYACTIV to koncepcja zapewniająca nie tylko przyjemność z jazdy dzięki lekkiej konstrukcji nadwozia, lecz także bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku kolizji, czego dowodem są wyniki testów przeprowadzonych przez IIHS.