Mercedes AMG G 63 - do setki w mniej niż 5 sekund

LeadPhoto Mercedes AMG G 63 - do setki w mniej niż 5 sekund
Dzięki silnikowi 4.8 V8 biturbo nowy Mercedes Klasy G - AMG G 63 - rozpędzi się do setki w mniej niż 5 sekund. 585 koni mechanicznych, napęd na cztery koła oraz skrzynia biegów o 9 przełożeniach to tylko niektóre z jego cech.
Content

Wartości podstawowe
Pod maską G 63 montowany wcześniej silnik 5.5 V8 biturbo zastępuje jednostka 4.0 V8 biturbo, generująca moc 430 kW (585 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm. Ten ostatni jest osiągany w zakresie od 2500 do 3500 obr./min. W efekcie nowy Mercedes-AMG G 63 przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (lub 240 km/h z pakietem kierowcy AMG).
Jednostka korzysta z turbosprężarek typu twin scroll. W skrócie, aby uzyskać bardziej harmonijny przepływ spalin, ich obudowy i kolektor wydechowy rozdzielono na dwa osobne kanały. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać wyższą moc oraz wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. Parę turbosprężarek zamontowano nie na zewnątrz, lecz pomiędzy rozwidlonymi głowicami, co z kolei przynosi korzyści w postaci zwartej budowy silnika, reakcji na gaz i niższej emisji spalin.
Jednostka AMG otrzymała zmodyfikowane tłoki, zoptymalizowane chłodzenie oraz znacznie zmienione oprogramowanie. Wyposażono ją też w układ odłączania cylindrów. Przy częściowym obciążeniu cylindry nr 2, 3, 5 i 8 zostają zdezaktywowane, co pozwala zauważalnie ograniczyć zużycie paliwa (średnie zużycie benzyny: 13,2 l/100 km, średnie emisje CO2: 299 g/km). Układ działa w trybie jazdy Comfort, w zakresie od 1000 do 3250 obr./min, a o jego działaniu informuje menu AMG na panelu wskaźników.

Skrzynia biegów
G 63 korzysta ze skrzyni AMG Speedshift TCT 9G z oprogramowaniem zmodyfikowanym pod kątem szybszej zmiany przełożeń. We wszystkich trybach G 63 rusza z pierwszego biegu. Dźwignia biegów została teraz umieszczona na kolumnie kierownicy; kierowca może też zmieniać przełożenia ręcznie manetkami przy wieńcu. Co istotne, przekładnia utrzymuje wówczas wybrany bieg – nie wrzuca automatycznie wyższego po dobiciu do ogranicznika obrotów.

Napęd na 4 koła
Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4matic zestrojono z tylną osią – moment obrotowy trafia na przednie i tylne koła w proporcji 40:60. W poprzedniku siła napędowa była rozdzielona w stosunku 50:50.

Zawieszenie AMG Ride Control
Przy konstrukcji zawieszenia zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano sprężyny śrubowe. Po raz pierwszy z przodu pracuje niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Z tyłu – oś sztywna z pięcioma wahaczami na koło. Producent gwarantuje, że 241-milimetrowy prześwit (do tylnej osi) zapewnia bezpieczną jazdę nawet w ekstremalnych sytuacjach. Aby ograniczyć przechyły, G 63 z przodu i z tyłu zaopatrzono w dodatkowe stabilizatory poprzeczne.
Do standardowej specyfikacji należy zawieszenie AMG Ride Control z adaptacyjną regulacją tłumienia. Automatyczny, elektronicznie sterowany system dostosowuje stopień resorowania każdego z kół do aktualnych warunków – stylu jazdy, nawierzchni i wybranych ustawień. Kierowca ma do wyboru trzy bazowe charakterystyki tłumienia: Comfort, Sport oraz Sport+.

Układ kierowniczy
Elektromechaniczny układ kierowniczy G 63 z zależnym od prędkości wspomaganiem po raz pierwszy ma zmienne przełożenie.  Siła wspomagania zależy od wybranego trybu – Comfort lub Sport. Charakterystyka układu zmienia się automatycznie zależnie od aktualnego programu AMG Dynamic Select lub może być wskazana ręcznie, w trybie Individual.  Do wyboru jest pięć trybów na utwardzone drogi i trzy kolejne w teren.
Pierwsza grupa obejmuje programy od zrównoważonego i komfortowego do szczególnie sportowego: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Zależnie od aktualnego trybu, zmienia się reakcja silnika i przekładni, a także praca zawieszenia oraz układu kierowniczego. W każdej chwili kierowca może też uruchomić tryb ręcznej zmiany biegów. Lista off-roadowych trybów obejmuje ustawienia: Sand (najlepsza przyczepność i sterowność na piachu), Trail (przeznaczony do jazdy po błocie i na innych śliskich nawierzchniach) oraz Rock (dopasowany do pokonywania wymagających, skalistych odcinków z dużą artykulacją kół i częstym unoszeniem jednego lub więcej kół).

Nadwozie
Podstawę tworzy rama drabinkowa z wysokowytrzymałej stali oraz osadzone na niej nadwozie. Zbudowano je z mieszanki kilku gatunków stali oraz aluminium, z którego wykonano przednie błotniki, maskę oraz drzwi. Równocześnie o około 55% zwiększono sztywność skrętną ramy, nadwozia i jego mocowań (z 6537 do 10 162 Nm/st.). Dach jest spawany laserowo; ponadto okna są klejone do nadwozia – nie tylko zwiększa to sztywność skrętną nadwozia, ale i sprawia, że ramy okienne są odporniejsze na korozję.

Design
Pudełkowata sylwetka, mocno podkreślona maska, odsłonięte zawiasy drzwi, okrągłe reflektory, masywne klamki i listwy ochronne czy wyeksponowane koło zapasowe z obudową ze stali nierdzewnej – to wszystko elementy znane z nowej Klasy G. Wariant AMG wyróżnia się osłoną chłodnicy i zderzakiem z szerokimi wlotami powietrza oraz matowosrebrnymi akcentami, a także większymi kołami.
Seryjna specyfikacja G 63 obejmuje reflektory, kierunkowskazy i tylne lampy LED High Performance. Na życzenie dostępne są reflektory Multibeam LED z 84 osobno sterowanymi modułami, które w pełni automatycznie dobierają precyzyjny, wyjątkowo jasny strumień światła bez oślepiania innych uczestników ruchu.
Na życzenie dostępny jest pakiet wielokonturowych siedzeń ze specjalnymi, wielokonturowymi fotelami z funkcją masażu, wentylacją i szybkim ogrzewaniem. Wyposażono je w komory powietrzne o zmiennym stopniu napełnienia, uzależnionym m.in. od dynamiki jazdy.
We wnętrzu zamontowano obszytą skórą nappa kierownicę AMG Performance ze spłaszczonym u dołu wieńcem i perforacją w obszarze chwytu. Za znajdują się galwanizowane manetki zmiany biegów. Dzięki panelom dotykowym kierowca ma bezpośredni dostęp do funkcji pojazdu i multimediów.

Specyfikacja

Mercedes-AMG G 63

Silnik

4.0 V8 biturbo

Pojemność skok.

3982 ccm

Moc maksymalna

430 kW (585 KM) przy 6000 obr./min

Maksymalny moment obr.

850 Nm przy 2500-3500 obr./min

Układ napędowy

Napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC z rozkładem momentu obrotowego p/t 40:60

Przekładnia

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Średnie zużycie paliwa

13,2 l/100 km

Średnie emisje CO2

299 g/km

Klasa efektywności

F

Masa własna (DIN/EC)

2485* kg/2560** kg

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,5 s

Prędkość maksymalna

220 km/h***240 km/h*** (pakiet kierowcy AMG)



Nowy Mercedes-AMG G 63 będzie świętował swój światowy debiut podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Sprzedaż modelu ruszy 18 marca 2018 roku, a jego rynkową premierę przewidziano na czerwiec.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!