Dwa lata temu Mercedes-Benz zaprezentował model CLS Shooting Brake – nietypowy samochód sportowy, z pięcioma miejscami i pojemnym bagażnikiem. Teraz dołącza do niego mniejszy brat, CLA Shooting Brake. Stylizacja obu modeli, z długą maską, łukowatą linią dachu i pozbawionymi ram bocznymi szybami, nawiązuje do aut coupé. Oba mogą się równocześnie pochwalić wszechstronnością samochodów z nadwoziem kombi.
Zdecydowane rysy CLA Shooting Brake'a potęgują jego niespotykany dynamizm, maska z muskularnymi wybrzuszeniami stanowi nawiązanie do innych coupé Mercedes-Benz. Smukła, zakrzywiona linia okien koresponduje ze zmysłowym przetłoczeniem drzwi oraz zwężającymi się ku górze słupkami D. Atletyczną posturę Shooting Brake'a podkreślają także szerokie tylne lampy w kształcie skrzydeł. By nie zaburzać harmonijnej sylwetki, wszystkie anteny zostały zintegrowane ze spojlerem dachowym.
Sportowy sznyt CLA ma swoją kontynuację w kabinie. Zatopione w tubach zegary ze wskazówkami na godzinie 6, trójramienna kierownica (dostępna także ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz czerwoną nicią), okrągłe otwory wentylacyjne i fotele ze zintegrowanymi zagłówkami nawiązują do aut ze świata wyścigów. Starannie dobrane materiały i ich kolorystyka – w tym metalizowane akcenty oraz przeszycia w kontrastującym kolorze – dostępne są w ramach kilku konfiguracji. Lista opcji obejmuje panoramiczny, elektrycznie otwierany dach oraz 13-punktowy układ nastrojowego oświetlenia kabiny w 12 kolorach, które można dopasować do preferencji i nastroju.
Elegancki, spłaszczony tył Shooting Brake'a kryje ustawny bagażnik o pojemności od 495 do 1354 litrów. Co więcej, po ustawieniu oparć tylnej kanapy w pozycji „cargo” przestrzeń ładunkowa ma objętość 595 litrów, a w kabinie nadal może podróżować pięć osób. Szerokość bagażnika – do 1328 mm – należy do największych w segmencie kompaktowych kombi. Wykorzystanie przestrzeni ułatwiają przemyślane detale, takie jak magnetyczny zatrzask rękawa na narty w oparciach tylnych siedzeń czy elementy opcjonalne: sterowana elektrycznie klapa EASY-PACK, aluminiowe szyny z antypoślizgowymi wstawkami i pakiet Load Compartment, ułatwiający mocowanie drobnych przedmiotów. Obejmuje on składane pudełko oraz dodatkowy schowek z boku bagażnika.
Czterodrzwiowy Mercedes-Benz CLA BlueEFFICIENCY Edition ma najniższy wśród seryjnych aut współczynnik oporu powietrza (Cd), równy 0,22. Również CLA Shooting Brake reprezentuje najwyższą formę w dziedzinie aerodynamiki. Model notuje najmniejszy w segmencie współczynnik Cd – 0,26.
Zdecydowanie najciekawsza w gamie jest wersja 45 AMG. Pod jej maską pracuje najmocniejszy seryjny 4-cylindrowy silnik na świecie – 2-litrowa, turbodoładowana jednostka generuje moc (181 KM) z 1 litra pojemności. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a równocześnie zużywa średnio zaledwie 6,9 l/100 km. W układzie napędowym zastosowano 7-biegową, sportową przekładnię dwusprzęgłową AMG SPEEDSHIFT DCT z trzema trybami pracy (w tym czasowy tryb „M”, znany z najnowszego Mercedesa-AMG GT) i funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC, który rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku od 100:0 do 50:50. Za transfer siły napędowej odpowiada elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. W celu uzyskania lepszego rozkładu mas zintegrowano je z tylną osią. W czerwcu br. jednostka napędzająca nowy wóz ze stajni AMG została odznaczona podwójną nagrodą „Silnika Roku 2014” – dla debiutujących konstrukcji oraz w klasie pojemności od 1,8 do 2 litrów. Wyposażono ją w wydajny, bezpośredni wtrysk paliwa, generujący ciśnienie do 200 barów, wieloiskrowy zapłon oraz turbosprężarkę typu twin-scroll (spaliny prowadzone do turbiny dwoma kanałami), zapewniającą spontaniczny przyrost ciśnienia już od niskich obrotów. Ciśnienie doładowania sięga rekordowych w segmencie 1,8 bara. Sportowy wydech z automatycznie sterowaną klapą łączy rasowe brzmienie z komfortem akustycznym podczas jazdy na długich trasach.
Tradycyjnie, nowy model AMG wyróżnia progresywne wzornictwo: wlot powietrza przedzielony podwójnym ostrzem, akcenty w kolorze tytanowym, duże wloty powietrza w zderzaku, emblematy „TURBO AMG” na błotnikach oraz 18- lub 19-calowe obręcze. Wyłącznie dla odmiany AMG zarezerwowano specjalny spojler dachowy z tzw. płatem Gurneya, który zwiększa docisk przy wyższych prędkościach. Ponadto, nabywcy CLA 45 AMG Shooting Brake'a mają do wyboru szeroką gamę opcji personalizacyjnych, m.in. lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, dodatki z włókien węglowych, wyczynowy wydech czy wyczynowe fotele i kierownicę.
CLA 45 AMG Shooting Brake zadebiutuje w marcu 2015 roku, podczas salonu samochodowego w Genewie. W tym samym miesiącu trafi do sprzedaży.