Mercedes CLA45 AMG Shooting Brake

LeadPhoto Mercedes CLA45 AMG Shooting Brake
Za sprawą łagodnie opadającego dachu CLA Shooting Brake zapewnia odczuwalnie więcej przestrzeni nad głowami od swojego czterodrzwiowego odpowiednika. Początkowo model będzie dostępny z dwoma turbodieslami i trzema silnikami benzynowymi, z napędem na przednie lub wszystkie koła. Jego sprzedaż ruszy w styczniu 2015 roku. Podczas targów w Genewie, oficjalnie zadebiutuje najbardziej sportowe wydanie nowego modelu – CLA 45 AMG Shooting Brake, zasilane 2-litrowym silnikiem turbo o mocy 360 KM, które będzie konkurować z Volkswagenem Golfem R Variant.
Content

Dwa lata temu Mercedes-Benz zaprezentował model CLS Shooting Brake – nietypowy samochód sportowy, z pięcioma miejscami i pojemnym bagażnikiem. Teraz dołącza do niego mniejszy brat, CLA Shooting Brake. Stylizacja obu modeli, z długą maską, łukowatą linią dachu i pozbawionymi ram bocznymi szybami, nawiązuje do aut coupé. Oba mogą się równocześnie pochwalić wszechstronnością samochodów z nadwoziem kombi.

Zdecydowane rysy CLA Shooting Brake'a potęgują jego niespotykany dynamizm, maska z muskularnymi wybrzuszeniami stanowi nawiązanie do innych coupé Mercedes-Benz. Smukła, zakrzywiona linia okien koresponduje ze zmysłowym przetłoczeniem drzwi oraz zwężającymi się ku górze słupkami D. Atletyczną posturę Shooting Brake'a podkreślają także szerokie tylne lampy w kształcie skrzydeł. By nie zaburzać harmonijnej sylwetki, wszystkie anteny zostały zintegrowane ze spojlerem dachowym.

Sportowy sznyt CLA ma swoją kontynuację w kabinie. Zatopione w tubach zegary ze wskazówkami na godzinie 6, trójramienna kierownica (dostępna także ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz czerwoną nicią), okrągłe otwory wentylacyjne i fotele ze zintegrowanymi zagłówkami nawiązują do aut ze świata wyścigów. Starannie dobrane materiały i ich kolorystyka – w tym metalizowane akcenty oraz przeszycia w kontrastującym kolorze – dostępne są w ramach kilku konfiguracji. Lista opcji obejmuje panoramiczny, elektrycznie otwierany dach oraz 13-punktowy układ nastrojowego oświetlenia kabiny w 12 kolorach, które można dopasować do preferencji i nastroju.

Elegancki, spłaszczony tył Shooting Brake'a kryje ustawny bagażnik o pojemności od 495 do 1354 litrów. Co więcej, po ustawieniu oparć tylnej kanapy w pozycji „cargo” przestrzeń ładunkowa ma objętość 595 litrów, a w kabinie nadal może podróżować pięć osób. Szerokość bagażnika – do 1328 mm – należy do największych w segmencie kompaktowych kombi. Wykorzystanie przestrzeni ułatwiają przemyślane detale, takie jak magnetyczny zatrzask rękawa na narty w oparciach tylnych siedzeń czy elementy opcjonalne: sterowana elektrycznie klapa EASY-PACK, aluminiowe szyny z antypoślizgowymi wstawkami i pakiet Load Compartment, ułatwiający mocowanie drobnych przedmiotów. Obejmuje on składane pudełko oraz dodatkowy schowek z boku bagażnika.

Czterodrzwiowy Mercedes-Benz CLA BlueEFFICIENCY Edition ma najniższy wśród seryjnych aut współczynnik oporu powietrza (Cd), równy 0,22. Również CLA Shooting Brake reprezentuje najwyższą formę w dziedzinie aerodynamiki. Model notuje najmniejszy w segmencie współczynnik Cd – 0,26.

Zdecydowanie najciekawsza w gamie jest wersja 45 AMG. Pod jej maską pracuje najmocniejszy seryjny 4-cylindrowy silnik na świecie – 2-litrowa, turbodoładowana jednostka generuje moc (181 KM) z 1 litra pojemności. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a równocześnie zużywa średnio zaledwie 6,9 l/100 km. W układzie napędowym zastosowano 7-biegową, sportową przekładnię dwusprzęgłową AMG SPEEDSHIFT DCT z trzema trybami pracy (w tym czasowy tryb „M”, znany z najnowszego Mercedesa-AMG GT) i funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC, który rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku od 100:0 do 50:50. Za transfer siły napędowej odpowiada elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. W celu uzyskania lepszego rozkładu mas zintegrowano je z tylną osią. W czerwcu br. jednostka napędzająca nowy wóz ze stajni AMG została odznaczona podwójną nagrodą „Silnika Roku 2014” – dla debiutujących konstrukcji oraz w klasie pojemności od 1,8 do 2 litrów. Wyposażono ją w wydajny, bezpośredni wtrysk paliwa, generujący ciśnienie do 200 barów, wieloiskrowy zapłon oraz turbosprężarkę typu twin-scroll (spaliny prowadzone do turbiny dwoma kanałami), zapewniającą spontaniczny przyrost ciśnienia już od niskich obrotów. Ciśnienie doładowania sięga rekordowych w segmencie 1,8 bara. Sportowy wydech z automatycznie sterowaną klapą łączy rasowe brzmienie z komfortem akustycznym podczas jazdy na długich trasach.

Tradycyjnie, nowy model AMG wyróżnia progresywne wzornictwo: wlot powietrza przedzielony podwójnym ostrzem, akcenty w kolorze tytanowym, duże wloty powietrza w zderzaku, emblematy „TURBO AMG” na błotnikach oraz 18- lub 19-calowe obręcze. Wyłącznie dla odmiany AMG zarezerwowano specjalny spojler dachowy z tzw. płatem Gurneya, który zwiększa docisk przy wyższych prędkościach. Ponadto, nabywcy CLA 45 AMG Shooting Brake'a mają do wyboru szeroką gamę opcji personalizacyjnych, m.in. lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, dodatki z włókien węglowych, wyczynowy wydech czy wyczynowe fotele i kierownicę.

CLA 45 AMG Shooting Brake zadebiutuje w marcu 2015 roku, podczas salonu samochodowego w Genewie. W tym samym miesiącu trafi do sprzedaży.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!