Od czasu, gdy na początku lat 60. John Cooper na bazie oryginalnego Mini stworzył rajdówkę Mini Cooper 997, nazwa Mini jest synonimem zaangażowania i sukcesów marki w rajdach.
Dzisiaj MINI kontynuuje tę tradycję poprzez sukcesy MINI ALL4 Racing w rajdach na całym świecie. Podobnie jak Mini Cooper również MINI i MINI ALL4 Racing dzięki spektakularnym sukcesom w rajdach cross country i zwycięstwa w mistrzostwach na całym świecie stały się ikonami sportów motorowych. Jednym z takich rajdów cross country jest Rajd Dakar.
Trwa dwa tygodnie i uznawany jest za najcięższy dla samochodów i kierowców długodystansowy rajd świata. MINI i sprawdzone MINI ALL4 Racing wystartują również w roku 2016.
X-raid Team wystawi do zmagań w „Dakarze” cztery załogi MINI ALL4 Racing. Załogi składają się z niezwykle utalentowanych i profesjonalnych kierowców i pilotów, każdy z nich jest mistrzem w swoim fachu i każdy gotowy jest do tego, aby zdobyć dla MINI piąte z kolei zwycięstwo w Rajdzie Dakar.
Nasser Al-Attiyah (QAT) i jego wieloletni pilot Mathieu Baumel (FRA) będą bronić tytułu zwycięzców Rajdu Dakar 2015 .
- Do wygrania Dakaru potrzebne jest szczęście, dobry zespół i dobry pilot. Poza tym trzeba ciężko pracować, aby osiągnąć zwycięstwo - mówi Nasser Al-Attiyah.
- Cztery zwycięstwa w Dakarze pokazują, że MINI ALL4 Racing to dobry samochód. Chcę dodać do tego kolejne.
Hiszpańska gwiazda, Joan „Nani” Roma, wygrywał Dakar zarówno w samochodzie, jak i na motocyklu. Zarówno on, jak i jego pilot Alex Haro (ESP), mają ogromne doświadczenie w „Dakarze”. Równie wielki jest apetyt Romy na kolejne zwycięstwo:
- Każdy Dakar ma specyficzne wyzwania - mówi Joan Roma.
- Nawet po 20 startach to wciąż coś wyjątkowego. To zawsze świetna zabawa, a zwycięstwo jest bardzo wyjątkową chwilą.
Argentyński duet w składzie Orlando Terranova i Bernardo „Ronnie” Graue startujący po raz trzeci pod szyldem oficjalnego zespołu również ma sporo doświadczenia – wspólnie startowali przez 15 lat, na motocyklach, buggy i oczywiście w MINI ALL4 Racing.
- MINI ALL4 Racing to bardzo mocny samochód - mówi Orlando Terranova.
- Jego jakość jest niewiarygodna. Silnik jest fantastyczny – szybki na wydmach, na otwartym terenie, również na odcinkach WRC. To dzięki temu MINI ALL4 Racing ma przewagę nad innymi.
Były specjalista od WRC Mikko Hirvonen (FIN) wraca do rajdów, aby w MINI ALL4 Racing stawić czoła wyzwaniom Dakaru. W jego pierwszym Dakarze towarzyszyć mu będzie niezwykle szanowany i doświadczony pilot Michel Périn (FRA). Patrząc na swoją drogę do startu w Dakarze, Mikko Hirvonen mówi:
- Kiedy MINI dało mi możliwość próby wspólnie z MINI ALL4 Racing i doświadczonym zespołem X-raid, nie miałem żadnych wątpliwości. W końcu Dakar to jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakie możesz podjąć samochodem.
Pozostałych osiem MINI ALL4 Racing walczących w Rajdzie Dakar 2016 o miejsce na podium obsadzonych będzie przez prywatne zespoły z całego świata. Od Europy poprzez Amerykę Południową po Chiny – w załogach znajdą się reprezentanci 13 krajów. Każdy z nich chce skorzystać z wypróbowanej w rajdach trwałości i możliwości samochodów MINI ALL4 Racing zademonstrowanych w roku 2015, w którym auto zgarnęło pięć pierwszych miejsc w Rajdzie Dakar.
Podczas rajdu za sterami MINI zobaczymy dwóch Polaków w barwach Orlen Team – będą to Adam Małysz i Jakub Przygoński, który przesiada się z 2 kółek. Obie załogi niejednokrotnie podczas poprzednich edycji tego najtrudniejszego rajdu na świecie, że potrafią walczyć i mogą liczyć się w czołówce na poszczególnych etapach.
MINI ALL4 Racing startujące w Rajdzie Dakar 2016 zostały zmodernizowane w stosunku do ubiegłorocznych wersji. W trakcie sezonu 2015 załogi wspólnie z zespołem X-raid (DE) i konstruktorami MINI ALL4 Racing stale udoskonalały swoje samochody w warunkach testowych i rajdowych. Dowodem sukcesu tych wysiłków jest obrona tytułu w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA Cross Country.
Rajd Dakar 2016 (2-16 stycznia) startuje za niecałe dwa miesiące. Wyznacza początek sezonu rajdów długodystansowych 2016. Po raz kolejny organizatorzy rajdu wyznaczyli ciężką dla sprzętu i ludzi trasę prowadzącą przez różne tereny Argentyny i Boliwii.
Przejazdy przez góry, doliny, koryta rzek, pustynie i wszystko co pomiędzy we wszystkich możliwych warunkach atmosferycznych wymagają sporych umiejętności. Liczy się również orientacja i umiejętności nawigacyjne pilotów, aby pomyślnie dotrzeć do celu. Potrzebny jest też samochód tak niezawodny i mocny jak MINI ALL4 Racing, który poradzi sobie z wymagającym terenem. Niezbędne jest też ogromne doświadczenie ekipy technicznej X-raid serwisującej MINI ALL4 Racing w przerwach między etapami.
Kierowca
|
Pilot
|
Zespół
|
Nasser Al-Attiyah (QAT)
|
Mathieu Baumel (FRA)
|
X-raid Team
|
Joan „Nani” Roma (ESP)
|
Alex Haro (ESP)
|
X-raid Team
|
Orlando Terranova (ARG)
|
Bernardo „Ronnie” Graue (ARG)
|
X-raid Team
|
Mikko Hirvonen (FIN)
|
Michel Périn (FRA)
|
X-raid Team
|
Erik van Loon (NDL)
|
Wouter Rosegaar (NDL)
|
Van Loon Racing
|
Adam Małysz (POL)
|
Xavier Panseri (FRA)
|
ORLEN Team
|
Jakub „Kuba” Przygoński (POL)
|
Andrei Rudnitski (BLR)
|
ORLEN Team
|
Harry Hunt (GB)
|
Andreas Schulz (GER)
|
X-raid Team
|
Boris Garafulic (CHL)
|
Filipe Palmeiro (POR)
|
X-raid Team
|
Nazareno Lopez (ARG)
|
Sergio Lafuente (URU)
|
X-raid Team
|
Stephan Schott (GER)
|
Holm Schmidt (GER)
|
X-raid Team
|
Guo Meiling (CHN)
|
Min Liao (CHN)
|
Perfect China Health100 Yong Team
|