MITSUBISHI eX Concept: kompaktowy crossover z napędem elektrycznym

LeadPhoto MITSUBISHI eX Concept: kompaktowy crossover z napędem elektrycznym
Po debiucie na ubiegłorocznym salonie w Tokio, w 2016 roku Mitsubishi zaprfezentuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie model eX Concept. Jest to wizja kompaktowego SUV-a z napędem elektrycznym nowej generacji.
Content

Mitsubishi eX Concept stanowi połączenie nadwozia „shooting brake” (luksusowego, usportowionego kombi) z liniami kompaktowego SUV-a. Przód nadwozia prezentuje nową interpretację firmowej koncepcji „dynamicznej tarczy”. System napędu elektrycznego eX Concept został wyposażony w akumulatory o wysokiej wydajności i niewielkie, ale mocne silniki elektryczne, dzięki czemu cały układ jest teraz lżejszy i sprawniejszy. Dzięki dalszym zabiegom obniżającym masę pojazdu, udało się uzyskać zasięg samochodu wynoszący 400 km bez konieczności ładowania akumulatorów. Umieszczenie akumulatorów trakcyjnych pod podłogą obniżyło środek ciężkości, a to wraz z dwusilnikowym układem napędowym Twin Motor 4WD i zintegrowanym systemem dynamiki jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu stabilności. W pojeździe zastosowano też technologię automatycznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie, wykorzystując platformy wymiany danych nowej generacji z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Gdy zostaje wykryte zagrożenie, funkcje bezpieczeństwa są uruchamiane w sposób optymalnie dobrany do sytuacji. Natomiast inne systemy odpowiedzialne są za wykrywanie usterek lub nieprawidłowości na jak najwcześniejszym etapie ich występowania i sugerowanie kierowcy wizytę w serwisie. Kolejne rozwiązanie, które służy zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa, to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, czyli w miejscach, gdzie w razie kolizji kontakt z ludźmi lub z przeszkodami jest najbardziej prawdopodobny.

W konsoli centralnej pojazdu znalazło się miejsce dla dwóch przenośnych akumulatorów, co stanowi ukłon w stronę użytkowników korzystających z rozmaitych urządzeń przenośnych i preferujących aktywny tryb życia. Mitsubishi eX Concept został także wyposażony w przednią szybę korzystającą z dobrodziejstw technologii rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality* - AR), a także w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, co pozwala dostarczać najróżniejsze informacje związane z podróżą samochodem. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą pokładowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań, zwiększając wygodę korzystania z samochodu.

Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km. Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW. Jednocześnie, układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem dynamiki jazdy S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC, zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła. Dzięki systemowi AYC, który kontroluje rozdział momentu także pomiędzy tylne koła, Mitsubishi eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca. Kierujący może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy, by wykorzystać pełen potencjał systemu S-AWC:

- w trybie AUTO czujniki oraz kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni do jednostki sterującej S-AWC, która automatycznie dobiera optymalny tryb jazdy do warunków panujących na drodze,

- tryb GRAVEL (szuter) zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub podczas jazdy w ulewnym deszczu,

- tryb SNOW (śnieg) oferuje optymalne osiągi na zaśnieżonych lub innych, bardzo śliskich nawierzchniach.

Mitsubishi eX Concept może zostać połączony z systemem V2H („Vehicle-to-Home”), który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń w domu, co przeciętnemu gospodarstwu domowemu zapewnia energię elektryczną na cztery dni. Natomiast gniazdo prądu zmiennego 100V o maksymalnej mocy 1500W pozwala na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.

Zaawansowana technologia łączności mobilnej MMC integruje pojazdy z sieciami informacyjnymi. Możliwości sztucznej inteligencji korzystającej z informacji dostępnych w chmurze obliczeniowej pozwalają powiązać informacje przechowywane i wyszukane w Internecie oraz odwiedzane miejsca z zainteresowaniami i upodobaniami podróżnych. Gdy sztuczna inteligencja w czasie jazdy trafi w chmurze na przydatne informacje, podpowiada kierowcy możliwe działania w oparciu o zebrane informacje, może nawet wysłać kupony na smartfon kierowcy. Dzięki stałemu połączeniu z chmurą internetową, Mitsubishi Connect może zapobiegać wypadkom poprzez łączenie i wykorzystywanie informacji dostępnych w chmurze z informacjami z pojazdu i informacjami uzyskanymi z infrastruktury w pobliżu samochodu. System analizuje także informacje o samochodzie i wykrywa nieprawidłowości lub oznaki awarii w najwcześniejszym możliwym momencie, a następnie zachęca kierowcę do odwiedzenia serwisu w celu sprawdzenia lub naprawy usterki. Jeśli samochód weźmie udział w wypadku drogowym, automatycznie zostaną przesłane informacje o uszkodzeniach bazujące na sygnałach z czujników (skala wypadku, informacja czy poduszki powietrzne zostały napełnione, itd.) oraz lokalizacji miejsca wypadku. Podłączenie samochodu do Internetu pozwala zarezerwować stolik w restauracji, czy dokonywać zakupów jeszcze przed dojechaniem do sklepu. Łącząc samochód ze smartfonem można wysyłać i odbierać wiadomości głosowe, a także korzystać z portali społecznościowych. Zaawansowane technologie systemów aktywnego bezpieczeństwa dostępne w eX Concept to m.in. system łagodzenia kolizji czołowych(FCM) oraz ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). Zakres działania tych systemów, współpracujących z kamerami i radarami, został rozszerzony o wykrywanie pieszych i rowerzystów.

EX Concept wyposażony jest również w nowatorskie systemy bezpieczeństwa opracowane przez MMC: ostrzeganie o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW), Asystent Zmiany Pasa (LCA), ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu, system śledzenia warunków drogowych, asystent autonomicznego parkowania czysystem monitorowania samopoczucia kierowcy. Ponadto, dzięki sprzyjającej charakterystyce momentu obrotowego generowanego przez silnik elektryczny, samochody elektryczne wykazują właściwości jezdne, które pozwalają na niemal natychmiastową, automatyczną reakcję na zmiany występujące w sytuacji na drodze, gdzie poruszają się wyłącznie samochody, lub umożliwiają zaprzęgnięcie systemów automatycznego sterowania do unikania przeszkód. W automatycznym trybie jazdy światła pozycyjne pojazdu są włączone, sygnalizując innym użytkownikom drogi, że kierowca przekazał pełną kontrolę nad samochodem systemom automatycznej jazdy. Dzięki precyzyjnemu utrzymywaniu odległości od innych pojazdów jadących w pobliżu, np. w gęstym ruchu lub na autostradzie, jazda jest bezpieczniejsza, a zużycie energii elektrycznej maleje, jako że system unika niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań.

 

* Przekazywany na żywo, bezpośredni lub pośredni obraz świata zewnętrznego, którego elementy są uwypuklone (lub uzupełnione) przez wygenerowane komputerowo obrazy lub dźwięki.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!