„Bez względu na to, co napędza nasz samochód, czy silnik elektryczny, czy spalinowy, Volvo musi być bezpieczne” – mówi Malin Ekholm, szef ds. „Bezpieczeństwa w Volvo. W pełni elektryczny XC40 będzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy”.
Przeprojektowany przód
Opierając się na najwyższych standardach bezpieczeństwa bazowego modelu XC40, inżynierowie bezpieczeństwa Volvo musieli całkowicie przeprojektować i wzmocnić przednią część nadwozia, w której nie ma silnika spalinowego. Nie ma zatem elementu, który by ją usztywniał. Samochód elektryczny w ofercie Volvo nie ma żadnej taryfy ulgowej w zakresie bezpieczeństwa.
„Podstawy bezpieczeństwa są takie same w przypadku tego samochodu, jak w każdym innym Volvo. Ludzie są w środku, a samochód musi być zaprojektowany tak, aby był dla nich bezpieczny” – dodaje Malin Ekholm.
SUV z klatką
W porównaniu do standardowego modelu XC40, nadwozie wersji elektrycznej zostało wzmocnione klatką bezpieczeństwa chroniącą zarówno przestrzeń pasażerską, jak i akumulatory auta. Elementy klatki wykonano z wytłoczanego aluminium. Tworzy ona kontrolowaną strefę zgniotu wokół akumulatora i jest całkowicie zintegrowana z karoserią.
Podwozie XC40 od początku było projektowane z myślą o napędzie elektrycznym. Dlatego duże akumulatory zostały zintegrowane z podłogą karoserii. Taką ich lokalizację założono na samym początku projektowania. Ten zabieg obniża środek ciężkości auta, poprawia jego prowadzenie i zmniejsza ryzyko dachowania.
Tył nadwozia usztywniono elementami elektrycznego układu napędowego ściśle zintegrowanego z konstrukcją karoserii. W razie wypadku jego elementy działają jako wzmocnienie struktury nadwozia i rozpraszają energię uderzenia, chroniąc tylną część przedziału pasażerskiego.
Nowe systemy bezpieczeństwa
Wraz z premierą elektrycznego XC40 debiutują kolejne systemy bezpieczeństwa aktywnego. Jest to pierwszy model Volvo wyposażony w nową platformę czujników Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) z oprogramowaniem opracowanym przez Zenuity, spółkę joint venture należącą do Volvo i Veoneer.
Nowa platforma ADAS to system bezpieczeństwa czynnego, który składa się z szeregu radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. Zaprojektowano go tak, by można go było łatwo przeszczepić do różnych modeli. W przyszłości może też posłużyć do wprowadzenia technologii jazdy autonomicznej.
Volvo ujawni więcej szczegółów na temat całkowicie elektrycznego XC40 w nadchodzących tygodniach, zanim zostanie zaprezentowany publicznie 16 października.