Najlepszy rok na polskim rynku motoryzacyjnym od kilkunastu lat

LeadPhoto Najlepszy rok na polskim rynku  motoryzacyjnym od kilkunastu lat
Ubiegły rok był najlepszym na polskim rynku motoryzacyjnym od 16 lat pod względem liczby zarejestrowanych nowych pojazdów: wszystkie kategorie pojazdów, z wyjątkiem motorowerów, zanotowały dwucyfrowy wzrost. W całym 2016 roku zarejestrowano 416,1 tys. nowych samochodów osobowych oraz 59,8 tys. aut dostawczych. Okres ten charakteryzował się także wyższą produkcją w fabrykach ulokowanych w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 681,8 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 3,2% r/r.
Content

W IV kwartale 2016 roku zarejestrowano w Polsce 113,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 16,4 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w całym 2016 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 17,2% i wyniosła 416,1 tys. Powyższe dane oznaczają, że zarówno ubiegły kwartał, jak i cały 2016 rok był najlepszy od 16 lat pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych. Pomimo, że popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, których udział w rejestracjach nowych aut wyniósł 67,7%, zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych (osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą). Rejestracje aut osobowych w 2016 roku wzrosły w tej grupie o 8,8% r/r, zaś rejestracje klientów instytucjonalnych zwiększyły się o 21,8%.

W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji zarówno samochodów popularnych, jak i premium. W pierwszej grupie sprzedaż zwiększyła się o 15,7% i osiągnęła poziom 363,9 tys. aut. Liderem tego wolumenu pozostaje Škoda, która sprzedała w ubiegłym roku o 18% samochodów więcej niż w poprzednim roku, jednak najbardziej dynamiczne wzrosty liczby rejestracji zanotowały marki Dacia, Renault oraz Fiat. Jeżeli chodzi o samochody premium, to 2016 był rokiem  dalszego wzrostu popularności tego segmentu pojazdów. W ciągu 12 miesięcy zarejestrowano 52,3 tys. aut, a trzy największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz oraz Audi odnotowały wzrost sprzedaży przekraczający 30% – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji we wszystkich segmentach, oprócz klasy A, która zanotowała 5 -procentowy spadek. Najwyższy wzrost został odnotowany w klasie dużych MPV (47%), minibusów (38%), kombivanów (30%), dużych SUV-ów i crossoverów (29%) oraz samochodów sportowych i cabrio (29%).

Podobnie jak w poprzednich latach, w 2016 roku najpopularniejszymi samochodami osobowymi były auta klasy C, których zarejestrowano 123,6 tys., co oznacza wzrost o 16,0% w stosunku do 2015 roku. Nadal bardzo dynamicznie rozwija się rynek aut z napędami alternatywnymi – w ubiegłym roku liczba rejestracji wzrosła o 75,8% i wyniosła 10,4 tys. z czego aż 94,7% samochodów stanowiły hybrydy. Na uwagę zasługuje także dynamiczny wzrost limuzyn z segmentu F (26%) oraz aut klasy E (27%) –mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W 2016 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 681,8 tys. pojazdów samochodowych, o 3,2% więcej niż w poprzednim roku. Najdynamiczniej rosła produkcja autobusów – w ciągu 12 miesięcy zjechało z taśmy montażowej 5,24 tys. sztuk, o 5,5% więcej niż w zeszłym roku. Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zarejestrowano wzrost o 3,7% do 554,6 tysięcy. Najniższy wzrost wolemenu produkcji odnotowano w kategorii samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 122 tys. sztuk i była o 0,9% większa niż w 2015 roku.

Już czwarty rok z rzędu rośnie sprzedaż samochodów osobowych w kraju, a drugi rok z rzędu rośnie popyt na auta w UE, co przełożyło się na wzrost produkcji w fabrykach ulokowanych w Polsce. Pomimo dobrych wyników produkcyjnych jesteśmy nadal daleko od rekordowego poziomu osiągniętego w 2008 roku. Rosnący popyt w Europie, w której zarejestrowano ponad 14,6 miliona samochodów osobowych i bardzo dobry wynik sprzedaży nowych samchodów w Polsce pozwala patrzeć z optymizmem na wzrost wolumenu produkcji w najbiższym czasie – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!