Najważniejsze rekordy Bugatti

LeadPhoto Najważniejsze rekordy Bugatti
Niesamowity rekord Chirona Super Sport 300+ sprawił, że o Bugatti zrobiło się ostatnio naprawdę głośno. Ale to nie pierwsze osiągnięcie producenta na polu niesamowitych prędkości. Przedstawiamy najważniejsze rekordy francuskiej marki i jej samochodów z ostatnich 30 lat.
Content

EB110 GT i EB110 SS
Nie mówilibyśmy o sukcesach Veyrona i Chirona, gdyby nie Bugatti EB110. Stworzone przez Artioliego Romaniego auto było pierwszym współczesnym supersamochodem marki. Auto miało umieszczony centralnie silnik V12 o pojemności 3,5 l i napęd na wszystkie koła. W wersji GT Bugatti EB110 dysponowało mocą 560 KM, a odmiana EB110 SS miała już 610 KM.

W 1992 roku EB110 GT ustanowiło szereg światowych rekordów dla samochodów produkcyjnych. Auto oferowało m.in. najlepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h (3,46 s), a także najwyższą prędkość ze wszystkich aut cywilnych - 342 km/h. Mocniejsze Bugatti EB110 SS tylko te rekordy poprawiło. Samochód przyspieszał do setki w 3,26 s, a jego maksymalna prędkość wynosiła już 351 km/h. Co więcej specjalny egzemplarz auta dzięki prędkości 344,7 km/h zdobył tytuł najszybszego samochodu napędzanego gazem ziemnym. A w 1995 roku EB110 SS dopisało do listy rekord prędkości na lodzie - 296,34 km/h.

Trzy rekordy Veyrona…
Musiało minąć ponad 10 lat, zanim Bugatti wprowadziło na rynek kolejnego sprintera. Veyron, bo o nim mowa, otrzymał 8-litrowy silnik o 16 cylindrach, który wytwarzał ponad 1000 KM. W 2005 roku Veyron 16.4 ustanowił rekord prędkości auta drogowego osiągając 408 km/h, a 5 lat później ten wynik pobił Veyron Super Sport prędkością 431 km/h. A za sprawą wersji 16.4 Grand Sport Vitesse Bugatti Veyron stało się najszybszym roadsterem - rozpędziło się do 408 km/h.

…i trzy Chirona
Jeszcze bardziej imponująco prezentują się wyniki Bugatti Chiron. Dane techniczne zresztą też - samochód również dysponuje 8-litrowym, 16-cylindrowym silnikiem, którego moc wynosi 1 500 KM, a maksymalny moment obrotowy 1 600 Nm! W 2017 roku Chiron pobił rekord czasu, jaki zajmuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 400 km/h, a następnie wyhamowanie ponownie do zera. Jego czas to 41,96 s. W lipcu Chiron Super Sport 300+ został najszybszym samochodem drogowym - osiągnął 490,484 km/h, a w efekcie stał się również pierwszym autem produkcyjnym, które przekroczyło barierę 300 mil/h.

Zdjęcia: Bugatti

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!