Nie piłeś? Nie jedź!

LeadPhoto Nie piłeś? Nie jedź!
Nissan zachęca kierowców, aby sięgali po butelkę — oczywiście wody, a nie alkoholu. W ten sposób firma stara się zwiększyć świadomość o wpływie odwodnienia na bezpieczeństwo na drogach.
Content

O ile zagrożenia związane z prowadzeniem samochodu po spożyciu alkoholu są powszechnie znane, o tyle badań nad zależnością między nawodnieniem kierowcy a bezpieczeństwem nie ma zbyt wiele.

W badaniu przeprowadzonym w 2015 roku przez Uniwersytet w Loughborough w Wielkiej Brytanii i sfinansowanym przez Europejski Instytut Nawodnienia stwierdzono, że kierowcy, którzy wypijają tylko łyk wody (25 ml) na godzinę popełniają ponad dwukrotnie więcej błędów na drodze niż osoby odpowiednio nawodnione. Okazuje się, że liczba błędów była taka sama, jak w przypadku osób, u których zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,08% — czyli aktualnie dopuszczalny limit w Wielkiej Brytanii.

Wśród popełnianych błędów zdarzało się spóźnione hamowanie, jazda „wężykiem” w obrębie pasa ruchu, a nawet przekraczanie linii wyznaczających pasy ruchu.

Ponadto około dwie trzecie kierowców nie potrafiło rozpoznać oznak odwodnienia — zmęczenia, zawrotów i bólu głowy, suchości w ustach i spowolnienia reakcji.

Problem ten można rozwiązać, wypijając po prostu więcej wody. W badaniu,  przeprowadzonym w 2013 roku przez dwie uczelnie, ustalono, że osoby, które wypijają pół litra wody przed wysiłkiem intelektualnym, reagują o 14% szybciej od osób, które wcześniej nic nie piły.

Nissan zaprezentował innowacyjne rozwiązanie. Co szósta osoba używa dziś technologii ubieralnych. Nissan, zainspirowany rozwiązaniami pomagającymi dbać o zdrowie i kondycję, zaproponował zastosowanie zaawansowanych „inteligentnych” materiałów w branży motoryzacyjnej.

Nawiązawszy współpracę z holenderską marką Droog z branży wzornictwa przemysłowego, Nissan zainstalował w crossoverze Juke supernowoczesną technologię wykrywania potu SOAK. Specjalna powłoka na kierownicy i przednich fotelach Juke w prosty, ale skuteczny sposób ostrzega go i przypomina, że powinien napić się wody.

Powłoka SOAK działa w bardzo prosty sposób — zmienia kolor w kontakcie z wilgocią na przykład na dłoniach kierowcy lub ubraniu po intensywnym treningu. Odwodnienie jest sygnalizowane kolorem żółtym, natomiast kolor niebieski oznacza, że kierowca jest dostatecznie nawodniony.

Wielu sportowców doskonale rozumie konieczność nawadniania organizmu, ale ludzie spoza świata sportu często nie zdają sobie sprawy z wpływu odwodnienia na wydolność fizjologiczną. Technologia wykrywania potu w samochodzie to innowacyjny sposób zwrócenia uwagi na tę kwestię, a także skutecznej prewencji poprzez bezpośrednie ostrzeżenie kierowcy – mówi Dr Harj Chaggar, konsultant medyczny NISMO.

Innowacyjna powłoka SOAK została opracowana przez Pauliena Routsa, badacza i projektanta z firmy Droog. Powiedział on: Opracowałem SOAK z myślą o zastosowaniu w odzieży sportowej. Moją wizją jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które w jakiś sposób pomagają noszącemu je użytkownikowi, wykorzystywanie nowych technologii rozszerzających funkcjonalność odzieży i tekstyliów, a także opracowywanie nowych sposobów interakcji z naszym zdrowiem i organizmem.

Obecnie Nissan nie planuje wprowadzania technologii wykrywania potu w seryjnym modelu Juke. Jest to jedynie ilustracja podejścia marki do innowacyjności oraz pionierskich technologii zwiększających bezpieczeństwo. Juke jest już wyposażony w wiele zaawansowanych technologii inteligentnej mobilności Nissana. Są to między innymi: inteligentny system kamer 360° z wykrywaniem poruszających się obiektów, ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu i ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!