Nissan BladeGlider - Inteligentna Mobilność w praktyce

LeadPhoto Nissan BladeGlider - Inteligentna Mobilność w praktyce
Nissan BladeGlider, zaprezentowany po raz pierwszy jako statyczne studium projektowe na Salonie Samochodowym Tokio 2013, zapowiadał fascynującą przyszłość bezemisyjnych samochodów elektrycznych Nissana.
Content

Te prototypy są kwintesencją dążenia Nissana do rozbudowy filozofii inteligentnej mobilności, zgodnie z którą przyjemność z jazdy łączy się z odpowiedzialnością za środowisko. Nissan uważa, że kierowcy powinni z zadowoleniem przyjmować bezemisyjną przyszłość, której BladeGlider jest doskonałym przykładem. To samochód elektryczny dla tych kierowców, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna – powiedział Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny w Nissan Motor Co., Ltd.

Zgodnie z wizją producenta był to zwrotny i oszczędny samochód elektryczny nadający nowy wymiar przyjemności z jazdy oraz związanym z nią emocjom. Dzięki niemal bezgłośnie pracującemu elektrycznemu zespołowi napędowemu samochód miał „szybować” po drodze, zaś jego aerodynamiczna sylwetka kojarzyła się z rozwijającym ogromne prędkości samolotem ze skośnym układem skrzydeł.

Debiut prototypów BladeGlider stanowi kolejny dowód zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz nowych technologii autonomicznych systemów napędowych i łączności. Samochód elektryczny, który dotychczas sprzedał się w największej ilości to Nissan LEAF a marka jest pionierem Inteligentnej Mobilności, która wieloetapowo zostanie wdrożona w wielu pojazdach w najbliższych latach.

Teraz, po dwóch latach prac projektantów, inżynierów i konstruktorów, Nissan BladeGlider przeszedł ewolucję, stając się fascynującym, realnym studium wykorzystującym potencjał zaawansowanej technologii samochodu elektrycznego. BladeGlider jest kwintesencją „inteligentnej mobilności” – filozofii projektowania samochodów według nowatorskiego podejścia do prowadzenia pojazdu, źródła jego napędu i integracji ze społeczeństwem.

W modelach demonstracyjnych zastosowano zaawansowaną konfigurację podwozia z wąskim rozstawem przednich kół, zapewniającym optymalną sprawność aerodynamiczną i stabilność prowadzenia.

Osadzone na zawiasach przy tylnym słupku i otwierane do góry drzwi z wysoko poprowadzoną krawędzią szyb dostarczają niezapomnianych wrażeń przy wsiadaniu do kabiny i jej opuszczaniu. Otwarty dach Nissana BladeGlider jest wzmocniony zintegrowaną konstrukcją zabezpieczającą przedział pasażerski w przypadku wywrócenia się pojazdu. Dzięki temu wrażenia z jazdy otwartym samochodem wyścigowym są dostępne przy poziomie bezpieczeństwa porównywalnym z coupé.

W kabinie przypominającej kształtem grot strzały fotel kierowcy jest nieco wysunięty przed siedzenia pasażerów, którzy dzięki temu mają więcej przestrzeni na nogi. Wszystkie osoby podróżujące samochodem mogą obserwować otoczenie przez panoramiczną, jednolitą szybę otaczającą kokpit. Przyciski zamontowane na kierownicy służą do sterowania systemami pojazdu, a dane takie jak prędkość, stan naładowania akumulatora, parametry trybu odzyskiwania energii oraz mapa momentu obrotowego są prezentowane na zaawansowanym wyświetlaczu. Po bokach centralnego wyświetlacza znajdują się dwa dodatkowe ekrany, na których kierowca ogląda obraz ze skierowanych do tyłu kamer umieszczonych tuż za przednimi kołami i obejmujących swoim zasięgiem przestrzeń po bokach i z tyłu pojazdu. Jako alternatywa dla tradycyjnych bocznych lusterek system kamer i ekranów poprawia sprawność aerodynamiczną Nissana BladeGlider. Po włączeniu biegu wstecznego na ekranach wyświetlany jest obraz z dwóch innych kamer zamontowanych z tyłu elementu konstrukcyjnego zapewniającego ochronę w przypadku przewrócenia się pojazdu, ułatwiając cofanie.

W 100% elektryczny napęd gwarantuje znakomite osiągi, które uzyskano dzięki technologii akumulatorów i silników opracowanej przez partnera technicznego Nissana w projekcie BladeGlider, firmę Williams Advanced Engineering. Maksymalna prędkość egzemplarzy demonstracyjnych przekracza 190 km/h*, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi niespełna 5 sekund*. Tylne koła są napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 130 kW, umieszczonymi po jednym z każdej strony.

W układzie napędowym zastosowano system rozdziału momentu obrotowego na napędzane koła pod kątem poprawy właściwości jezdnych. Dzięki takiemu wektorowaniu momentu obrotowego ewentualna podsterowność powoduje automatyczne zwiększenie momentu przekazywanego na koło po zewnętrznej stronie zakrętu w celu skompensowania tego zjawiska.

System rozdziału momentu obrotowego ma raczej wspomagać doświadczonego kierowcę niż decydować o jego stylu jazdy, dlatego może on działać w trzech ustawieniach: „wyłączony”, „zwrotność” oraz „dryft”.

Źródłem energii jest wysokowydajny, pięciomodułowy akumulator dostarczający moc 220 kW. Na potrzeby modelu opracowano specjalne układy chłodzenia akumulatora i silników.

Wnętrze Nissana BladeGlider odzwierciedla sportowy charakter pojazdu, między innymi poprzez takie detale, jak 4‑punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Fotele zapewniają znakomite podparcie boków i ud kierowcy oraz pasażerów. Wyściełano je przyjemną w dotyku tapicerką z tkaniny i żywicy epoksydowej, dzięki czemu uzyskano solidny i dobrze przylegający do odzieży materiał, który zapewnia wygodę i utrzymuje osobę siedzącą w fotelu na miejscu.

Przygotowano dwie propozycje kolorystyczne wykończenia wnętrza – zielony Cyber i pomarańczowy Stealth. Kolory te zastosowano w górnej części oparcia, otaczając je srebrnym odblaskowym materiałem, który przyciąga wzrok i podkreśla sportowy charakter samochodu. Dolna części fotela jest pokryta czarnym, wzorzystym materiałem z zielonym lub pomarańczowym pasem otaczającym siedzisko.

W sierpniu w Rio de Janerio zaprezentowane zostaną dwa egzemplarze Nissana BladeGlider. Jeden będzie wystawiony na statycznej ekspozycji w Parku Olimpijskim, a drugim przedstawiciele mediów i ważni goście będą odbywali dynamiczne przejażdżki.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!