Nissan zbudował furgonetkę… do sprzedaży lodów

LeadPhoto Nissan zbudował furgonetkę… do sprzedaży lodów
Nissan wyjął silnik spalinowy ze typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc całkowicie elektryczny pojazd o takim przeznaczeniu, który uświetnił przypadający 20 czerwca brytyjski Dzień Czystego Powietrza.
Content

Z nieba do wafelka
Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca. Projekt udowadnia, że stosując podejście „Z nieba do wafelka” można uniezależnić się od węgla na każdym etapie, jaki przechodzi lodowy smakołyk.

Furgonetki z lodami – w szczególności starsze modele – są w większości wyposażone w silniki Diesla pozostające w nieustannym ruchu w celu zasilania urządzeń chłodniczych.

Pracując na biegu jałowym, silniki te emitują szkodliwe substancje, w tym sadzę. Niektóre brytyjskie miasta planują zakazać wstępu takim pojazdom lub nałożyć na nie kary. Koncepcja Nissana ma być rozwiązaniem dla tych dostawców, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy i jednocześnie zaoferować klientom lepsze doświadczenia.

Na bazie e-NV200
Prototyp furgonetki bazuje na modelu e-NV200 – całkowicie elektrycznym pojeździe użytkowym marki Nissan. Opracowana koncepcja to praktyczna demonstracja elektrycznego ekosystemu Nissana łączącego bezemisyjny układ napędowy i akumulatory z odzysku z wytwarzaniem odnawialnej energii słonecznej.

Silnik furgonetki zasilany jest przez akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh, a pokładowe urządzenia do lodów, w tym automat do produkcji, chłodnia i lodówka na napoje czerpią energię z niedawno zaprezentowanego systemu Nissan Energy ROAM, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku.

Zaprojektowany zarówno do zastosowań profesjonalnych, jak i rekreacyjnych, ROAM to przenośny agregat wykorzystujący ogniwa litowo-jonowe odzyskane z samochodów elektrycznych pierwszej generacji (produkowanych od 2010 roku). Rozwiązanie to zapewnia drugie życie akumulatorom z pojazdów elektrycznych marki Nissan.

200 km zasięgu i nowoczesne metody płatności
Zasięg modelu e-NV200 to 200 km (cykl mieszany WLTP) bez ładowania. Dwa agregaty Nissan Energy ROAM mają łączną pojemność 1,4 kWh i moc wyjściową do 1 kW. Można je ładować z sieci 230 V (naładowanie do pełna zajmuje około godziny) albo z paneli słonecznych umieszczonych na dachu furgonetki (naładowanie do pełna w ciągu 2-4 godzin).

Opracowana koncepcja zmienia wiele dotychczasowych założeń związanych z furgonetką z lodami. Lody wydawane są z otwieranego okienka znajdującego się z boku pojazdu, natomiast sprzedawca podaje je stojąc obok furgonetki, będąc w bezpośrednim kontakcie z klientem, bez bariery w postaci lady.

Za lody można płacić zarówno gotówką, jak i kartą zbliżeniową lub smartfonem poprzez panel „tap-to-pay” zainstalowany z boku furgonetki.

Głośnik grający przyciągającą klientów melodię (niekoniecznie lubiany przez rodziców) został zastąpiony inteligentnym przyciskiem, po którego naciśnięciu wysyłany jest tweet z dokładnym miejscem furgonetki określanym przez globalną usługę lokalizacyjną What3Words. What3Words dzieli świat na fragmenty o wymiarach 3x3 m, z których każdy jest oznaczony niepowtarzalnym „adresem” złożonym z trzech słów. Przykładowo: ///trendy.angel.define to punkt na wybrzeżu w brytyjskim dystrykcie Brighton & Hove. W ten sposób klienci mogą łatwo znaleźć furgonetkę w miejscach, w których nie funkcjonują typowe adresy – na przykład w parku czy na wybrzeżu.

Ładowanie w dwie strony
Dzięki funkcji dwukierunkowego ładowania modelu e-NV200 właściciele mogą czerpać dochody także zimą, gdy pojazd jest używany mniej intensywnie. Akumulator pojazdu e-NV200 wyposażonego w ładowarkę V2G (Vehicle-to-Grid) może magazynować nadwyżki energii (na przykład energię odnawialną z wiatru i słońca) i w razie potrzeby oddawać ją z powrotem do sieci. Technologia ta może przyczynić się do równoważenia okresów szczytowego zapotrzebowania na energię, zapewniając jednocześnie dodatkowe dochody właścicielom w czasie, kiedy nie potrzebują samochodu elektrycznego jako środka transportu.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!