Nowa Globalna Architektura Toyoty

LeadPhoto Nowa Globalna Architektura Toyoty
„Nagłe i drastyczne zmiany w otoczeniu biznesowym powodują, że tradycyjne podejście do prowadzonej działalności nie zagwarantuje nam zrównoważonego rozwoju. Znajdujemy się obecnie w punkcie zwrotnym, który wymaga od nas stworzenia nowego modelu biznesowego”. -Akio Toyoda, Prezydent Toyota Motor Corporation
Content

Po czterech latach od ogłoszenia Globalnej Wizji Toyoty, firma poczyniła istotne postępy we wprowadzaniu nowej strategii zrównoważonego rozwoju, której głównym filarem jest produkcja jeszcze lepszych pojazdów (Making Even-better Cars). Wymagało to nowego podejścia do produkcji samochodów, w którym zmienia się proces planowania produktów oraz podnoszenia konkurencyjności fabryk. Proces ten jest oparty na Nowej Globalnej Architekturze Toyoty (Toyota New Global Architecture) i utrzymywaniu wykwalifikowanej, doświadczonej załogi.

Komentując postęp osiągnięty do dziś, Prezydent TMC Akio Toyoda powiedział: „2015 rok będzie zdecydowanym krokiem w kierunku umacniania naszych podstaw zrównoważonego wzrostu. Osiągniemy to, wprowadzając na rynek nowe modele oparte na Nowej Architekturze Globalnej Toyoty i wzmacniając naszą konkurencyjność. Nasze przyszłe sukcesy oprzemy na nowej strukturze zarządczej i dbaniu o zasoby ludzkie. Toyota chce być firmą, która rozwija się w sposób zrównoważony – jak drzewo o mocnych korzeniach”.

Tworzenie jeszcze lepszych samochodów w oparciu o Nową Architekturę Globalną Toyoty

Aby uatrakcyjnić ofertę modelową, Toyota wprowadza nowe, innowacyjne podejście w projektowaniu napędów i platform samochodów. Rozwój produktów będzie odbywał się w oparciu o współdzielenie komponentów napędowych i części w ramach najważniejszych grup pojazdów, co ma prowadzić do ograniczenia kosztów planowania i rozwoju modeli o 20 procent lub więcej.

Nowe komponenty napędów

Komponenty napędowe są sercem każdego pojazdu. Ich rozwój musi być zintegrowany z pracami nad platformami, które określają strukturę samochodu. Aby podnosić osiągi i ekonomię spalania, a jednocześnie nadawać swoim projektom atrakcyjny wygląd i najlepsze prowadzenie, Toyota rozwija jednocześnie i w zintegrowany sposób platformy i napędy nowych pojazdów, aby obniżać ich środek ciężkości, stosować lżejsze i bardziej kompaktowe komponenty oraz zunifikowaną stylistykę, opartą na rozwiązaniach modularnych. Dzięki poprawie sprawności termicznej silników i przekładni, Toyota obniżyła zużycie paliwa swoich napędów o 25 procent i jednocześnie podniosła ich sprawność o 15 procent. Dodatkowo, dzięki modernizacji silników elektrycznych, inwerterów czy zmniejszaniu rozmiarów akumulatorów, firma planuje poprawę efektywności swoich napędów hybrydowych o ponad 15 procent. Nowe jednostki napędowe i innowacyjne rozwiązania w systemie hybrydowym i przekładniach zostaną zaprezentowane jeszcze w tym roku.

Nowe platformy

Toyota opracowała nowe platformy w drodze znacznych innowacji w podwoziach i zawieszeniach swoich pojazdów. Obniżenie środka ciężkości zespołów napędowych i ich mocowania w pojeździe pozwoliło na poprawę prowadzenia nowych modeli, ich nowy wygląd na drodze oraz dalsze podnoszenie parametrów bezpieczeństwa. Poprzez nowe podejście do konstruowania struktury nadwozi, Toyota planuje zwiększenie ich sztywności początkowo aż o 30-65 procent, a następnie nawet przekroczenie tych wartości. Zostanie to osiągnięte w wyniku stosowania nowych spawów techniką laserową. Pierwszy, średniej wielkości samochód z przednim napędem, wykorzystujący nową platformę, trafi na rynek jeszcze w tym roku. Zgodnie z planami, do 2020 roku połowa pojazdów sprzedawanych przez firmę na całym świecie będzie wykorzystywała nowoopracowane platformy.

Usprawnianie procesu produkcyjnego Toyoty

Toyota podjęła decyzję o wzmocnieniu konkurencyjności, czego efektem jest celowe i chwilowe wstrzymanie nowych inwestycji w zakłady produkcyjne i koncentracja na procesie pełnego wykorzystania obecnie funkcjonujących fabryk.

Pełne wykorzystanie fabryk

Od 2013 roku Toyota zwiększa uniwersalność zastosowań swoich linii produkcyjnych, grupując produkcję podobnych modeli w tych samych zakładach, przez co maksymalnie wykorzystując ich zasoby i moce produkcyjne. Wskaźnik średniego wykorzystania linii produkcyjnej w koncernie wzrósł z 70 procent w 2009 roku do ponad 90 procent obecnie.

Obniżanie poziomu inwestycji koniecznych do wyprodukowania nowego modelu

W tym roku Toyota zakłada obniżenie kosztów przygotowania linii produkcyjnej nowego modelu aż o 50% w stosunku do sytuacji z roku 2008. Podobny poziom optymalizacji dotyczy także uruchamiania produkcji nowych jednostek napędowych, przekładni i innych istotnych komponentów samochodu.

Chociaż inwestycje, konieczne do wprowadzenia produkcji nowych platform i zespołów napędowych, opracowanych w ramach Nowej Architektury Globalnej Toyoty, były w początkowym okresie wyższe, to modularność nowych rozwiązań i optymalizacja ich produkcji pozwala obecnie na znaczne obniżenie kosztów uruchamiania linii nowych projektów.

Dzięki tym zmianom znacząco rośnie także konkurencyjność samych fabryk w normalnym cyklu produkcyjnym.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!