Nowa Panamera – król sportowego luksusu

LeadPhoto Nowa Panamera – król sportowego luksusu
Nowe Porsche Panamera lepiej niż kiedykolwiek godzi dwie przeciwstawne osobowości: osiągi rasowego samochodu sportowego i komfort luksusowej limuzyny. Druga generacja Gran Turismo awansuje do roli ikony osiągów w swoim segmencie. W ramach tej transformacji Porsche kompleksowo udoskonaliło koncepcję modelu – jako czterodrzwiowego samochodu, który został przeprojektowany aż do ostatniego szczegółu.
Content

Od strony wizualnej unikalną koncepcję tego dużego modelu Porsche odzwierciedla nowy, ekspresyjny design: nie do pomylenia jako Panamera i nie do pomylenia jako samochód sportowy – smukłe, dynamiczne proporcje, mocno podkreślone tylne błotniki, atletycznie wyrzeźbiony profil i niezwykle płynnie opadająca linia dachu, z tyłu obniżona o 20 mm. Ta znamienna dla samochodów Porsche cecha (tzw. flyline) stanowi nawiązanie do niepowtarzalnej sylwetki ikony designu – modelu 911.

Typowe dla samochodów Porsche wnętrze nowego Porsche Panamera zostało zinterpretowane na nowo – zorientowane na przyszłość. Czarne panele i interaktywne wyświetlacze łączą przejrzysty, intuicyjny interfejs użytkownika, podobny do rozwiązań znanych ze smartfonów i tabletów, z praktycznymi wymogami, jakie stawia obsługa samochodu. Liczba klasycznych przycisków oraz konwencjonalnych instrumentów sterowania została znacznie ograniczona. Ich miejsce zajęły panele dotykowe i indywidualnie konfigurowane ekrany, odgrywające główną rolę w nowym Porsche Advanced Cockpit – z niespotykanymi korzyściami dla kierowcy oraz podróżujących w obu rzędach siedzeń. Pomimo zdecydowanie szerszej oferty systemów z zakresu komunikacji, komfortu i bezpieczeństwa, poszczególnymi funkcjami można teraz sterować w sposób wygodniejszy i bardziej intuicyjny. Porsche Advanced Cockpit zamienia świat analogowy w cyfrową przyszłość mobilności, a jednocześnie pozostawia miejsce dla pasji prowadzenia. Centralnie umieszczony na tablicy wskaźników obrotomierz to hołd dla Porsche 356 A z 1955 roku.

Z zewnątrz charakter drugiej generacji modelu Panamera oddają ostrzejsze rysy i bardzo dynamiczne proporcje nadwozia. Nadwozie samochodu mierzy 5049 mm długości (+34 mm), 1937 mm szerokości (+6 mm) i 1423 mm (+5 mm) wysokości. Pomimo nieznacznie wyżej karoserii wygląda jednak na znacznie smuklejsze, dłuższe i szersze - przede wszystkim z uwagi na obniżoną o 20 mm płaszczyznę dachu w tylnej części kabiny. Kompletnie zmienia to ogólny obraz sylwetki, nie rzutuje jednak na niezmiennie dużą ilość przestrzeni nad głowami podróżujących. Również zwiększony o 30 mm rozstaw osi – do 2950 mm – wydłuża optycznie karoserię Gran Turismo. Dzięki przesunięciu przednich kół do przodu i skróceniu przedniego zwisu udało się dodatkowo zwiększyć „prestiżowy” wymiar nadwozia – odległość pomiędzy przednią osią a słupkiem A.

Na szerokość Porsche Panamera urosło zaledwie o 6 milimetrów, ale wydaje się, jakby było to kilka centymetrów. Efekt ten podkreślają cechy takie jak przypominający kształtem literę „A” wlot powietrza, który rozszerza się na boki i tworzy całkowicie nowy design przedniego pasa. Jednocześnie optyczną szerokość samochodu potęguje poprzeczka osłony chłodnicy, a także stylizowana na grot strzały pokrywa silnika, poprowadzona niżej i dłuższa niż wcześniej. Sprzyjają temu dwa wyraźnie wyprofilowane przetłoczenia, sięgające teraz aż do zderzaka. Obniżona płaszczyzna przedniego pasa to zasługa nowej, kompaktowej konstrukcji silników. Maska płynnie przechodzi w typowe dla Porsche, mocno wyprofilowane przednie błotniki. Pewność siebie Gran Turismo podkreśla design diodowych reflektorów z czteropunktowymi, LED-owymi światłami do jazdy dziennej – dostępnych w trzech wersjach.

Boczne panele nadwozia – podobnie jak pokrywy silnika i bagażnika, dach oraz błotniki – w całości wykonano z aluminium. Za sprawą dynamicznie poprowadzonej, opadającej w tylnej części nadwozia płaszczyzny dachu Panamera bardziej niż kiedykolwiek ucieleśnia geny samochodu sportowego. To zresztą charyzmatyczny znak rozpoznawczy wszystkich coupé Porsche, tzw. linia „flyline”. Dwa wyraziste przetłoczenia po bokach dachu wizualnie obniżają środek ciężkości sylwetki. Zmienił się też kształt bocznych okien: w połączeniu z liniami tylnego pasa ich zarys zdecydowanie nawiązuje do designu Porsche 911. Błotniki i drzwi mają trójwymiarową, muskularną formę z wzajemną grą wypukłych i wklęsłych powierzchni. Dynamizm Gran Turismo wzmacniają wloty powietrza za przednimi kołami i wyraźnie zaakcentowane nadkola, zapewniające wystarczającą przestrzeń dla kół z lekkimi obręczami o średnicy od 19" (4S/4S Diesel) przez 20" aż po opcjonalne felgi w rozmiarze 21".

Od zawsze Porsche imponowało nie tylko mocą – równie ważna była i jest tu efektywność. Aby formuła ta osiągnęła jeszcze wyższy poziom, wszystkie silniki drugiej generacji modelu Panamera zostały przekonstruowane. Są mocniejsze, a przy tym znacznie oszczędniejsze. W chwili debiutu dostępne będą trzy nowe jednostki biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferowane w wersjach: Panamera Turbo, Panamera 4S oraz Panamera 4S Diesel. Każda z nich – w tym, po raz pierwszy, wysokoprężna – jest wyposażona w stały napęd na obie osie oraz nową, 8-stopniową przekładnię dwusprzęgłową Porsche (PDK). Panamera Turbo z benzynowym silnikiem V8 osiąga moc 550 KM, Panamera 4S z benzynową jednostką V6 – 440 KM, a wysokoprężny motor V8 w modelu Panamera 4S Diesel generuje moc 422 KM i potężny maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm.

Nowe Porsche Panamera można już zamawiać. Pierwsze samochody pojawią się u dealerów 5 listopada br. Ceny w Polsce startują od 523 620 PLN z VAT za model Panamera 4S. Panamera 4S Diesel kosztuje od 543 540 PLN, a Panamera Turbo – od 746 190 PLN.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!