Nowa Toyota Prius kolejnym milowym krokiem w rozwoju popularnych samochodów hybrydowych

LeadPhoto Nowa Toyota Prius kolejnym milowym krokiem w rozwoju popularnych samochodów hybrydowych
Debiut Toyoty Prius czwartej generacji to największy przełom w rozwoju technologii hybrydowej od momentu debiutu tego modelu w 1997 roku. Nowa odsłona flagowej hybrydy Toyoty jest pierwszym modelem zbudowanym na platformie Toyota New Global Architecture (TNGA) oraz korzystającym z IV generacji napędu hybrydowego. Dzięki tym rozwiązaniom auto gwarantuje niespotykane dotąd w modelu Prius wrażenia z jazdy, komfort podróżowania na poziomie aut segmentu D, wprowadza hybrydy na nieosiągalne dla innych poziomy oszczędności oraz gwarantuje już w standardzie nowy wymiar bezpieczeństwa. Samochód zadebiutuje w Polsce podczas Dni Otwartych 9-10 kwietnia 2016 roku.
Content

Prius czwartej generacji ustanawia nowe standardy pod względem zużycia paliwa, emisji spalin i wydajności. Każdy kolejny model Priusa odnosił spektakularny sukces rynkowy, wprowadzając na rynek przełomowe technologie. Debiutujący dziś Prius czwartej generacji stanowi największy przełom w rozwoju napędu hybrydowego od czasu pojawienia się pierwszej generacji tego modelu w 1997 roku. Nowy Prius wyróżnia się najniższym na rynku zużyciem paliwa – tylko 3,3 l/100 km. To aż o 15% lepszy wynik niż w poprzednim modelu. Emisję spalin udało się obniżyć o 15%, osiągając wynik 76 g/km, znacznie poniżej europejskiej normy 95 g/km, zaplanowanej na 2021 rok. To efekt opracowanego od podstaw nowego napędu hybrydowego IV generacji. Sprawność silnika benzynowego została w nim podniesiona do 40% (wynik nieosiągalny dla żadnego osobowego auta seryjnego z konwencjonalnym napędem), zmniejszony rozmiarami i wagą silnik elektryczny dysponuje teraz wyższą sprawnością, przekładnia napędowa generuje niższe opory pracy, a akumulator niklowo-wodorkowy, mimo niższej masy własnej i wymiarów, gwarantuje większą gęstość energii (lepsza wydajność, szybsze ładowanie podczas pracy układu). W efekcie system elektryczny układu napędowego dostarcza więcej energii podczas przyspieszania powodując szybszą i płynniejszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu, samochód jest bardzo elastyczny (przyspieszenie od 80 do 120 km/h w zaledwie 8,3 s), gwarantując łatwe wyprzedzanie, a jazda autostradowa będzie dla nowego napędu bardziej oszczędna niż w poprzednich generacjach.

 

Bogate wyposażenie

Nowy Prius będzie dostępny w 3 bogatych wersjach wyposażenia, które wyróżniają flagową hybrydę Toyoty na tle konkurencji w segmencie D.

Już podstawowa wersja Active zawiera rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, obejmujący układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB), adaptacyjny tempomat (ACC) i system monitorujący zmęczenie kierowcy (SWS). Na standardowe wyposażenie Priusa w dziedzinie bezpieczeństwa składają się także światła w technologii Full LED (Bi-LED), system wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC) i 7 poduszek powietrznych. W podstawowej wersji nowy Prius otrzymuje felgi aluminiowe i antenę dachową typu „płetwa rekina”, automatyczną klimatyzację dwustrefową, system multimedialny Toyota Touch 2 z 7" ekranem dotykowym, łącznością USB i kamerą cofania, elektrycznie sterowane podparcie lędźwiowe fotela kierowcy, czujniki deszczu i zmierzchu oraz system „Inteligentny kluczyk”.

Wersja Premium otrzymuje dodatkowo system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), otwieranie klapy bagażnika bez użycia kluczyka, podgrzewane przednie fotele, skórzaną kierownicę, wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne, stację bezprzewodowego ładowania telefonu i kolorowy wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD).

Dla najbardziej wymagających klientów Toyota przygotowała wersję Prestige, rozszerzoną o czujniki parkowania, inteligentny system automatycznego parkowania (SIPA), system nawigacji Toyota Touch 2 & Go Plus, system nagłośnienia JBL z dwoma dodatkowymi głośnikami oraz skórzane fotele.

 

Nowoczesne technologie

Prius pozostaje ambasadorem wiodących technologii Toyoty, prezentującym najnowsze rozwiązania zapewniające większe bezpieczeństwo, osiągi i komfort.

Oparcie konstrukcji na nowej platformie Toyota New Global Architecture (TNGA) sprzyja większej dynamice i kulturze prowadzenia, zapewnia wyższą sztywność nadwozia, a w konsekwencji wyższy poziom bezpieczeństwa biernego oraz wygłuszenia kabiny pasażerskiej. Niżej położony środek ciężkości (-2,5 cm) oraz zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi zapewniają lepszą sterowność i stabilność podczas jazdy. Platforma ta daje również większą swobodę projektantom nadwozia, pozwalając stworzyć samochód o bardziej atrakcyjnej stylistyce.

Użycie TNGA pozwoliło zaprojektować bardziej przestronne, bogato wyposażone wnętrze, zapewniające wygodniejszą pozycję kierowcy i komfort pasażerów. Nowa generacja Priusa oferuje przestronność na poziomie aut segmentu D. Dzięki zastosowaniu akumulatora jednostki hybrydowej o mniejszych gabarytach i o większej gęstości energii oraz nowego zawieszenia tylnej osi udało się również powiększyć przestrzeń ładunkową.

Wszystkie te zmiany na nowo określają definicję samochodu hybrydowego zarówno pod względem funkcjonalności, osiągów, jak i wyglądu. Nowy Prius demonstruje kompletną paletę osiągnięć hybrydowej technologii Toyoty, które stopniowo wprowadzane będą do kolejnych generacji pozostałych hybrydowych modeli firmy.

Ceny nowego Priusa rozpoczynają się już od 119 900 zł. Za luksusową wersję Prestige zapłacimy 141 900 zł. Auto jest dostępne w Leasingu SMARTPLAN już za 884 zł netto miesięcznie przy wpłacie własnej 30% wartości samochodu (poziom finansowania dla Toyoty Avensis) lub w Kredycie SMARTPLAN za 1 777 zł brutto przy takiej samej wpłacie własnej.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!