Nowe BMW M8 GTE

LeadPhoto Nowe BMW M8 GTE
Na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA) we Frankfurcie nad Menem BMW Motorsport prezentuje swój nowy topowy model do międzynarodowych wyścigów GT: BMW M8 GTE. Jeszcze przed wejściem na rynek BMW serii 8 Coupé samochód wyścigowy wystartuje w najbliższym sezonie m.in. w wyścigu długodystansowym FIA World Endurance Championship (FIA WEC).
Content

W tym sezonie BMW Motorsport będzie też święcić swój powrót do legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans (Francja).

Nowy samochód zaprezentował się na IAA w szacie BMW M Motorsport specjalnie zaprojektowanej na tę okazję, która jest zapowiedzią tego, co czeka nas w roku 2018.

1 lipca 2017 r. na terenie zakładów BMW Group w Dingolfing (Niemcy) – tam, gdzie produkowana będzie seryjna wersja nowego BMW serii 8 – miał miejsce udany debiut BMW M8 GTE. Jednym z podstawowych założeń przy projektowaniu BMW M8 GTE był ścisły związek pomiędzy produkcją seryjną i sportami motorowymi. Doświadczenia zebrane podczas startu tego auta w wyścigach długodystansowych FIA WEC i mistrzostwach IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) w Ameryce Północnej wykorzystywane będą na bieżąco w prowadzonych równolegle przygotowaniach do produkcji samochodu seryjnego.

BMW M8 GTE to nasz nowy model flagowy w sportach GT, który zmierzy się z mocną konkurencją w tym segmencie na całym świecie, mówi szef BMW Motorsport Jens Marquardt. Prezentacja niezamaskowanego samochodu na IAA jest dla nas kolejnym istotnym krokiem na drodze do pierwszego startu w wyścigach, którym ma być 24-godzinny wyścig Daytona 2018. Wyścigi FIA WEC oraz seria IMSA w Ameryce Północnej to najbardziej wymagające środowisko dla naszego nowego zawodnika. Wraz z BMW M8 GTE wprowadzamy najnowocześniejsze technologie do międzynarodowej królewskiej klasy sportów GT i nawiązujemy jednocześnie do naszych tradycji związanych z Le Mans. Budowa BMW M8 GTE idzie zgodnie z planem i nie możemy się już doczekać, aby w roku 2018 zobaczyć ten samochód w walkach o zwycięstwo.

Więcej swobody dla inżynierów, dzięki sztucznej inteligencji

„Virtual Development” odgrywa kluczową rolę w projektowaniu BMW M8 GTE. Na przykład układ kontroli trakcji zaprojektowany został z pomocą uczącego się systemu. Z kolei optymalizacja topologii przy użyciu druku 3D dała inżynierom większą swobodę w poszukiwaniach innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w zakresie stylistyki auta. A Rapid Prototyping umożliwia uzyskanie gotowego do użycia prototypu nowej części w ciągu 24 godzin od momentu jej wirtualnego zaprojektowania.

Sport motorowy i produkcja seryjna ręka w rękę – podobieństwa w stylistyce. W BMW M8 GTE projektanci modelu do sportów motorowych i do produkcji seryjnej ściśle ze sobą współpracują. Na przykład konsekwentna lekka konstrukcja odgrywa decydującą rolę również w przypadku projektowania nowego samochodu sportowego GT. Szerokie zastosowanie ultralekkich komponentów z karbonu umożliwia istotną redukcję masy pojazdu. BMW M8 GTE przy długości 4980 mm i szerokości 2046 mm waży tylk ok. 1220 kg. Pod względem stylistyki BMW M8 GTE również prezentuje ścisłe pokrewieństwo BMW serii 8 Coupé i BMW M8. Widać je wyraźnie choćby w takiej samej linii dachu oraz w wyglądzie lamp przednich i tylnych.

Doskonały rezultat optymalizacji aerodynamiki

Prace nad aerodynamiką nowego samochodu wyścigowego są równie czasochłonne, co konieczne. Dlatego tym ważniejsza jest dla inżynierów BMW możliwość maksymalnie wydajnej pracy od samego początku na podwoziu BMW M8 GTE. Nowy algorytm umożliwia istotne rozszerzenie kalkulacji CFD, pozwalając dzięki większej mocy obliczeniowej znacznie zwiększyć liczbę możliwych symulacji jeszcze przed testami w tunelu aerodynamicznym. BMW Motorsport działa tu w synergii z produkcją seryjną, korzystając z idealnych warunków testowych w laboratorium aerodynamicznym BMW Group. Jednym z rezultatów tych prac aerodynamicznych są innowacyjne aerofelgi prezentowane jako koncept na IAA.

Zastosowanie najnowszych technik pomiarowych 3D

Ścisłe powiązanie projektowania samochodu seryjnego i wersji sportowej ma miejsce również w dwóch kolejnych istotnych obszarach: przy BMW M8 GTE zastosowano technikę pomiarową 3D, która została po raz pierwszy użyta w roku 2017 przy BMW M4 DTM. Ten supernowoczesny system pomiarowy stosowany przy projektowaniu samochodów seryjnych oferuje idealną kontrolę jakości po zakończeniu budowy samochodu wyścigowego. W przypadku tak złożonego auta jak BMW M8 GTE składanego całkowicie ręcznie niezwykle ważne jest zachowanie wszystkich wymiarów.

Długa historia BMW Motorsport w Le Mans

BMW Motorsport wraca w roku 2018 do Le Mans w ramach wyścigów FIA WEC. Ostatnim startującym samochodem wyścigowym BMW było w roku 2011 BMW M3 GT2. Rok wcześniej w tym samym miejscu furorę robił art car BMW M3 GT2 spod ręki Jeffa Koonsa (USA); samochód ten jest dotychczas jak ostatnim przedstawicielem kolekcji art carów BMW w Le Mans. Wśród art carów BMW, które wcześniej startowały w Le Mans, jest m.in. BMW 3.0 CSL Alexandra Caldera (USA, 1975), BMW 320i Roya Lichtensteina (USA, 1977) i der BMW M1 Andy’ego Warhola (USA, 1979).

Największe sportowe sukcesy BMW Motorsport w Le Mans święciło w roku 1999, kiedy Yannick Dalmas (FRA), Joachim Winkelhock (GER) i Pierluigi Martini (ITA) zdobyli w BMW V12 LMR zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. A już w roku 1995 na „Circuit de la Sarthe” triumfował McLaren F1 GTR z silnikiem BMW.

Pierwszy start samochodu marki BMW w 24-godzinnym wyścigu Le Mans miał miejsce w roku 1939. Wtedy po 236 okrążeniach zwycięstwo w swojej klasie zdobyło BMW 328. Od roku 1972 samochody BMW regularnie startowały w tym klasycznym wyścigu długodystansowym.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!