Nowe Volvo XC60 – lepszy pod każdym względem – dane techniczne

LeadPhoto Nowe Volvo XC60 – lepszy pod każdym względem – dane techniczne
Nowy model XC60 ma przed sobą ważne zadanie: musi godnie zastąpić poprzedni model. Aby tak się stało, samochód został zbudowany na nowo od podstaw. Najnowsza platforma podwoziowa SPA, nowe silniki Drive-e, nowa architektura elektroniczna, silniki, design i systemy bezpieczeństwa. Oto specyfikacja techniczna modelu, który zawiera wszystkie najlepsze cechy marki Volvo.
Content

Design – śladem XC90
Za projekt nadwozia odpowiada Thomas Ingenlath, który wcześniej opracował model XC90, S90, V90, a także trzy piękne pojazdy koncepcyjne. XC60 bazuje na tej samej płycie podłogowej SPA, na której zbudowano wszystkie nowe modele serii 90. Samochód ma wiele charakterystycznych dla marki akcentów, takich jak przednie reflektory z motywem a la młot Thora, czy tylne lampy przywodzące na myśl model V90. Wraz z platformą SPA, XC60 otrzymało nowe wielowahaczowe zawieszenie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym z regulacją prześwitu obydwu osi. Wnętrze kabiny przywodzi na myśl najnowsze, większe modele Volvo. Wszystkie funkcje są dostępne z poziomu centralnego ekranu dotykowego, a jakość wykończenia wnętrza i ich stylizacja stała się dla konkurentów sporym wyzwaniem. Do wykończenia użyto wyłącznie naturalnych materiałów takich jak skóra, drewno i metal.

Silniki i osiągi
Nowy model XC60 będzie początkowo dostępny wyłącznie z mocniejszymi silnikami, napędem na cztery koła, z automatyczną skrzynią biegów i tylko z bogatymi wersjami wyposażenia. Bazowe jednostki napędowe, wersje przednionapędowe, manualne skrzynie biegów i podstawowe pakiety wyposażenia będą dołączały do oferty w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu miesięcy. Paletę jednostek napędowych otwiera wysokoprężna odmiana D4 AWD (190 KM, 400 Nm), która przypuszczalnie będzie najczęściej wybieraną odmianą tego modelu w Polsce. Sprint od 0-100 km/h zajmuje jej 8,4 s. To o 1,3 s mniej niż w przypadku poprzedniej generacji XC60 D4 AWD. Mocniejszy Diesel D5 AWD (235KM, 480 Nm) osiąga setkę w 7,2 s, czyli o ponad sekundę szybciej niż starsza odmiana XC60 D5 AWD. Zwolennicy silników benzynowych mają do wyboru odmianę T5 AWD (254 KM, 350 Nm, 0-100 km/h – 6,8 s) oraz T6 AWD (320 KM, 400 Nm, 0-100 km/h – 5,9 s). Od początku będzie można zamawiać wersję hybrydową – T8 Twin Engine o łącznej mocy 407 KM. Ta odmiana osiąga „setkę” w 5 sekund. Do poprawy osiągów przyczyniła się m.in. niższa masa nowego modelu, obniżona średnio o ok. 90 kg. W przypadku Diesli zrezygnowano także z sześciostopniowych automatycznych skrzyń biegów na rzecz znacznie szybszych i efektywniejszych skrzyń ośmiostopniowych. Prędkość maksymalna w zależności od wersji silnikowej wynosi od 210 do 230 km/h.

Bezpieczeństwo
W nowym Volvo XC60 będą dostępne wszelkie technologie bezpieczeństwa szwedzkiej marki. Większość z nich będzie wyposażeniem standardowym. System City Safety będzie reagował przy różnicy prędkości pojazdów wynoszącej 60 km/h, a nie jak dotąd 50 km/h. To zasługa nowego, bardziej wydajnego układu hamulcowego. City Safety podejmie automatyczne hamowanie, jeśli wykryje ryzyko kolizji z pojazdem jadącym w tym samym kierunku. Reaguje także na ryzyko zderzenia czołowego przy skręcie w lewo na skrzyżowaniach. To umiały już dotychczasowe systemy bezpieczeństwa Volvo. Nowością jest to, że system zareaguje w przypadku ryzyka zderzenia czołowego nie tylko na skrzyżowaniach, a w obliczu najbardziej krytycznych sytuacji, przejmie sterowanie samochodem i podejmie próbę ominięcia przeszkody. Tak jak w przypadku większych modeli, City Safety wykrywa także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta, w dzień jak i w nocy. System BLIS, który dotąd ostrzegał o obecności innego pojazdu w martwym polu został sprzęgnięty z mechanizmem, który nie pozwoli nam zderzyć się z pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem. W XC60 będzie dostępny także Pilot Assist wspomagający jazdę na prostych odcinkach dróg. W modelach serii 90 jest on wyposażeniem standardowym, w XC60 będzie opcją.

System pokładowy i aplikacje
Na pokładzie Volvo XC60 znajdą się wszelkie udogodnienia multimedialne i connectivity. Na potrzeby tego modelu został zaktualizowany i usprawniony system Sensus. Nowością jest samoczynne, bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. Jeśli pakiet aktualizacyjny nie przekracza 500 MB, wówczas kierowca nie musi odwiedzać serwisu, lecz samochód ściągnie sam potrzebne dane wykorzystując kartę SIM. XC60 będzie dostępne z systemem Android Auto oraz Apple Car Play. Kierowca może korzystać z aplikacji Spotify, nie tylko na zasadzie sparowania telefonu z autem. Te aplikacje mogą być wgrane bezpośrednio do systemu samochodu, który jest widoczny jako odrębne urządzenie mobilne. O brzmienie zestawu audio w kabinie nowego SUV-a zadba system Bowers&Wilkins wykorzystujący 15 głośników.

Pierwsze egzemplarze, które trafią do Polski w trzecim kwartale bieżącego roku będą w standardzie bogato wyposażone. Już w wersji Momentum, która będzie dostępna od premiery rynkowej będzie wyposażona w osiemnastocalowe obręcze ze stopów lekkich, czujniki cofania, aluminiowe wykończenie wnętrza. O oświetlenie drogi zadbają reflektory wykorzystujące technologię LED. Radio High Performance z wyświetlaczem o przekątnej 9 cali z Bluetooth i możliwością podłączenia do internetu. W standardzie dla tej wersji będzie znajdował się również tempomat. W nowym Volvo XC60 nie może zabraknąć również bardzo bogatego wyposażenia bezpieczeństwa.

Od początku sprzedaży dostępne będą wersje Momentum, R-Design i Inscription.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!