Nowy kompakt od AMG. Przywitajcie AMG A45S i CLS45S

LeadPhoto Nowy kompakt od AMG. Przywitajcie AMG A45S i CLS45S
Nowa wersja kompaktu od Mercedes-AMG. Przywitajcie AMG A45 i CLA45, czyli 420-konne silniki, 4 sekundy do 100 km/h, napęd na cztery koła i tryb Driftu.
Content

Nadwozie

Projektanci AMG znacznie wzmocnili nadwozie – zapewnia ono bowiem podstawę dla uzyskania precyzyjnych właściwości jezdnych, jak również stabilności rozstawu i pochylenia kół. Sztywność skrętną w przedniej części pojazdu zwiększa lekka aluminiowa płyta przykręcona pod silnikiem. Lista modyfikacji obejmuje również rozpórkę przednich kielichów i dodatkowe łączniki podłużnic, minimalizujące ruchy przedniej partii nadwozia. Sztywność dodatkowo zwiększają ukośne wzmocnienia z przodu i z tyłu podwozia.

Układ napędowy: nowy 4-cylindrowy silnik turbo o wysokiej mocy

Sercem nowego A45 jest nowa 2,0-litrowa jednostka. Mercedes-AMG podaje, że jest to najmocniejszy na świecie 4-cylindrowy motor turbo wytwarzany seryjnie. W stosunku do poprzednika Mercedes-AMG zwiększył jego moc o 40 KM. Wzrósł również maksymalny moment obrotowy – z 475 do 500 Nm. Wysoce efektywny motor powstaje na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.

Czterocylindrowy silnik występuję w dwóch wariantach mocy 387 KM w wersji podstawowej oraz 421 KM jako wariant S. Podobna logika pozycjonowania okazała się już skuteczna w modelach AMG Performance z silnikiem V8. Nowe kompaktowe samochody sportowe przyspieszają od 0 do 100 km/h w rekordowym czasie: A 45 S 4MATIC+ potrzebuje na to 3,9 s, a CLA 45 S 4MATIC+ sprint do prędkości 100 km/h zajmuje 4,0 s.

Podstawowe odmiany A 45 4MATIC+i CLA 45 4MATIC+ osiągają „setkę”, odpowiednio, w 4,0 i 4,1 s. Prędkość maksymalna podstawowych wariantów jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, podczas gdy warianty S są w stanie fabrycznie rozpędzić się do 270 km/h. Z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG także maksymalna prędkość podstawowych odmian może zostać zwiększona do 270 km/h.

Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 500 Nm i jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (wersja podstawowa: 480 Nm przy 4750-5000 obr./min). Dzięki takiej konfiguracji inżynierowie AMG chwalą się, że uzyskali charakterystykę zbliżoną do motoru wolnossącego.

Turbosprężarka: łożyska toczne zmniejszają tarcie mechaniczne

Wały sprężarki i turbiny po raz pierwszy zaopatrzono w łożyska toczne, podobnie jak w przypadku najmocniejszego wariantu 4-litrowego silnika V8, montowanego w AMG GT 4-drzwiowym Coupé. Zastosowanie takich łożysk pozwala ograniczyć do minimum tarcie mechaniczne w turbosprężarce.

Dwulitrowa jednostka bryluje także pod względem maksymalnego ciśnienia doładowania – 2,1 bara. Elektronicznie sterowany zawór upustowy typu wastegate pozwala na sterowanie ciśnieniem doładowania, zwłaszcza przy częściowej zmianie obciążenia.

Dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G 

Producent zapowiada, że poszczególne przełożenia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G, czyli dwusprzęgłowej 8 biegowej skrzyni biegów, skonfigurowano z myślą o tym, by kierowca mógł doświadczać bardzo spontanicznego przyspieszenia we wszystkich zakresach prędkości. Każdy, kto chce zmieniać biegi samodzielnie, we wszystkich programach jazdy ma do dyspozycji tryb ręczny. Standardowa funkcja wyścigowego ruszania – RACE-START – pozwala na uzyskanie maksymalnego przyspieszenia ze startu zatrzymanego. Nie zapomniano też o efektywności: w trybie Comfort aktywna jest funkcja ECO start/stop, a w programie Individual można uruchomić funkcję „żeglowania”.

Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z AMG TORQUE CONTROL

Napęd na wszystkie koła został wyposażony w nowy mechanizm różnicowy tylnej osi z AMG TORQUE CONTROL: dysponuje on dwoma elektronicznie sterowanymi wielotarczowymi sprzęgłami. Każde z nich połączono z wałem napędowym tylnej osi. W ten sposób siła napędowa może być zmiennie „przerzucana” nie tylko pomiędzy osiami, ale także selektywnie między lewym i prawym tylnym kołem. Efektem jest niezmiennie optymalna trakcja, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych i podczas ekstremalnych manewrów na zakrętach, na przykład na torze wyścigowym. Co więcej, to wyrafinowane rozwiązanie pozwala na tryb Drift (standard w wariantach S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS dla odmian podstawowych), który umożliwia wprowadzanie auta w boczny poślizg – dla przyjemności z jazdy. Tryb driftowania będzie można wywołać w programie jazdy RACE, za pomocą łopatek zmiany biegów – pod warunkiem, że system ESP® został wyłączony, a skrzynia ustawiona w tryb manualny.

Bez oznak słabości: wysokowydajny układ hamulcowy

Przednią oś zaopatrzono w czterotłoczkowe stałe zaciski typu monoblok oraz tarcze o wymiarach 350 x 34 mm, a tylną – w jednotłoczkowe zaciski pływające oraz tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach, nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowanie perforowane. Szare zaciski zdobi białe logo AMG.

W wariantach S montowany jest jeszcze wydajniejszy układ hamulcowy, który z przodu wyróżnia się 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami hamulcowymi o wymiarach 360 x 36 mm. W tym przypadku zaciski hamulcowe są lakierowane na czerwono i mają czarne logo AMG.

Układ kierowniczy ze specjalną przekładnią o zmiennym przełożeniu

Progresywny, elektromechaniczny sportowy układ kierowniczy swoją bezpośrednią charakterystyką wspiera kierowcę w sportowym stylu jazdy. Ma przekładnię o zmiennym przełożeniu i dwa tryby działania: zależnie od wybranego programu jazdy wyróżnia się większym oporem lub pracuje lżej, w sposób bardziej zrelaksowany.

Układ wydechowy AMG: z aktywną klapą służącą do modulacji dźwięku

Standardowo układ wydechowy dysponuje specjalną klapą, która jest automatycznie sterowana na bazie prędkości obrotowej silnika i obciążenia. W zależności od wybranego programu napędu jego brzmienie może być harmonijne i dyskretne (w trybach Slippery, Comfort i Sport) lub emocjonująco sportowe (w Sport+).

Sześć trybów jazdy: szeroki zakres regulacji charakterystyki pojazdu

Gama sześciu trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT – Slippery (na śliskie nawierzchnie), Comfort, Sport, Sport+, Individual oraz torowy RACE (standard dla wariantów S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUSdla odmian bazowych) – zapewnia szeroką rozpiętość charakterystyki samochodu, od komfortowej po dynamiczną. Każdy z programów modyfikuje działanie licznych podzespołów napędu (np. reakcja na gaz, czas zmiany przełożeń), układu wydechowego i podwozia.

W ramach trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT nowa seria 45 oferuje też AMG DYNAMICS – zintegrowaną kontrolę dynamiki jazdy, która poszerza funkcje stabilizacyjne ESP® m.in. o poprawiające zwinność interwencje w sterowaniu napędem 4x4.

Na przykład w szybkich zakrętach krótki impuls w układzie hamulcowym tylnego koła po wewnętrznej stronie łuku generuje określony ruch odchylający wokół osi pionowej z myślą o szybkim, precyzyjnym wejściu w zakręt. AMG DYNAMICS oferuje cztery programy (bazowy Basic, zaawansowany Advanced, profesjonalny Pro oraz „mistrzowski” Master), przypisane do różnych trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT.

 

Mercedes-AMG A 45 4MATIC+

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Silnik

2.0 R4, turbo twin-scroll z łożyskami tocznymi

2.0 R4, turbo twin-scroll z łożyskami tocznymi

Pojemność skokowa

1991 ccm

1991 ccm

Moc maks.

285 kW (387 KM) przy 6500 obr./min

310 kW (421 KM) przy 6750 obr./min

Maks. moment obr.

480 Nm przy 4750-5000 obr./min

500 Nm przy 5000-5250 obr./min

Układ napędowy

W pełni elastyczny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ z AMG TORQUE CONTROL

W pełni elastyczny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ z AMG TORQUE CONTROL

Przekładnia

Dwusprzęgłowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G

Dwusprzęgłowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,0 s

3,9 s

Prędkość maksymalna

250 km/h

270 km/h

 

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!