Nowy Mercedes-Benz Klasy S: bezpieczna i autonomiczna jazda

LeadPhoto Nowy Mercedes-Benz Klasy S: bezpieczna i autonomiczna jazda
Odnowiona Klasa S podejmuje następny znaczący krok w kierunku autonomicznej jazdy i na kolejny poziom winduje możliwości systemów z rodziny Intelligent Drive. Gama układów wspomagających kierowcę i zwiększających bezpieczeństwo opiera się na konstrukcji modułowej i standardowo obejmuje antykolizyjny system Active Braking Assist, asystent bocznego wiatru Crosswind Assist, asystent monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST, asystent rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist, a także system ochrony podróżujących PRE-SAFE®. Nowością, która także należy do seryjnej specyfikacji, jest układ PRE-SAFE® Sound (w obliczu ryzyka kolizji przygotowuje układ słuchowy podróżujących do spodziewanego huku uderzenia).
Content

Układ kontroli odległości DISTRONIC oraz aktywny asystent kierowania Active Steering Assist w jeszcze wygodniejszy sposób wspierają kierowcę w zachowaniu bezpiecznego dystansu od innych aut oraz utrzymaniu właściwego toru jazdy. Prędkość pojazdu jest teraz regulowana automatycznie z uwzględnieniem najbliższych zakrętów czy skrzyżowań. Systemy te uzupełnia udoskonalony asystent zmiany pasa ruchu Active Lane Change Assist oraz dodatkowe funkcje aktywnego asystenta awaryjnego zatrzymania – Active Emergency Stop Assist (krajowe uwarunkowania mogą wpłynąć na zakres działania poszczególnych funkcji).

Udoskonalone systemy radarowe i kamera sprawiają, że odnowiona Klasa S ma jeszcze lepszy ogląd sytuacji na drodze. W dodatku, po raz pierwszy, do oceny zachowania kierowcy wykorzystuje dane z map oraz nawigacji.

Oznacza to, że aktywny asystent kontroli odległości DISTRONIC może wspierać kierowcę w wielu sytuacjach i wygodnie regulować prędkość samochodu w oparciu o przebieg trasy.

Aktualny status działania wybranych funkcji w przejrzystej formie prezentuje menu systemów wspomagających na panelu wskaźników. Wyraźne ikony pojawiają się zarówno na wyświetlaczu cyfrowych zegarów, jak i na ekranie head-up. Wszystkie funkcje można obsługiwać teraz instrumentami na kierownicy.

Nowy pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy oferuje m.in.:

Aktywną kontrolę odległości DISTRONIC, który w znacznie większym stopniu wykorzystuje dane z map nawigacji, wspiera kierowcę w oparciu o przebieg trasy i w wygodny sposób reguluje prędkość jazdy. Asystent ograniczeń prędkości Active Speed Limit Assist automatycznie uwzględnia rozpoznane znaki z ograniczeniami prędkości i dostosowuje do nich ustawienie układu DISTRONIC.

Active Steer Assist – znacznie udoskonalony, zapewnia jeszcze większą wygodę w zakresie nadzorowania toru jazdy.

Active Lane Change Assist – również zdecydowanie ulepszony, pozwala teraz zainicjować automatyczną zmianę pasa poprzez przestawienie dźwigni kierunkowskazów. Samochód przeprowadzi manewr w ciągu kolejnych 10 s, o ile jego czujniki nie wykryją w strefie bezpieczeństwa żadnych pojazdów, które mógł przeoczyć kierowca. System jest oferowany w wybranych krajach, zależnie od lokalnych uwarunkowań.

Active Emergency Stop Assist wyhamowuje Klasę S do zera przy włączonym systemie Active Steer Assist, jeśli odnotuje przeciągający się brak reakcji ze strony kierowcy.

Śledzenie pojazdów w korku: w gęstych korkach na drogach szybkiego ruchu możliwe będą teraz nawet 30-sekundowe postoje – Klasa S będzie automatycznie ruszała w ślad za poprzedzającym pojazdem (w połączeniu z Active Parking Assist).

Traffic Sign Assist: wskazuje ograniczenia prędkości i potencjalne zakazy wyprzedzania na danym odcinku trasy w oparciu o dane z kamery oraz z cyfrowych map układu nawigacji. Prędkość samochodu jest porównywana z aktualnym ograniczeniem. Jeśli kierowca wybierze odpowiednie ustawienia, każdorazowe przekroczenie prędkości wywoła optyczny lub optyczno-akustyczny sygnał ostrzegawczy. System rozpoznaje również zakazy wjazdu i, co więcej, informuje o osobach wykrytych w obszarze przejść dla pieszych.

Komfort jazdy: udoskonalony system MAGIC BODY CONTROL, teraz z funkcją pochylania w zakrętach

W 2013 r. Klasa S po raz kolejny udowodniła swoją techniczną supremację dzięki systemowi ROAD SURFACE SCAN, który wykrywa nierówności na drodze przed pojazdem i odpowiednio, z wyprzedzeniem, reguluje nastawy zawieszenia, aby skutecznie wytłumić nierówności. W odnowionej Klasie S system ten został w dalszym stopniu udoskonalony: kamera stereoskopowa skanuje nawierzchnię jeszcze staranniej, przy prędkościach do 180 km/h. Kolejnym komfortowym udogodnieniem jest funkcja pochylenia w zakrętach. Karoseria samochodu przechyla się w kierunku wewnętrznej krawędzi zakrętu, maksymalnie o 2,65 stopni, ograniczając w ten sposób siły odśrodkowe oddziałujące na podróżujących.

Wizja dalekiego zasięgu: reflektory MULTIBEAM LED ze światłami drogowymi ULTRA RANGE

W 2013 r. Klasa S jako pierwszy samochód na rynku wyzbyła się wszystkich tradycyjnych żarówek – źródłem jej oświetlenia, czy to zewnętrznego, czy wewnętrznego, są wyłącznie diody LED. Na życzenie opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED oferowane są ze światłami drogowymi ULTRA RANGE, które generują światło o maksymalnej jasności dopuszczonej prawem. Efekt: jasność świateł drogowych utrzymuje się powyżej wartości referencyjnej 1 luksa na dystansie ponad 650 metrów. Dla kierowcy oznacza to wyraźną poprawę i tak bardzo dobrej widoczności, jaką zapewniają obecne reflektory MULTIBEAM LED.

Elementem opcjonalnych lamp MULTIBEAM LED jest układ Adaptive High-Beam Assist Plus, pozwalający używać świateł drogowych bez przerwy, bez oślepiania innych użytkowników drogi. Jeśli wykryje on nadjeżdżające lub poprzedzające pojazdy, automatycznie odłączy część diod, maskując wycinek wiązki światła w kształcie litery U. Pozostałe obszary drogi nadal pozostają oświetlone światłami drogowymi (częściowe światła drogowe).

Bezprzewodowe ładowanie smartfonów oraz nowe usługi Concierge

Nowa generacja systemu informacyjno-rozrywkowego poszerza również opcje telefonii: z pomocą komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) smartfon zamienia się w cyfrowy kluczyk samochodu oraz pilot umożliwiający zdalne parkowanie.

Telefony komórkowe mogą być standardowo ładowane bezprzewodowo, bez potrzeby mocowania w uchwycie, a opcjonalna telefonia wielofunkcyjna pozwala łączyć smartfony z zewnętrzną anteną auta. Funkcja bezprzewodowego ładowania działa ze wszystkimi urządzeniami mobilnymi, które w standardzie lub poprzez akcesorium obsługują standard Qi. Aby z niej skorzystać, wystarczy położyć aparat w schowku w przedniej części konsoli środkowej. Na życzenie bezprzewodowa ładowarka dostępna jest również w konsoli centralnej pomiędzy tylnymi siedzeniami.

Pakiet telefonii biznesowej z tyłu został uzupełniony o dodatkowe funkcje, takie jak podłączenie drugiego telefonu czy przekazywanie połączeń pomiędzy pasażerami przednich i tylnych foteli. Przy okazji przeprojektowano słuchawkę Bluetooth. Podróżujący na przednich i tylnych siedzeniach zyskali więcej opcji przesyłania wiadomości tekstowych – do ich redagowania, odbierania, wysyłania i przekazywania mogą teraz używać funkcji dyktowania. W celu dalszego przetwarzania można też wykorzystywać numery telefoniczne oraz adresy internetowe zawarte w treści wiadomości. Ich treść pojawia się także w postaci wyskakujących komunikatów z prawej strony panoramicznego kokpitu. Kolejną nowością jest przesłanie kierowcy informacji, jeśli samochód brał udział w stłuczce parkingowej. Czujniki wykrywają taką sytuację i przekazują odpowiedni komunikat na wskazany numer telefonu komórkowego.

Nagłośnienie Burmester® High-End 3D Surround Sound System o mocy 1520 watów wzbogacono o głośnik w konsoli w podsufitce oraz o dwa głośniki po bokach.

Nowy serwis Concierge oferuje użytkownikom usług Mercedes me connect szereg udogodnień: od zarezerwowania stolika w restauracji i wskazówek turystycznych na danej trasie przez informacje na temat wydarzeń kulturalnych i sportowych aż po przekazanie celów nawigacji bezpośrednio do systemu pojazdu. Zarejestrowani użytkownicy mogą nawiązać połączenie z serwisem Concierge w wybranym języku w jednym z 19 krajów w całej Europie – wystarczy nacisnąć przycisk „Info/iCall” w górnej konsoli lub skorzystać z aplikacji Mercedes me. Całą resztą zajmie się osobisty asystent.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!