W porównaniu z poprzednikiem, nowy MINI Clubman ma zdecydowanie dojrzalszy charakter pod względem wszechstronności i przestronności. Wyraźnie większe wymiary zewnętrzne i wewnętrzne, również w porównaniu z poprzednikiem jak i nowym MINI 5d - długość większa o 27 cm, szerokość o 9 cm, rozstaw osi o 10 cm. We wnętrzu znalazło się pięć pełnowymiarowych siedzeń a pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 360 litrów czyli zaledwie 20 litrów mniej niż w kompaktowym Seacie Leonie 5d.
To co najważniejsze w MINI to styl - po raz pierwszy w MINI „skrzela” znalazły się za nadkolami w przednich błotnikach, dynamiczny styl podkreśla wyciągnięta linia dachu i antena „płetwa” z czerwoną statusową lampką alarmu. Stromy tylny pas z charakterystycznymi drzwiami portalowymi, inskrypcją „Clubman” oraz zintegrowanymi, poziomymi lampami nadaje tej wersji niepowtarzalny klimat. Nowe są również metalizowane lakiery nadwozia Metling Silver i Pure Burgundy, dodatkowo klienci mogą zamawiać dach i osłony bocznych lusterek w kontrastowych kolorach – białym, czarnym lub srebrnym.
Pod maską Clubmana pracują trzy i cztero-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Podstawowa jednostka rozwija 116 a najmocniejsza 192 KM. Wszystkie silniki wspomagane są turbosprężarką oraz spełniają normy spalin EURO 6.
Zupełnie nowy jest także wystrój kabiny; szeroka konsola z ramą kokpitu w górnej części, zestaw zegarów na kolumnie kierownicy czy harmonijnie zintegrowany centralny okrągły instrument. Typowa dla modelu MINI jest konsola centralna z elektrycznym hamulcem postojowym, schowkami, dwoma uchwytami na kubki, sterownikiem systemu operacyjnego MINI Controller i podłokietnikiem, całości dopełniają wysokiej jakości detale ozdobne dla konsoli centralnej i obicia drzwiowe.