Nowy SEAT Ibiza w pigułce

LeadPhoto Nowy SEAT Ibiza w pigułce
Przez trzydzieści lat historii czterech generacji Ibizy model wybrało ponad 5,4 miliona kierowców na całym świecie. Wyjeżdżająca właśnie na drogi piąta odsłona w porównaniu do swoich poprzedniczek jest przestronniejsza, dynamiczniejsza i wyposażona w pakiet najnowszych rozwiązań technologicznych.
Content

Według zapewnień producenta, projekt nowej Ibizy ma ucieleśniać gorący temperament i energię perły Balearów. Kolejna generacja samochodu jest bardziej wytrzymała i bezpieczniejsza. Ponato zwiększono wymiary zewnętrzne pojazdu, teraz to 4,059 m długości, 1,78 m szerokości i 1,444 m wysokości (1,429 m w Ibizie FR). W porównaniu z poprzednim modelem nowa Ibiza jest o 87 mm szersza, o 2 mm krótsza i 1 mm niższa dzięki wykorzystaniu zupełnie nowej platformy MQB A0 – po raz pierwszy w koncernie Volkswagen. Rozstaw kół przedniej osi w nowej Ibizie jest szerszy o 60 mm, a tylnej – o 48 mm. Odległość między osiami wynosi 2564 mm (+95 mm). Wpłynęło to na zwiększenie komfortu pasażerów – nowy SEAT Ibiza jest przestronniejszy wewnątrz i masywniejszy na zewnątrz. Kierowca ma o 55 mm więcej przestrzeni, a pasażer po prawej stronie – 16 mm. Osoby zasiadające na tylnej kanapie zyskały 35 mm, a wszyscy podróżujący mają nad swoimi głowami o 17 mm więcej miejsca niż w poprzedniej generacji modelu. Poszerzenie samochodu wpłynęło teżna pojemność bagażnika, która wynosi teraz 355 l, czyli o 63 l więcej niż w poprzedniej odsłonie.

Wszystkie jednostki napędowe dostępne w nowej Ibizie spełniają normę emisji spalin Euro 6. Do napędu Ibizy piątej generacji przewidziano nowoczesne silniki benzynowe (wolnossące, jak i turbodoładowane), generujące 65, 75, 95, 115 i 150 koni mechanicznych. Pierwszy z nich to 3-cylindrowy 1.0 MPI o mocy 65 KM lub 75 KM, a kolejny – 1.0 TSI, zaopatrzony w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego, wytwarzający 95 KM lub 115 KM.

Nowa, czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI (150 KM) będzie dostępna w drugiej połowie 2017 roku. Wszystkie odmiany jednostek TSI korzystają z układu zmiennych faz rozrządu zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, co poprawia płynność ich pracy oraz reakcję na dodanie gazu, niezależnie od prędkości obrotowej. Boki i głowice cylindrów wszystkich silników zostały wykonane z aluminium i zaopatrzone w dwa wałki rozrządu napędzane paskiem. Co ważne, okresy między przeglądami wynoszą 30 000 km, a za oszczędne obchodzenie się z paliwem odpowiada m.in. układ start/stop.

Silnik o mocy 75 KM średnio zużywa 4,9 l benzyny na 100 km i emituje do atmosfery 112 g CO2 na każdy kilometr. Maksymalny moment obrotowy, o wartości 95 Nm, dostępny jest między 3000 a 4300 obr./min. W przypadku silnika o mocy 95 KM średnie zużycie benzyny wynosi około 4,7 l/100 km, a emisja CO2 – 106 g/km. Ibiza zaopatrzona w ten silnik do 100 km/h rozpędza się w czasie zaledwie 10,9 s i osiąga prędkość maksymalną 182 km/h. Wersja 1.0 TSI o mocy 115 KM otrzymała 6-biegową skrzynię ręczną. Między innymi dzięki jej zastosowaniu średnie zużycie paliwa wynosi 4,7 l/100 km, czyli jak w odmianie 95-konnej, a emisja CO2 to 108 g/km. Od chwili startu 100 km/h na jej liczniku pojawia się po 9,3 s, a prędkość maksymalna to 195 km/h (osiągana na 5. biegu).

Nowa Ibiza jest zatem zwinna w mieście, skuteczna na drogach pełnych zakrętów i zapewnia komfort podczas długich podróży.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!