Nowy silnik 1.2 Turbo od Toyoty

LeadPhoto Nowy silnik 1.2 Turbo od Toyoty
W lipcu br. pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris zadebiutuje całkowicie nowa jednostka benzynowa z turbosprężarką, opracowana od podstaw przez Toyota Motor Corporation w Japonii. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, silnik 1.2T będzie wyróżniał się, jak zapowiada producent, nie tylko dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa, ale także brakiem efektu „turbo-dziury” i natychmiastową reakcją na gaz.
Content

Opracowana od podstaw jednostka benzynowa Turbo o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm, w zakresie już od 1500 do 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w kompaktowym Aurisie zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na V biegu od 80 do 120 km/h wynosi tylko 13,7 s. Pojazd wyposażony w nową jednostkę Turbo osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Te dobre osiągi są uzyskiwane przy niskim poziomie zużycia paliwa i niskiej emisji C02 — Auris 1.2 Turbo zużywa  w cyklu mieszanym tylko 4,7 l/100 km i emituje 109 g/km CO2.

Innowacyjny system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT-iW (Variable Valve Timing – inteligent Wide) pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych, na tej samej zasadzie co w silnikach benzynowych, stosowanych w napędzie hybrydowym Toyoty, powodując wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, znacznie zmniejszone są straty wynikające z zasysania powietrza do komory spalania, a w konsekwencji jednostka jest wyjątkowo oszczędna. Przy bardziej zdecydowanym dodaniu gazu, silnik powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto, zapewniając kierowcy wysokie osiągi.

Zastosowanie podwójnego układu chłodzenia pozwoliło na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy, co również pozytywnie wpływa na lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa. Innowacyjne rozwiązanie Toyoty zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Dzięki temu obniżona została temperatura powietrza zasysanego przez jednostkę. Dodatkowo zastosowany w układzie wydechowym wymiennik ciepła zmniejsza temperaturę spalin, wyraźnie poprawiając efektywność pracy turbosprężarki.

System VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) steruje otwarciem zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych. Pozwala maksymalizować moment obrotowy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. System Variable Valve Timing - intelligent Wide (VVT-iW) ma dodatkową właściwość opóźniania zamykania zaworu dolotowego, dzięki czemu silnik może pracować zarówno w cyklu Otto, jak i Atkinsona. Drugi z nich jest używany przy krańcowo niskim obciążeniu, kiedy zawór dolotowy pozostaje otwarty przez pewien czas, po tym jak rozpoczął się suw sprężania, pozwalając, by część porcji powietrza została wypchnięta z powrotem do układu wylotowego. W wyniku tego efektywny suw sprężania zostaje skrócony. Zmniejszone są straty zasysania powietrza, ponieważ nacisk na tłok jest mniejszy, a przepustnica może być otwarta szerzej.

Jednostka 1.2 Turbo uzupełnia gamę napędową kompaktowego Aurisa.  Dzięki dostępności trzech rodzajów napędów – benzynowego (1.33 Dual VVT-i, 1.2T, 1.6 Valvematic), Diesla (1.4 D-4D, 1.6 D-4D), oraz systemu hybrydowego – Auris posiada najszerszą gamę jednostek na rynku. 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!