Na ogólną ocenę bezpieczeństwa, jaką w postaci pięciu gwiazdek uzyskał nowy Touran, składają się wyniki badań w czterech kategoriach: ochrony dorosłych pasażerów, ochrony dzieci, bezpieczeństwa pieszych oraz systemów służących bezpieczeństwu. Nowy Touran sprostał procedurze Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), uzyskując najwyższy wynik. Było to możliwe między innymi dzięki wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa, na który składają się odpowiednio zaprojektowana struktura karoserii, skuteczny system ochrony za pomocą pasów, poduszek i foteli, a także innowacyjne systemy asystujące.
Od 1997 roku Euro NCAP jest jedną z najważniejszych instytucji wyznaczających standardy w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów w Europie. W tym roku procedury testowe zostały zaostrzone. Podczas wszechstronnego badania bezpieczeństwa dorosłych pasażerów nowy Touran uzyskał 88% oceny maksymalnej. Poddano go następującym testom:
- czołowe zderzenie z odkształcalną przeszkodą przy prędkości 64 km/h, 40 procent szerokości auta,
- czołowe zderzenie ze sztywną przeszkodą przy prędkości wynoszącej 50 km/h, cała szerokość auta,
- uderzenie w bok pojazdu z prędkością 50 km/h,
- uderzenie bokiem w słup przy prędkości 32 km/h.
Także w bardzo ważnej kategorii ochrony dzieci podróżujących w samochodzie nowy rodzinny van Volkswagena, zarówno w wersji pięcio- jak i siedmiomiejscowej, uzyskał bardzo dobre wyniki. Dzięki seryjnym mocowaniom ISOFIX i uchwytom top tether, służącym do montowania w aucie fotelików dziecięcych, nowy Touran uzyskał ponad 89% maksymalnej liczby punktów.
Badanie w kategorii ochrony pieszych Touran zakończył wynikiem 71%. Doceniono w nim przede wszystkim zalety wynikające z konstrukcji auta, które pozwalają zmniejszyć ryzyko obrażeń pieszego na skutek ewentualnego potrącenia.
Nowego Tourana można od kilku tygodni zamawiać u polskich dealerów Volkswagena. Cena bazowej wersji modelu wynosi 82.390 PLN (1.2 TSI 110 KM).