Nowy tunel Mercedesa

LeadPhoto Nowy tunel Mercedesa
Niemiecki producent uruchomił niedawno nowoczesny tunel aeroakustyczny. Jednym z pierwszych przebadanych tam samochodów była nowa Klasa S.
Content

Produkowane zaledwie 15 lat temu samochody, charakteryzowały się współczynnikiem kształtu nadwozia (oporu powietrza) wynoszącym Cd = 0,30. Dostępność nowych materiałów w tym aluminium, włókien szklanych, czy różnego rodzaju tworzyw sztucznych, a także rozwój technologii pozwolił w ostatnich latach na obniżenie współczynnika o kolejnych kilka punktów. Mercedes od lat należy do liderów w tym technologicznym wyściiu, a jego najnowsze samochody osiągają już wyniki Cd = 22. Tak jest w przypadku nowego modelu CLA w wersji BlueEFFICIENCY Edition. Mim to wciąż trwają prace nad poprawieniem tego wyniku, a skuteczną bronią Mercedesa w tej walce stanie się zapewne nowe centrum rozwoju w Sindelfingen. Tu właśnie zainstalowano tunel aeroakustyczny. Obiekt dołącza do symulatora jazdy uruchomionego przed trzema laty, a także do działającego tu już tunelu klimatycznego. W budowie znajduje się jeszcze nowe centrum bezpieczeństwa pojazdów. - W europejskim cyklu pomiarowym, poprawa współczynnika oporu powietrza Cd o 0,01 pozwala obniżyć średnią emisję dwutlenku węgla o 1-2 gramy na kilometr i o 5 gramów podczas jazdy z prędkością 150 km/h - wyjaśnia dr Teddy Woll, szef oddziału aerodynamiki. Dodatkowo, eliminacja zawirowań wiatru przynosi także korzyści w zakresie bezpieczeństwa i wygody. Otwarty we wrześniu br. obiekt powstał w oparciu o model zastosowany po raz pierwszy w laboratorium badawczym w Getyndze. Po minięciu sekcji pomiarowej, powietrze ponownie trafia do wentylatora i znów jest rozpędzane do prędkości 265 km/h. Zanim strumień powietrza znów dotrze do części pomiarowej, przechodząc przez system dysz o powierzchni 28 m kw., jest prostowany i wygładzany w celu eliminacji niepożądanych turbulencji lub zawirowań. W przypadku nowego modelu Klasy S, inżynierowie poprawili m.in. fartuchy przedniego i tylnego zderzaka z dopasowanymi spojlerami, lusterka zewnętrzne, regulowaną żaluzję chłodnicy, czy spojlery przy krawędziach tylnych lamp i szerokie osłony tylnej osi.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!