Odśnieżanie na lotnisku: Arocsy Mercedes-Benz oczyszczają drogę

LeadPhoto Odśnieżanie na lotnisku: Arocsy Mercedes-Benz oczyszczają drogę
Daimler AG prezentuje kolejne proponowane rozwiązanie do zastosowania w ramach przyszłościowej eksploatacji zautomatyzowanych pojazdów użytkowych. Po udanej demonstracji innowacyjnych systemów Highway Pilot i Highway Pilot Connect, firma stawia kolejny krok na drodze do rozwoju skomunikowanego sieciowo i pracującego autonomicznie pojazdu użytkowego.
Content

Na terenie byłej wojskowej bazy lotniczej Pferdsfeld wiodący globalnie producent pojazdów użytkowych, w oparciu o konkretne wymagania klienta, prezentuje praktyczną realizację zautomatyzowanej operacji usuwania śniegu na lotnisku.

Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Daimler Trucks & Buses: Nie tylko mówimy o nowych rozwiązaniach technicznych, ale także realizujemy je w praktyce. Krok po kroku udoskonalamy nasze najnowocześniejsze systemy asystujące – dążąc do automatyzacji jazdy. Aktualnie pracujemy nad realizacją dwóch konkretnych zastosowań: Po pierwsze zautomatyzowanej jazdy w normalnym ruchu drogowym na autostradach – z jasno sformułowanym celem odciążenia kierowcy i wyraźnego zwiększenia bezpieczeństwa. Po drugie jazdy bez kierowcy na zamkniętych obszarach, w celu znacznego zwiększenia produktywności działań. Dzisiejsza demonstracja zautomatyzowanego odśnieżania lotniska po raz kolejny dowodzi naszej przewagi technologicznej.

W ramach projektu zatytułowanego „Automated Airfield Ground Maintenance” (AAGM) cztery ciągniki siodłowe Arocs Mercedes-Benz prezentują zautomatyzowane oczyszczanie lotniska w powiązanym zestawie zdalnie sterowanych pojazdów. Zalety są oczywiste: operacje oczyszczania lotniska, szczególnie zimą, są trudno przewidywalne, a więc także trudne w planowaniu. To czyni jednostki odśnieżające, kierowane precyzyjnie i z wysoką dokładnością przez jednego kierowcę, istotnym rozwiązaniem w zakresie oczyszczania dróg startu i lądowania, szczególnie w błyskawicznie nastających ekstremalnych warunkach pogodowych w miesiącach zimowych, ponieważ nie wymagają one dodatkowego planowania eksploatacji pojazdów i pracy personelu.

Opisywany projekt powstał w ramach bliskiej kooperacji pomiędzy kuźnią innowacyjności koncernu Daimler, Lab1886, Daimler Trucks i spółką Fraport AG. Lab1886 aktywnie wspiera przemianę Daimler AG z producenta samochodów w dostawcę rozwiązań mobilnościowych, ściśle współpracując z Daimler CASE Initiative. CASE – to litery kształtujące przyszłość mobilności oraz będące integralnym elementem strategii firmy Daimler AG. Symbolizują one obszary komunikacji sieciowej (Connected), autonomicznej jazdy (Autonomous), elastycznej eksploatacji (Shared & Services) i napędów elektrycznych (Electric).

Zadaniem Lab1886 jest wypracowywanie dla Daimler AG nowych, innowacyjnych modeli biznesowych. Bardzo dobrym przykładem jest tu właśnie projekt Fraport, który pokazuje, jak łączymy innowacje z konkretnymi potrzebami klientów, aby zdobywać nowe rynki – mówi Susanne Hahn z kierownictwa Lab1886.

Cieszymy się, że jako jedno z pierwszych lotnisk na świecie wraz z naszym know-how bierzemy udział w tym innowacyjnym projekcie. W ten sposób możemy sprawdzić możliwość autonomicznego sterowania ciężkim sprzętem do zimowego utrzymania dróg w nadzwyczajnych warunkach zimowych na lotnisku. Spodziewamy się przy tym zdobycia wiedzy, która pomoże nam w przyszłości w jeszcze precyzyjniejszym i efektywniejszym zastosowaniu tego sprzętu w sytuacji nagłego ataku zimy. Nasze zaangażowanie kolejny raz podkreśla rolę spółki Fraport AG jako motoru innowacyjności w najróżniejszych obszarach – powiedział Mathias Dudek, kierownik ds. zarządzania infrastrukturą Fraport AG. Spółka Fraport AG z siedzibą we Frankfurcie nad Menem prowadzi tam jeden z największych węzłów lotniczych na świecie. Celem wspólnych testów jest praktyczne zastosowanie najnowocześniejszej, wspomaganej telematycznie techniki kierowania pojazdami na terenach niepublicznych. Szczególnie w tym punkcie to nowe zastosowanie różni się od testowanych dotąd w praktyce przez Daimler AG przełomowych rozwiązań technicznych w zakresie zautomatyzowanej jazdy. System Highway Pilot oraz przeznaczony do „platooningu” system Highway Pilot Connect są koncepcyjnie przystosowane do eksploatacji w transporcie publicznym.

Oprócz obszernej listy wymagań stawianych urządzeniom pracującym w sposób zautomatyzowany, Fraport dostarcza również sprzęt odśnieżający do tego wyjątkowego testu. Są to m.in. cztery tzw. zamiatarko-zdmuchiwarki, jakie już dziś pracują na naczepach siodłowych w zestawach z konwencjonalnymi ciągnikami Mercedes-Benz.

Innowacje czerpiące z tradycji: Daimler Trucks jest liderem na drodze do autonomicznej jazdy

Już tradycyjnie Daimler Trucks jest liderem w dziedzinie nowych systemów bezpieczeństwa i asystujących oraz w rozwijaniu przyjaznych w obsłudze pojazdów użytkowych. To samo dotyczy komunikacji sieciowej pojazdów i zautomatyzowanej jazdy. Gromadzone przez dziesięciolecia know-how jest podstawą rozwoju takich systemów, jak Highway Pilot i Highway Pilot Connect na drodze do zautomatyzowanej jazdy.

Zaprezentowany w 2014 roku samochód Mercedes-Benz Future Truck 2025 z systemem Highway Pilot był odpowiedzią na wyzwania przyszłości ‒ wzrastający ruch drogowy, niewystarczającą infrastrukturę, rosnące koszty i brak kierowców. Skonstruowany na bazie aktualnie produkowanego Actrosa Mercedes-Benz oraz jego licznych i udoskonalonych systemów asystujących i telematycznych, rozpoczynał nową erę w drogowym transporcie towarowym.

Zaledwie rok później dalszy ciąg tej historii dopisał Freightliner Inspiration Truck. Jego technika bazowała na rozwiązaniach Future Truck 2025, dostosowano ją jednak do warunków eksploatacyjnych Ameryki Północnej. Freightliner Inspiration Truck, jako pierwszy jeżdżący autonomicznie samochód ciężarowy na świecie, uzyskał w stanie Nevada dopuszczenie do ruchu po drogach publicznych.

Krótko potem kolejny rozdział rozpoczął Daimler Trucks w Europie: jesienią 2015 roku seryjny Actros Mercedes-Benz z systemem Highway Pilot uzyskał dopuszczenie do ruchu drogowego jako pojazd eksperymentalny. Ma on w Niemczech zezwolenie na jazdę w trybie półautomatycznym po wszystkich autostradach. Oznacza to, że samochód ten jeździ w sposób zautomatyzowany, natomiast kierowca stale nadzoruje system i w każdej chwili może przejąć kontrolę nad ciężarówką.

O ile Mercedes-Benz Future Truck 2025 był pojazdem koncepcyjnym, to w przypadku Actrosa Mercedes-Benz z systemem Highway Pilot dokonano przejścia na technikę seryjną. Dowodzi to codziennej użyteczności autonomicznych pojazdów.

Już w 2016 roku w drogę wyruszyły trzy Actrosy z systemem Highway Pilot Connect, umożliwiającym elektroniczne „sprzęganie” samochodów ciężarowych na autostradach i drogach szybkiego ruchu, znane też pod pojęciem „platooningu”. W ten sposób podczas ponadgranicznego przejazdu European Truck Platooning Challenge z metą w Rotterdamie Daimler Trucks zademonstrował zalety elektronicznej komunikacji sieciowej Vehicle-to-Vehicle. W ramach „truck platooningu” łączność sieciowa i tryb zautomatyzowanej jazdy zwiększają bezpieczeństwo jadących w kolumnie samochodów ciężarowych, odciążają kierowców i poprzez zmniejszenie odstępów między pojazdami zwiększają efektywność wykorzystania paliwa.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!