Ogrzewane postojowe – luksus czy nie?

LeadPhoto Ogrzewane postojowe – luksus czy nie?
Ogrzewanie postojowe kojarzy się przede wszystkim z komfortem wejścia do ciepłego samochodu w zimny dzień. Jak jednak dowodzą stosowane w samochodach ŠKODY przemyślane rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązanie to niesie za sobą wiele więcej korzyści niż tylko tę jedną.
Content

Układ ogrzewania postojowego umożliwia ogrzanie, ale także i przewietrzenie kabiny samochodu, by osiągnąć w niej optymalną temperaturę bez konieczności uruchamiania silnika. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie kabiny do wejścia kierowcy i pasażerów z wyprzedzeniem i bez długotrwałego postoju samochodu z włączonym silnikiem, co jest bardzo szkodliwe dla środowiska i zabronione przez przepisy ruchu drogowego.

Osiągnięcie właściwej temperatury kabiny przed ruszeniem w drogę ma znaczący wpływ nie tylko na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Zapobiega się w ten sposób problemowi zamarzniętych lub zaparowanych szyb, które w zimne dni radykalnie pogarszają widoczność kierowcy. Rozwiązanie to kojarzy się przede wszystkim ściśle z okresem zimowym, tymczasem w naszym klimacie niczym niezwykłym nie są przymrozki na przykład w październiku czy kwietniu, kiedy ogrzewanie takie również okazuje się nieocenione. Równocześnie ten sam układ wyposażony jest w funkcję zdalnej wentylacji, pozwalającej latem przewietrzyć kabinę zaparkowanego na słońcu samochodu, zapobiegając jej przegrzewaniu. Ostatecznie, korzyści z tej funkcji można odnosić przez wszystkie cztery pory roku.

Ogrzewanie postojowe eliminuje też konieczność noszenia w samochodzie grubej odzieży zimowej, która zwiększa luz napinaczy pasów bezpieczeństwa, ograniczając ich skuteczność wskutek niewłaściwego przylegania pasów do ciała. Pozostanie w lżejszych ubraniach mniej krępuje ruchy kierowcy, który może szybciej i swobodniej reagować na sytuację na drodze.

Układ ogrzewania postojowego dba o to, by nie wykorzystać ostatnich zasobów samochodu – nie włączy się, jeśli poziom naładowania akumulatora lub paliwa w baku jest za niski.

Omawiane układy dzielą się na dwa podstawowe typy: z ogrzewaniem powietrza lub z ogrzewaniem płynu chłodzącego. Pierwszy z nich jest wykorzystywany przede wszystkim w pojazdach z przeznaczeniem użytkowym: ciężarowych, maszyn roboczych czy też łodziach. Zaletą tego rozwiązania jest małe zużycie paliwa, zdolność do szybkiego rozgrzania kabiny oraz możliwość cichej pracy przez wiele godzin. W samochodach osobowych stosowany jest układ z ogrzewaniem cieczy płynu chłodzącego, który niesie jedną, ale bardzo ważną przewagę: zdolność do rozgrzania silnika. Oprócz regulacji temperatury kabiny, układ ten wykorzystywany jest także do odpowiedniego przygotowania jednostki napędowej w chłodne dni, co niesie za sobą szereg ważnych korzyści: praca zimnego silnika zwiększa jego zużycie i wiąże się z większą emisją szkodliwych składników spalin.

Ogrzewania postojowego nie można używać w przestrzeniach zamkniętych, na stacjach benzynowych oraz podłożach, które mogą się łatwo zapalić od gorących spalin urządzenia, jak na przykład suchej trawie.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!