Opel rozszerza dostępność adaptacyjnego tempomatu

LeadPhoto Opel rozszerza dostępność adaptacyjnego tempomatu
Opel Astra hatchback i kombi Sports Tourer są już dostępne z adaptacyjnym tempomatem (ACC). Nowy element wyposażenia jest oferowany w wybranych wersjach silnikowych modelu Astra, zarówno z manualnymi, jak i automatycznymi sześciobiegowym przekładniami.
Content

W porównaniu z tradycyjnymi tempomatami ACC zapewnia większy komfort jazdy i zmniejsza stres kierowcy, gdyż utrzymuje określony dystans od poprzedzającego pojazdu. System automatycznie dostosowuje prędkość jazdy tak, aby zachować wcześniej ustaloną odległość od pojazdu z przodu. W przypadku zbliżania się do wolniej jadącego pojazdu ACC automatycznie redukuje prędkość jazdy, w razie konieczności uruchamiając częściowe hamowanie. Z kolei kiedy poprzedzający pojazd przyspiesza, tempomat zwiększa prędkość jazdy do ustalonej wartości. Jeśli na pasie, którym porusza się Astra, nie znajduje się żaden inny pojazd, ACC zachowuje się jak tradycyjny tempomat, przy czym dodatkowo uruchamia hamulce w trakcie zjazdu ze wzniesienia, aby zachować wybraną prędkość.

W celu zlokalizowania poprzedzającego pojazdu poruszającego się tym samym pasem ruchu adaptacyjny tempomat najnowszej generacji zamontowany w Oplu Astra wykorzystuje nie tylko tradycyjny radar, lecz także przednią kamerę. System umożliwia wybór prędkości w zakresie od 30 do 180 km/h.

Adaptacyjny tempomat w Astrze z automatyczną skrzynią biegów jest w stanie zatrzymać auto przed poprzedzającym pojazdem, a także wspomóc jazdę, np. w korku. Po całkowitym zatrzymaniu Astra w ciągu trzech sekund może automatycznie ruszyć za znajdującym się z przodu pojazdem. Alternatywnie kierowca może wznowić jazdę poprzez naciśnięcie przełącznika „SET-/RES+” albo pedału gazu, gdy pojazd przed nim rusza z miejsca. Jeśli poprzedzający pojazd rozpoczyna jazdę, a kierowca Astry nie reaguje, ACC emituje sygnał wzrokowy i akustyczny przypominający o wznowieniu podróży. Po ruszeniu z miejsca system zacznie podążać za poprzedzającym pojazdem aż do osiągnięcia wybranej prędkości.

Kierowca obsługuje ACC za pomocą przełączników umieszczonych na kierownicy. Do wyboru są trzy tryby: mały, średni i duży odstęp od poprzedzającego pojazdu. Przełącznik „SET-/RES+” służy do nastawienia prędkości jazdy. Ikony znajdujące się na panelu instrumentów informują kierowcę o wybranej prędkości, odległości i o ewentualnym wykryciu poprzedzającego pojazdu.

Adaptacyjny tempomat i dodatkowe układy wspomagania kierowcy stanowią kluczowe elementy inteligentnych, zautomatyzowanych samochodów przyszłości. Asystent pasa ruchu delikatnie koryguje tor jazdy w przypadku niezamierzonego opuszczenia pasa, a układ ostrzegania o przypadkowej zmianie pasa ruchu uruchamia się, jeśli pomimo to samochód opuści swój pas. Układ autonomicznego hamowania awaryjnego, zintegrowany układ wspomagania hamowania awaryjnego, alarm przedkolizyjny oraz układ monitorowania odległości od poprzedzającego samochodu pozwalają uniknąć kolizji czołowych lub zminimalizować ich skutki. Kiedy odległość przed pojazdem z przodu zbyt szybko zmniejszy się na tyle, by stworzyć zagrożenie kolizją, rząd migających czerwonych diod LED jest rzutowany na przednią szybę w polu widzenia kierowcy. Dane dla tych systemów zbiera pojedyncza (mono) kamera zainstalowana na górze przedniej szyby.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!