Osiem milionów samochodów Audi z napędem na cztery koła quattro

LeadPhoto Osiem milionów samochodów Audi z napędem na cztery koła quattro
W odpowiedni dla pory roku sposób, marka z czterema pierścieniami w logo świętuje szczególne wydarzenie. Z taśmy produkcyjnej w nowej fabryce Audi w San José Chiapa, zjechało ośmiomilionowe Audi z napędem na cztery koła quattro. Jubileuszowym, ośmiomilionowym Audi z napędem quattro, jest granatowo-czerwone Q5 2.0 TFSI quattro.
Content

Technika quattro zadebiutowała w roku 1980, a dziś jest dostępna w ponad 100 wersjach modelowych. W Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 oraz we wszystkich modelach typu S i RS, napęd na cztery koła quattro należy do wyposażenia seryjnego, a we wszystkich pozostałych seriach modelowych dostępny jest na życzenie. W roku 2015, 44 procent wszystkich klientów Audi na całym świecie wybrało model z napędem na cztery koła quattro. Na czele tej listy znajduje się Audi Q5, którego jak dotąd wyprodukowano w ilości prawie 262 000 egzemplarzy. Modele z napędem na cztery koła quattro szczególnie dobrze sprzedają się w USA, w Kanadzie, w Rosji i na rynkach bliskowschodnich. W Niemczech, sprzedaż modeli z napędem quattro osiągnęła poziom 122 048 egzemplarzy. W Polsce 62 procent wszystkich sprzedanych w 2016 roku samochodów Audi wyposażone było w napęd quattro.

Audi oferuje różne wersje napędu na cztery koła quattro. W gamie samochodów kompaktowych z silnikiem montowanym poprzecznie, sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, montowane jest na tylnej osi. W sportowych modelach R8 z silnikiem montowanym centralnie, sprzęgło wielopłytkowe umieszczone jest na osi przedniej. W zależności od bieżącej sytuacji drogowej, te aktywne systemy dystrybuują moment obrotowy zmiennie na obie osi.

Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy stosowany w wielu modelach Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, to czysto mechaniczna przekładnia planetarna. W standardowym trybie jazdy rozdziela ona moment obrotowy na oś przednią i tylną w stosunku 40:60.

Sportowy mechanizm różnicowy montowany na tylnej osi, dostępny jest dla niektórych wersji z najbardziej zaawansowanymi i największymi silnikami. Mechanizm ten dystrybuuje moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami za pomocą dwóch zachodzących na siebie zespołów, z których każdy wyposażony został w elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W sytuacjach ekstremalnych, prawie cały moment obrotowy dociera do jednego koła – system wciska auto w zakręt, eliminując w ten sposób zjawisko podsterowności.

Najnowszym rozwiązaniem zaproponowanym przez Audi, jest napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Układ ten zaprojektowano dla modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie. Przy tym rozwiązaniu, sterowane sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na końcu skrzyni biegów, rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie napędowe. Dodatkowo w dyferencjale tylnej osi umieszczono wysprzęglik. W sytuacji, w której napęd na cztery koła nie daje żadnych korzyści, sprzęgło i wysprzęglik zostają otwarte. Dzięki temu, elementy tylnego zespołu napędowego wytwarzające opory, zatrzymują się i nie generują strat energii. Sterownik systemu, na podstawie wielu danych przewiduje stan pojazdu z wyprzedzeniem rzędu około pół sekundy. Jeżeli na przykład system rozpozna, że wewnętrzne koło znajdujące się w zakręcie dociera blisko granicy przyczepności, przewidująco włącza napęd na cztery koła.

Historia sukcesu: historia quattro

Napęd na cztery koła quattro opracowany przez Audi, to kamień milowy w historii marki. Technika ta zadebiutowała w roku 1980 na wystawie samochodów w Genewie, w modelu Ur-quattro. W roku 1986, Audi zastąpiło ręcznie blokowany, międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji, mechanizmem różnicowym typu Torsen, mogącym zmiennie rozdzielać moment obrotowy. W roku 2005 pojawiła się przekładnia planetarna z asymetryczno-dynamicznym rozłożeniem sił i momentu. Do dziś, samoblokujące, międzyosiowe mechanizmy różnicowe są przez Audi doskonalone.

Dzięki napędowi quattro producent z Ingolstedt odniusł liczne sukcesy sportowe. Dotychczasowy bilans Audi wygląda tak: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, sześć zwycięstw w słynnym wyścigu górskim w Pikes Peak (USA), mistrzostwo w amerykańskiej serii TransAm, dwa tytuły mistrza DTM, jedenaście zwycięstw w krajowych mistrzostwach samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych. Ostatnie zwycięstwo quattro: Mattias Ekström i jego rallycrossowy zespół EKS, za kierownicą Audi S1 EKS RX quattro, pod koniec listopada ubiegłego roku zdobyli tytuł Mistrza Świata Rallycrossowych MŚ FIA zarówno w kategorii kierowców, jak i w kategorii zespołowej.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!