Otwieranie samochodu za pomocą aplikacji

LeadPhoto Otwieranie samochodu za pomocą aplikacji
Porsche, we współpracy z berlińskim start-upem XAIN, bezpośrednio w autach testuje obecnie aplikacje oparte na łańcuchu blokowym. Tym samym jest pierwszym producentem motoryzacyjnym, który wdraża i z sukcesami testuje łańcuch blokowy w samochodzie. Bazujące na tej technologii transakcje z mogą być realizowane znacznie szybciej niż jakiekolwiek znane do tej pory rozwiązania. Zakres testów obejmuje zamykanie i otwieranie pojazdu za pośrednictwem aplikacji, tymczasowe autoryzacje dostępu oraz nowe modele biznesowe, oparte na szyfrowanej rejestracji danych.
Content

Korzyści dla klienta
Łańcuch blokowy to zdecentralizowany protokół służący do przeprowadzania transakcji danych między partnerami biznesowymi. Oparto na nim dobrze znane kryptowaluty: Bitcoin i Ethereum. Każda zmiana jest tu rejestrowana w chronologicznie uporządkowanych blokach danych. Oliver Döring, strateg ds. finansowych w Porsche: Możemy wykorzystać łańcuch blokowy do szybszego i bezpieczniejszego transferu danych i w przyszłości zaoferować w ten sposób więcej spokoju naszym klientom – niezależnie od tego, czy swoje auto ładują, parkują, czy też muszą tymczasowo zapewnić do niego dostęp osobie trzeciej, na przykład kurierowi. Zamieniamy innowacyjną technologię na bezpośrednie korzyści dla klienta.

Bezpieczna aplikacja
Usługi wykorzystujące łańcuch blokowy są szybkie i -według koncernu- bezpieczne. Samochód staje się częścią łańcucha, umożliwiając nawiązanie bezpośredniego połączenia w trybie offline – czyli bez łączności z serwerem. Proces otwierania i zamykania samochodu za pośrednictwem aplikacji zajmuje w tym przypadku zaledwie 1,6 s, jest więc do sześciu razy szybszy niż wcześniej. Co więcej, wykorzystywane jest tu szyfrowanie kryptograficzne – wszystkie przeprowadzane czynności są dokumentowane w łańcuchu blokowym w sposób, który uniemożliwia ich modyfikacje, można je też wyświetlić za pomocą aplikacji. Przykładowo, zezwolenia na dostęp mogą być bezpiecznie udzielane drogą cyfrową i monitorowane przez właściciela pojazdu w dowolnym momencie. Dostęp działa również zdalnie.

Technika czuwa nad autoryzacją
Ponadto, technologia blockchain pozwala na przydzielanie tymczasowych uprawnień dostępu do pojazdu. Korzystając z łańcucha blokowego, można nawiązać zabezpieczone połączenie z danymi pojazdu i jego funkcjami. Jednocześnie system chroni całą komunikację pomiędzy uczestnikami. Dostawcy zewnętrzni mogą otrzymywać autoryzację bez potrzeby korzystania z dodatkowego sprzętu – wystarczy inteligentny kontrakt. To zautomatyzowana umowa, która uruchamia transakcje po wystąpieniu zdefiniowanych wcześniej warunków – co oznacza, że w tym przypadku za zgodność z umową odpowiada technika.

XAIN
Latem ubiegłego roku start-up XAIN wygrał pierwszy Konkurs Innowacji Porsche, poświęcony właśnie łańcuchowi blokowemu – pokonał ponad 100 innych kandydatów. Po zakończeniu konkursu interdyscyplinarne zespoły z całej firmy Porsche wspólnie z XAIN przez trzy miesiące pracowały nad tworzeniem i testowaniem aplikacji. Protokół blockchain wprowadzono w Porsche Panamera, korzystając z energooszczędnej eksploracji procesów opracowanej przez XAIN. Obecnie Porsche pracuje również nad kolejnymi zastosowaniami tej technologii, m.in. w zakresie ładowania i parkowania.
XAIN oferuje różne rozwiązania oparte na łańcuchu blokowym i sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem inteligentnych zastosowań przemysłowych. Założyciele start-upu – Leif-Nissen Lundbæk i Felix Hahmann – są aktywni zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, gdzie obaj zaczynali swoje kariery. Wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz Imperial College London XAIN w ostatnich latach opracowali system blockchain, który znacznie zmniejsza energochłonność eksploracji procesów. Oznacza to, że rozwiązanie oferowane przez XAIN nadaje się również do stosowania w urządzeniach mobilnych i samochodach.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!