Personalizacja samochodu? Porsche wyszło z nietypowym pomysłem

LeadPhoto Personalizacja samochodu? Porsche wyszło z nietypowym pomysłem
Już dziś niezwykle trudno znaleźć dwa identyczne egzemplarze Porsche. Ale od teraz 911 ma być tak wyjątkowe jak linie papilarne na opuszkach ludzkich palców. Opracowana przez Porsche metoda druku bezpośredniego pozwala drukować na polakierowanych panelach karoserii elementy graficzne o wysokiej jakości.
Content

Początkowo nabywcy nowego 911 mogą wybrać spersonalizowaną przednią pokrywę z grafiką bazującą na ich własnym odcisku palca. W średnioterminowej perspektywie oferowane będą inne, dostosowane do klienta projekty. Nowa usługa jest dostępna za pośrednictwem Porsche Centrów, które nawiązują kontakt z konsultantami klienta w Exclusive Manufaktur w Zuffenhausen. Omawiają oni z nabywcą cały proces, od złożenia odcisku palca aż do skompletowania samochodu.

Druk zamiast folii
„Indywidualność to dla klientów Porsche bardzo ważny aspekt. A żaden projekt nie może być bardziej osobisty niż własny odcisk palca" – powiedział Alexander Fabig, wiceprezes ds. indywidualizacji oraz Porsche Classic. „Jako pionier w zakresie personalizacji, Porsche – wspólnie z partnerami – opracowało metodę druku bezpośredniego. Szczególnie dumni jesteśmy z tego, że bazując na nowych technologiach, stworzyliśmy zupełnie nową ofertę produktów. Kluczowym czynnikiem było »ścieranie się« różnych dziedzin w ramach zespołu projektowego".

Na potrzeby projektu w lakierni ośrodka szkoleniowego w Zuffenhausen powstała tak zwana „komórka technologiczna". To tutaj opracowano i przetestowano nowe oprogramowanie i sprzęt, a także niezbędne procesy malowania oraz produkcji. Decyzja o zlokalizowaniu komórki w centrum szkoleniowym zapadła nie bez powodu: zostanie ona również wykorzystana m.in. do wtajemniczenia stażystów w pionierskie rozwiązania technologiczne.

Druk bezpośredni pozwala na realizację projektów, których nie da się stworzyć w ramach tradycyjnego lakierowania. Jeśli chodzi o kwestie wyglądu i wrażeń dotykowych, nowa technologia okazuje się wyraźnie lepsza od nakładania folii. Jej koncepcja przypomina zasadę działania drukarki atramentowej: farba jest nakładana na trójwymiarowe elementy za pomocą głowicy drukującej, automatycznie i bez nadmiernego rozpylania. „Możliwość indywidualnego sterowania dyszami pozwala na ukierunkowane nanoszenie każdej kropli farby" – wyjaśnił Christian Will, wiceprezes Porsche AG ds. rozwoju produkcji. „Złożoność wynika tu z konieczności zharmonizowania trzech technologii: robotyki (sterowanie, czujniki, programowanie), aplikacji (głowica drukująca, obsługa grafiki) oraz malowania (proces nakładania, lakier)".

Od marca w Porsche Exclusive Manufaktur
Jeśli klient zdecyduje się spersonalizować swoje 911 za pomocą metody druku bezpośredniego, specjaliści z Porsche Exclusive Manufaktur zdemontują przednią pokrywę pojazdu po ukończeniu jego seryjnej produkcji. Dane biometryczne klienta zostaną przetworzone tak aby zagwarantować, że nie będą mogły zostać wykorzystane do nieautoryzowanego celu. Porsche przekonuje, że cały proces odbywa się w ramach bezpośredniej komunikacji z klientem, który ma pełen ogląd co do sposobu wykorzystania jego danych osobowych i jest zaangażowany w proces tworzenia drukowanej grafiki. Gdy robot wykona unikalne malowanie, pokrywa zostaje pokryta bezbarwną powłoką, a później wypolerowana na wysoki połysk, aby spełniała najwyższe standardy jakości. Następnie udoskonalony komponent jest ponownie montowany w samochodzie. W Niemczech usługa kosztuje 7 500 euro (z VAT) i będzie na życzenie realizowana przez Porsche Exclusive Manufaktur od marca 2020 r.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!