Pierwsze rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t w marcu 2017

LeadPhoto Pierwsze rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t w marcu 2017
55 526 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t przybyło w marcu 2017 roku w rejestrach CEP. Jeszcze w żadnym miesiącu obecnego wieku nie notowaliśmy tak wysokiego rezultatu. Złożyło się na to kilka czynników – ogólnie utrzymująca się dobra sytuacja gospodarcza, pozytywne nastroje konsumenckie i przedsiębiorców ale też zamknięcie kwartału i finalizacja ofert w salonach związanych z przełomem roku. Należy też wspomnieć o istotnym udziale samochodów rejestrowanych z przeznaczeniem ich wywozu za granicę.
Content

To już 24. miesiąc z rzędu nieprzerwanej poprawy. Cała grupa samochodów urosła o 24,6% w porównaniu rok do roku i 28,9% do poprzedniego miesiąca. Skumulowany rezultat od początku roku - 140 540 szt. jest wyższy o 18,5% niż o tej samej porze w 2016 roku. Wzrost wypracowały zarówno samochody osobowe jak i dostawcze. W pierwszej grupie zanotowaliśmy po trzech miesiącach wzrost o blisko 20,3%. Wśród dostawczych wcześniejszy spadek został przerwany i po marcu odnotowaliśmy 4,7% skumulowanego wzrostu.

W grupie samochodów osobowych w marcu 2017r. zarejestro wano 49 429 szt., to zdecydowanie najwyższy miesięczny rezultat od początku wieku. Nieprzerwany wzrost utrzymuje się od kwietnia 2015 roku ( 24. miesiąc z rzędu). Od początku roku kolejny miesiąc zakończył się dwucyfrowym wzrostem r/r, który był jeszcze bardziej dynamiczny na zamknięcie kwartału (+26,0%) niż we wcześniejszych miesiącach, kiedy obserwowaliśmy +19,8% i 14,2%. Ostatnie rejestracje były również wyższe o blisko 1/3 niż w lutym br. (28,6%). Rezultaty sprzedaży nabywcom indywidualnym wyniosły 15,3 tys. Ich poziom wzrósł o skromne 8,5% w porównaniu do lutego br. ale nie przekroczył poziomu ze stycznia (15,9 tys.). W odniesieniu do marca 2016 r. liczba sprzedanych samochodów tej grupie była większa o 22,9%. Wyniki te starczyły na 31% udział rynku podczas, gdy przed rokiem sięgał 32%. W ostatnim miesiącu swoją ekspansywność utrzymali nabywcy instytucjonalni. Przypadło na nich 34,1 tys . zarejestrowanych samochodów co wskazało na ponad 40% wzrostu w porównaniu z poprzednim miesiącem i 27,5% r/r. Nabywcy instytucjonalni skupili 69% wszystkich rejestracji, w 2016 roku 68,2%.

W całej grupie samochodów osobowych w ostatnim miesiącu zarejestrowano 88 samochodów elektrycznych w tym z napędem hybrydowym Plug-in czyli o 15 szt. więcej niż rok wcześniej oraz 1 467 hybryd (+77,8% r/ r). Marki popularne zajęły 85,1% rynku, 42,1 tys. szt. Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 24,2% i dyktuje tempo rozwoju całego rynku. Marki premium, znowu były dużo bardziej dynamiczne (+37%), ale przypadło na nie 15% rynku.

Od początku roku zarejestrowano 125 932 nowe samochody osobowe o 24,6% więcej niż w I kwartale 2016 roku.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w marcu 2017 roku według analiz PZPM na podstawie danych CEP przybyło 6 097 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Rezultat ostatniego miesiąca był wyjątkowo wysoki. Poprzednio i jedyny raz dotychczas w tym wieku, kiedy przekroczono 6 tys. szt. miało miejsce w grudniu 2015 r. zarejestrowano wtedy 6 347 szt. Zamknięcie kwartału, dobre nastroje konsumenckie i ogólnie pozytywna koniunktura (wg badań GUS), również poprawa nastrojów w grupie micro przedsiębiorstw mogły tu dołożyć się do poprawy wyników.

Nowe samochody osobowe - rankingi

W marcu 2017 roku na pierwsze miejsce wróciła Skoda po rejestracji 6 130 samochodów, o 44,2% więcej niż rok wcześniej. Wyprzedziła tym razem Toyotę o 507 szt. i zajęła 12,4% rynku. Na drugim miejscu Toyota odnotowała 5 623 rejestracje przy równie wysokim wzroście, co liderka (44,4%). Dało jej to 11,4% rynku. W grupie klientów indywidualnych Toyota była w marcu najczęściej wybieraną marką (2364 szt. 15,4% udz.). Na trzeciej pozycji w ogólnym rankingu, bez zmiany zamknął miesiąc Volkswagen wydając 5 540 samochodów w dwa razy niższym tempie (+24,0%) niż poprzedniczki. Skupił 11,2% rynku. Opel niezagrożenie utrzymał czwarte miejsce. Rejestracje tej marki wyniosły 3 548szt. (+18,6%), co dało jej 7,2% udział. Na piątą lokatę powrócił Ford po rejestracji 3 210 szt. (+6,5%; 6,5% udz.). Renault mimo bardz o dynamicznej postawy i +49,9% wzrostu zamknęło marze c na 6. miejscu z liczbą 2 775 szt. (5,6% udz.).

W ogólnym rankingu modeli, w marcu 2017r. na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem był Golf (1 982; +28,2%). Następne zajęła jeszcze bardziej dynamiczna Octavia (1 977; +45,3%) a trzecie Fabia (1 806; +59,3%). Za nią znalazła się Astra (1 425; +7,5%) i Auris (1 246; +7,4%).

Od początku roku zarejestrowano 125 932 nowe samochody osobowe o 20,3% (+21 244szt.) więcej niż po pierwszym kwartale 2017 roku.

W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły od początku roku 45,3 tys. szt. (+13,4%). Ich udział w rynku obniżył się w skali roku i wyniósł 36,0% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 38,2%. Na pierwszym miejscu po I kwartale na pięciu pierwszych miejscach nie ma zmiany w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Pierwsza jest Toyota (6 994; +23,6%), drugi Opel (5 444; +14,6%). Trzecia jest Skoda (4 813; +18,9%). Następny w rankingu jest Volkswagen (3 827 ; +18,1%) i za nim Kia (3 087; +2,2%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w 2017 roku jest Astra (2 023), która wzmocniła się w skali roku o 17,5% i dzięki temu zakończyła I kwartał na pierwszym miejscu, podczas gdy przed rokiem była druga. Następna Yaris (1 812) z powodu spadku o 8,2% przesunęła się na drugie miejsce. Dalej bez zmian w skali roku Fabia (1 692) przy wzroście 11,2 %, Auris (1 389; +15,9%) i Corsa (1 326; +28,4%).

Do firm rejestrujących na regon dostarczono w I kwartału roku 80,6 tys. szt. czyli o 24,6% więcej niż przed rokiem (+15,9 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 64,0% wobec 61,8% przed rokiem. Najsilniej szą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły one 43,9% całego rynku (68,5% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych). Były one zdecydowanie bardziej dynamiczne niż cały rynek a także niż nabywcy instytucjonalni ogółem. Ich wzrost wyniósł 34% w skali roku.

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza piątka marek była dokładnie taka sama jak o tej porze 2016 roku. Pierwsze miejsce i udział 13,7% zajmuje Skoda (11 062; +20,8%). Drugi jest Volkswagen (9 196; +28,5%) skupił 11,4% tej części rynku, a za nim Toyota (8 218; +40,7%) z udziałem 10,2%. Czwarty Ford (6 201; +19,2%) nieznacznie zmn iejszył udział w skali roku do 7,7%. Pierwszą piątk ę zamyka Opel (4 577; +23,3%; 5,7% udz.). Wśród najpopularniejszych modeli w tej po I kwartale roku pierwsza jest Octavia (3 859; +12,1%), druga Fabia (3 274; +33,3%). Na trzeciej pozycji podobnie jak rok wcześniej Golf (2 761; +16,4%). Za nim Focus (2 356; +35,2%), który przeskoczył 3 pozycje w skali roku. Pierwszą piątkę zamyka Astra (2 154; +23,5% ).

Ranking – samochody dostawcze do 3,5t

W grupie samochodów dostawczych od początku roku za rejestrowano według analiz PZPM na podstawie danych CEP, 14 608 szt. nowych pojazdów. Po znakomi tym wyniku z marca br. jest to o 4,7% więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku (+659 szt.). 

W marcu 2017 roku wśród samochodów dostawczych w klasyfikacji marek  ierwsze miejsce bez niespodzianki zajął z dużą przewagą nad kolejną marką, Fiat (1311). Drugi był Renault z liczbą 845 samochodów a trzeci Peugeot (608), który awansował o jedno miejsce. Za nimi Ford (579). Pierwszą piątkę zamknęło Iveco (518). Kolejność po I kwartale przed stawia się następująco - Fiat (3 191 szt.), Renault (1 913) i Ford (1 473). Za nimi Peugeot (1 450) i Volkswagen (1 210).  Od początku roku wśród najpopularniejszych modeli na pierwszym miejscu jest Ducato (2 056; -3,1%) wyraźnie za nim Master (1 549; -5,7%). Dalej bez zmiany Daily (1 202; +28,1%). Na czwartej pozycji Boxer (806; +0,1%) a na piątej Sprinter (743; -10,4%).

Od początku roku zarejestrowano 140 540 szt. samochodów osobowych i dostawczych (+18,5%; + 21 903szt.). W rankingu marek po I kwartale 2017 roku, w rejestracjach całej grupy nowych lekkich samochodów - osobowych i dostawczych liczonych razem, na pierwszym miejscu Skoda (16 109; +19,7%). Na drugim Toyota (15 482; +32 ,5%) za nimi Volkswagen (14 233; +23,0%). Czwarte miejsce u trzymał Opel (10 758; +18,2%) i podobnie piąte Ford (9 213; +7,1%).

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!