Francuska marka DS usamodzielniła się 1ego czerwca 2014 roku. Wykorzystuje całą wiedzę inżynierską i know-how Grupy PSA, pielęgnuje geny odwagi w zakresie stylu i rozwiązań technologicznych przekazane przez kultowy i awangardowy model DS19 z 1955 roku.
Otwarcie pierwszego salonu DS w Polsce przy Alei Krakowskiej 206 w Warszawie, stało się manifestem hasła przewodniego marki – THE SPIRIT OF AVANT GARDE. Ambicją Salonu DS jest bowiem zapoczątkowanie cyklu inicjatyw kulturalnych i uczynienia z salonu przestrzeni osobliwych wydarzeń artystycznych, płaszczyzny, gdzie będzie można przeżywać niebanalne wystawy, pokazy oraz współpracować z awangardowymi twórcami. Marka DS chce otwierać nowe horyzonty nie tylko w śmiałej wizji projektowanych samochodów, ale także myśleć postępowo i wyznaczać trendy, co znalazło odbicie w formule wydarzenia i podjętych na nim kwestii.
Podczas uroczystości spotkali się przedstawiciele różnych dziedzin życia. Dialog prowadzony na temat przenikania sztuki do rozmaitych sfer aktywności, w tym przestrzeni publicznej oraz angażowania awangardowych myśli w pracę poszczególnych artystów podkreślił aspiracje producenta. DS chce być marka pionierską, postępową, która wytycza szlaki. W dyskusji i prezentacji awangardowych projektów wzięli udział Piotr Nowicki – Prezes Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Małgorzata Kuciewicz – architekt z Grupy Projektowej CENTRALA, Joanna Klimas – projektantka mody oraz Agnieszka Kranich – przedstawiciel szwajcarskiej firmy Vitra projektującej nowoczesne meble i akcesoria.
Podczas wydarzenia, dzięki uprzejmości Prezesa Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej - Piotra Nowickiego zaprezentowana została „Kontynuacja tradycji pokazania awangardy w salonach automobilowych”. W tych okolicznościach odbyła się prezentacja projektów podejmujących awangardowy koncept:
- Zrekonstruowana makieta modelu Rampowca z 1925r. – CENTRALA GRUPA PROJEKTOWA – autorstwa Józefa Malinowskiego z 1925 roku: mieszkalnego galeriowca z garażami na wszystkich poziomach. Projekt prezentowany był w czasopiśmie Praesens, a potem zapomniany. Do dzisiaj projekt ten jest nowatorski na skale światową,
- Organiczna geometria, prezentacja rzeźby – TOMASZ GÓRNICKI
- Projekt specjalny dla marki DS stworzony przez Joannę Klimas - Marka DS zainspirowała projektantkę do nakreślenia śmiałej linii, czerpiącej z klasyki, lecz wybiegającej ponad trendy, na wyżyny bezkompromisowej elegancji
- Wystawa projektów mebli firmy VITRA, której misją jest poprawa jakości domów, biur i przestrzeni publicznej poprzez wykorzystanie sił wzornictwa.
Salon DS rozpoczął poprzez inaugurację w duchu dyskusji o awangardzie, działalność w sferze sztuki, pragnąc w przyszłości poza oferowaniem gamy samochodów DS, kultywować tematykę awangardowych twórców.