Porsche Mission E - auto, które śledzi ruch gałek ocznych

LeadPhoto Porsche Mission E - auto, które śledzi ruch gałek ocznych
Podczas salonu samochodowego Genewie firma Porsche prezentuje Mission E Cross Turismo – koncepcyjne studium elektrycznego modelu typu CUV (Cross Utility Vehicle). Zaprojektowany z myślą o ludziach, którzy lubią spędzać wolny czas na podróżach oraz uprawianiu sportu i innych formach aktywności na świeżym powietrzu.
Content

Do atutów tego czterodrzwiowego, czteromiejscowego pojazdu należą wygląd z charakterystycznymi elementami off-roadowymi, a także innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi z ekranem dotykowym oraz śledzeniem ruchu gałek ocznych. Mierzący 4,95 m długości prototyp ma napęd na obie osie i 800-woltową instalację, przystosowaną do korzystania z sieci szybkiego ładowania. Może być również ładowany indukcyjnie, za pośrednictwem stacji dokującej lub domowego systemu zarządzania energią. 

Design
Sylwetkę prototypu definiuje sportowa, opadająca ku tyłowi linia dachu – przez projektantów Porsche zwana flyline. Cecha ta nawiązuje do stylizacji modelu Panamera Sport Turismo. Równie charakterystyczny dla stylu Porsche jest dynamiczny design bocznych szyb. Szeroki na 1,99 m pojazd wyróżniają również listwy progowe o off-roadowym wzornictwie i 20-calowe obręcze z oponami 275/40 R 20. Poza spojlerem dachowym o otwartej konstrukcji uwagę zwraca tu pas świetlny rozciągający się na całą szerokość nadwozia. Dach sięga od przedniej szyby do tylnej pokrywy. Podświetlany na biało napis Porsche tworzą szklane litery umieszczone na trójwymiarowej pokrywie z układem płytki obwodu drukowanego. Konstrukcja składanych oparć tylnych siedzeń umożliwia przewożenie dłuższych ładunków, np. nart. Dodatkowo, w bagażniku znalazł się system szyn z regulowanymi i demontowanymi pasami, pozwalający mocować mniejsze bagaże.

Zespół napędowy
Dwa silniki elektryczne z magnesami trwałymi o mocy systemowej ponad 600 KM (440 kW) zapewniają Mission E Cross Turismo przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 s. Wielokrotne, następujące po sobie przyspieszanie nie wiąże się z ograniczeniem wydajności. Moc zapewnia aktywny napęd na wszystkie koła z Porsche Torque Vectoring, automatycznie rozdzielający moment obrotowy pomiędzy poszczególnymi kołami.

Podwozie
Układ czterech kół skrętnych przyczynia się do uzyskania stabilności, a adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne pozwala zwiększyć prześwit nawet o 50 mm. W konstrukcji podwozia zastosowano również Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – system, który zapewnia aktywną stabilizację przechyłów pojazdu w zakrętach i ogranicza ruchy poprzeczne nadwozia na nierównościach. 

Lista opcji wyświetlania i obsługi
- Ekran kierowcy ze śledzeniem ruchu gałek ocznych: panel wskaźników składa się z trzech okrągłych, wirtualnych instrumentów, podzielonych na kilka obszarów (Porsche Connect, osiągi, napęd, energia oraz Sport Chrono). Korzystając z kamery w lusterku wstecznym, system śledzenia ruchu gałek ocznych wykrywa, na które ze wskazań aktualnie patrzy kierowca. Ekrany te trafiają wówczas na pierwszy plan, a pozostałe zostają pomniejszone. Do obsługi wyświetlaczy służą panele dotykowe na kierownicy.
- Ekran pasażera: zajmuje praktycznie całą przestrzeń bezpośrednio przed pasażerem i zapewnia dostęp do różnych aplikacji oraz funkcji, takich jak media, nawigacja, wentylacja czy kontakty. Ich obsługa odbywa się za pomocą ruchu gałek ocznych oraz dotyku.
- Panele dotykowe na konsoli środkowej ze szczegółowymi menu.
- Małe ekrany dotykowe: umieszczone w wielofunkcyjnych modułach sterowania oknami (służących też do regulacji foteli i obsługi ich funkcji z zakresu komfortu), a także w żebrowanych otworach wentylacyjnych po lewej i prawej stronie deski rozdzielczej. Przykładowo, przeciągając po takim ekranie palcem z lewej na prawą stronę, można regulować siłę nadmuchu.

Obsługę ułatwia podejście inteligentnej kabiny. Ustawienia pojazdu, wentylacji i nastrojowego oświetlenia są automatycznie dobierane do preferencji podróżujących oraz aktualnej sytuacji na drodze. Nawet będąc poza pojazdem, kierowca ma dostęp do licznych informacji i może dokonywać wielu ustawień samochodu, od klimatyzacji aż po nawigację – wystarczy tablet, smartfon lub smartwatch.

DestinationsApp
Porsche Connect oferuje ponad 20 cyfrowych usług i aplikacji. Producent zapewnie, że zastosowane w Mission E Cross Turismo oprogramowanie DestinationsApp będzie mogło zaoferować w najbliższej przyszłości m.in. organizację weekendowej wycieczki w paru wygodnych krokach na ekranie smartfona. Aplikacja ułatwia szybkie dokonywanie rezerwacji i zajmuje się planowaniem trasy oraz kwestii związanych z jedzeniem czy sprzętem sportowym. Pozwala dostosowywać parametry do wybranej trasy i dobierać odpowiednią muzykę, ustawienia klimatyzacji czy nastrojowego oświetlenia.

Ładowanie
800-woltowa instalacja pojazdu sprawia, że jego litowo-jonowy akumulator można naładować do poziomu zapewniającego zasięg około 400 km (zgodnie z cyklem NEDC) w ciągu zaledwie 15 minut. Ładowanie prototypu może odbywać się na różne sposoby, po drodze lub w domu. Samochód został przygotowany do podpięcia do sieci szybkiego ładowania, która powstaje właśnie przy głównych europejskich arteriach w ramach spółki joint venture IONITY. Akumulator Mission E Cross Turismo można także dotankować indukcyjnie, korzystając ze stacji dokującej lub domowego systemu magazynowania energii Porsche. Ten ostatni jest przystosowany do korzystania z energii słonecznej wytwarzanej przez lokalne systemy fotowoltaiczne.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!