Premiery czterech pierścieni na IAA 2017

LeadPhoto Premiery czterech pierścieni na IAA 2017
Swój debiut świętuje we Frankfurcie nowe Audi A8. To pierwszy seryjnie produkowany samochód, pozwalający na wysoce zautomatyzowaną jazdę w publicznym ruchu drogowym. To rewolucyjny krok w rozwoju techniki. Dodatkowo Audi pokazuje na IAA 2017 dwa pojazdy koncepcyjne pokazujące, jak wg. Audi rozwijać się będzie w przyszłości jazda autonomiczna.
Content

Audi AI – inteligencja i interakcja

Audi ElAIne i Audi AIcon – dwa samochody koncepcyjne, które już w nazwie zawierają dwuliterowy skrót, skupiający cały zestaw innowacyjnych motoryzacyjnych rozwiązań technicznych. Audi AI to nowy szyfr dla szeregu nowatorskich systemów, które odciążają kierowcę i równocześnie oferują mu nowe możliwości nowatorskiego zagospodarowania czasu, który spędza w pojeździe. By tego dokonać, Audi AI wykorzystuje strategie i techniki sztucznej inteligencji i uczenia się przez maszyny, tzw. machine learning. 

Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI, modele z czterema pierścieniami na masce będą poruszać się w inteligentny i dosłownie empatyczny sposób. Mogą nieustannie komunikować się z otoczeniem i swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich potrzeb. 

Wolność na drodze

Audi AI nawiązuje do wieloletniego doświadczenia marki w zakresie autonomicznych samochodów koncepcyjnych. Nowy produkt łączy innowacyjne i inteligentne systemy elektroniczne z rozwiązaniami technicznymi Audi. Audi AI kreuje nową wolność dla kierowcy i pasażerów, zmniejszając stopień komplikacji ich komunikowania się z samochodem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Kluczową rolę – zarówno w procesie rozwoju nowych inteligentnych, empatycznych systemów, jak i podczas ich późniejszego wykorzystania, odgrywają tu różne elementy sztucznej inteligencji. W tym celu Audi rozwija różne podejścia i metody uczenia się przez maszyny. 

Zautomatyzowana jazda – od funkcji wsparcia po jazdę autonomiczną

Zautomatyzowana jazda - to, co przyjęło się już dawno w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się dopiero u progu możliwości realizacji. Audi jest czołowym, w ujęciu globalnym, przedsiębiorstwem rozwijającym tę technikę , a nowa generacja flagowego modelu koncernu - Audi A8, to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód, stworzony dla zautomatyzowanej jazdy na tzw. poziomie 3.

Prace badawcze na autostradzie

Audi, jako pierwszy na świecie producent samochodów, otrzymał w 2013 roku licencję na prowadzenie testów w amerykańskich stanach Kalifornia i Newada. W styczniu 2015, samochód badawczy Audi A7 piloted driving concept pokonał autonomicznie 900-kilometrowy odcinek autostrady z San Francisco do Las Vegas. W maju 2015 roku, jadące w zautomatyzowany sposób Audi A7 poruszało się w wysoce złożonej sytuacji, w gęstym ruchu miejskim w Szanghaju (Chiny). 

W jakim punkcie znajdują się dziś prace badawcze nad inteligentnym samochodem? Czujniki ultradźwiękowe i radarowe, skaner laserowy, systemy funkcjonujące w oparciu o kamerę, wydajne procesory przetwarzające informacje i szybki dostęp do Internetu za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej – wszystko to znajdziemy na pokładzie nowego Audi A8. Systemy wsparcia kierowcy, takie jak: asystent toru jazdy active lane assist, korzystający z radaru, adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami cruise control (ACC) czy predyktywny asystent wydajności, będąc rozwiązaniami funkcjonującymi w oparciu o określone zasady, już wcześniej sprawiły, że jazda stała się bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i bardziej wydajna. 

Samochód spogląda w przyszłość

Następnym krokiem w rozwoju jest Audi AI. W przyszłości, samochód będzie jeszcze szybciej przetwarzał zebrane podczas jazdy olbrzymie ilości danych dostarczanych przez różne systemy wsparcia. Niemal w czasie rzeczywistym porówna je z danymi pozyskanymi od innych uczestników ruchu drogowego i wspólnie z nimi je wykorzysta. Dzięki Audi AI, w pełni skomunikowany samochód spogląda znacznie dalej w przyszłość, niż wyposażony w systemy stosowane dotychczas – wyprzedzenie wyniesie nawet 10 sekund. Innymi słowy: samochód przyszłości po raz pierwszy w historii będzie posiadał zdolność prognozowania.

Czas

Funkcje takie jak pilot jazdy w korkach Audi AI czy zdalne parkowanie, to dopiero początek. Audi AI w przyszłości pozwoli kierowcy nadać przebywaniu we w pełni skomunikowanym samochodzie bardziej swobodną formę. Stopniowo kierowca może puścić kierownicę i zamiast operować nią, może pracować, komunikować lub się zrelaksować. Zyskuje cenny czas, ponieważ jadące w zautomatyzowany sposób auto wykonuje za niego rutynowe czynności takie jak parkowanie czy korzystanie z alejki automatycznej myjni samochodowej.

Bezpieczeństwo

Obecnie, aż 90% przyczyn wszystkich wypadków drogowych, stanowią błędy podczas jazdy. Audi AI w przyszłości pomagać będzie w unikaniu niebezpiecznych sytuacji, w których mogłoby dojść do wypadków. By kiedyś umożliwić zautomatyzowaną jazdę także w niejasnych sytuacjach drogowych, konieczne jest opracowanie dalszych metod i działań. Wykraczają one poza systemy działające w oparciu o określone wcześniej zasady i obejmują elementy sztucznej inteligencji. Stworzenie samochodu unikającego wypadków, ma dla Audi najwyższy priorytet.

Wydajność

Wysoce skomunikowane i automatycznie jeżdżące samochody efektywniej wykorzystują przestrzeń i energię, co przynosi korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Dzięki technice car-to-x, inteligentnemu skomunikowaniu z innymi uczestnikami ruchu drogowego i infrastrukturą, samochód jest dla przykładu w stanie uniknąć korków lub znaleźć następny wolny parking. Obok indywidualnych korzyści dla klienta i oszczędności energii, autonomiczna jazda ma także inny wymiar, makroekonomiczny: zatłoczone trasy, dzięki odpowiedniemu sterowaniu strumieniem ruchu drogowego, można na stałe odciążyć. 

Indywidualizacja

Dzięki Audi AI samochód poznaje swoich pasażerów i ich nawyki. Człowiek i maszyna komunikują się ze sobą, co rodzi zaufanie i ułatwia bardziej elastyczne zaplanowanie przebiegu dnia. Osobisty, inteligentny asystent (PIA) rozpoznaje kierowcę i dzięki inteligentnym algorytmom może samodzielnie i adaptacyjnie wchodzić z nim w dialog.

Nowe Audi A8 – wysoce zautomatyzowana jazda na poziomie 3.

Nowe Audi A8 to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód, stworzony z myślą o autonomicznej jeździe – zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi standardami poziomu 3. Na autostradach i na drogach szybkiego ruchu o oddzielonych barierami przeciwległych pasach, w spowolnionym ruchu, przy prędkości do 60 km/h, pilot jazdy w korkach Audi AI przejmuje prowadzenie pojazdu. Kierowca aktywuje system przyciskiem AI na konsoli środkowej. 

Pilot jazdy w korkach zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem, zwalnianiem i hamowaniem na obranym przez kierowcę pasie ruchu. Osoba prowadząca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. W zdefiniowanych sytuacjach może na dłużej zdjąć ręce z kierownicy i zgodnie z obowiązującymi w danym kraju przepisami, oddać się czynności proponowanej przez pokładowy system infotainment. Po osiągnięciu granic swych możliwości, system autonomicznej jazdy zaleca kierowcy, by ten ponownie przejął kontrolę nad pojazdem. 

Concept Car Audi Elaine – w pełni zautomatyzowana jazda na poziomie 4.

Przyjazny wygląd – forma zewnętrzna samochodu koncepcyjnego Audi Elaine zadebiutowała zaledwie parę miesięcy temu. Audi zaprezentowało doskonale przyjęte studium stylistyczne i koncepcyjne Audi e-tron Sportback w maju 2017, na targach samochodowych w Szanghaju. Przebieg linii, napęd elektryczny oraz wyraziste oświetlenie zewnętrzne, debiutujące na IAA auto dzieli z prekursorem drugiej serii samochodów elektrycznych marki Audi.

23-calowe koła w technicznej stylistyce sześciu ramion podkreślają pewną siebie sylwetkę SUV’a Coupé: długość 4,90 m, szerokość 1,98 m i wysokość 1,53 m przy rozstawie osi 2,93 m, plasują model Audi Elaine w segmencie C, czyli obok Audi A7. Wnętrze jest bardzo jasne i stawia na prostotę. Funkcje są jasno ustrukturyzowane, elementy obsługi znacznie zredukowano. Dużej powierzchni wyświetlacze dotykowe, umiejscowione poniżej centralnych monitorów, na konsoli środkowej i w obudowach drzwi, służą do prezentowania informacji i interakcji z systemami pojazdu. Poziome powierzchnie na desce rozdzielczej i pozornie unosząca się w powietrzu konsola środkowa, dają czwórce pasażerów siedzących na pojedynczych fotelach wrażenie jasnej perspektywy. 

Technika oświetlenia pojazdu koncepcyjnego, to widoczna zarówno w dzień jak i w nocy innowacja. Sterowane cyfrowo jednostki diodowe Matrix z przodu i z tyłu pojazdu zapewniają doskonałe światło. Malutkie cyfrowe projektory Matrix dosłownie stawiają znaki na asfalcie, czyniąc ze światła wszechstronny, dynamiczny kanał komunikacji z otoczeniem. Różne tryby jazdy - na przykład tryb jazdy autonomicznej - można zasygnalizować także innym uczestnikom ruchu drogowego. Przy wsiadaniu i wysiadaniu, Audi Elaine indywidualnie wita i żegna pasażerów, przy pomocy animowanych pól diodowych. 

Za napęd Audi Elaine odpowiedzialna jest konfiguracja, która znajdzie się także w przyszłych modelach produkcji seryjnej z napędem w pełni elektrycznym. Silnik elektryczny przy przedniej osi i dwa kolejne przy osi tylnej, napędzają wszystkie cztery koła i w sposób typowy dla Audi zamieniają to mocne Coupé w pojazd o napędzie quattro. 

Moc 320 kW – w trybie overboost nawet 370 kW – gwarantuje stabilne przyspieszenie. Sprint od 0 do 100 km/h Elaine załatwia zaledwie w 4,5 sekundy. Zasięg, dzięki pojemności akumulatora 95 kWh, wynosi ponad 500 km (NEDC). Akumulator jest ładowany zarówno z wykorzystaniem funkcji szybkiego ładowania - 150 kW mocy przez kabel, jak i bezprzewodowo, przez Audi Wireless Charging System. 

Audi AI - pełna automatyzacja

W porównaniu z samochodem koncepcyjnym zaprezentowanym w Szanghaju, Audi Elaine ma wiele nowych funkcji, dzięki którym pojazd ten otwiera nowe perspektywy przed zdalną jazdą i funkcjami wsparcia. Funkcje te, już za kilka lat poszerzą spektrum Audi AI także w autach produkcji seryjnej. Ich sercem i fundamentem jest znacznie bardziej zaawansowana jednostka sterująca zFAS, zainstalowana z tyłu pojazdu.

Nowa generacja procesorów ma większą moc obliczeniową i ulepszone czujniki o jeszcze większym zasięgu i precyzji działania. Dzięki temu, Audi Elaine może zaoferować swojemu użytkownikowi system pilota jazdy po autostradzie, odciążającego kierowcę na dłuższych dystansach. Pilot jazdy po autostradzie to rozbudowana wersja pilota jazdy w korkach z Audi A8. Pozwala na zdalną jazdę także przy prędkościach powyżej 60 km/h – do 130 km/h – w większości krajów jest to maksymalna dozwolona prędkość.

Audi Elaine potrafi też w zautomatyzowany sposób zmieniać pas ruchu, może wyprzedzać, a następnie powracać na swój pas. Takie czynności rozpoczyna, przeprowadza i kończy samodzielnie, bez udziału osoby siedzącej za kierownicą. Jeśli kierowca zechce jednak podjąć aktywność, jest to możliwe w każdym momencie, spontanicznie. 

Również poza autostradami i wielopasmowymi drogami szybkiego ruchu w miastach, kierowca Audi Elaine ma cały czas do dyspozycji wszystkie systemy wsparcia podczas jazdy, m.in. technikę bezpieczeństwa pre sense oraz predyktywnego asystenta wydajności, którego dane, dzięki danym nawigacji HERE można uzupełnić o jeszcze bardziej precyzyjne informacje odcinkowe. 

Inteligentny asystent osobisty (PIA)

PIA obserwuje wzorce zachowań kierowcy i w ten sposób poznaje go bliżej. Wynika z tego szereg możliwych scenariuszy zastosowań: nawigacja, wybór muzyki, wybór żądanej usługi Audi connect, klimatyzacja, sugestia dot. miejsca parkowania czy zachowania zwyczajowego odstępu od pojazdu jadącego przed nami na autostradzie. PIA pozyskuje wiedzę z zastosowaniem metod uczenia się maszyn i dostosowuje funkcje samochodu do zachowania i potrzeb kierowcy. Ponadto może aktywnie udzielać zaleceń.

Specjalny serwer w zabezpieczonej chmurze Audi przechowuje i przetwarza dane PIA. Klient ma dostęp do nich o każdej porze poprzez swoje konto w myAudi i może w nim tymi danymi zarządzać. Może je usunąć lub zmienić, np. w przypadku przeprowadzki. Ponadto może je też automatycznie przenieść do innych samochodów. Auto rozpoznaje danego użytkownika, ładuje jego profil, a PIA odpowiednio dopasowuje charakterystykę pojazdu oraz swoje interaktywne zachowanie.

Technika car-to-x

Zobaczyć więcej niż ludzkie oko lub działająca na podczerwień kamera – technika car-to-x poszerza horyzonty popularnej koncepcji czujników radarowych, kamery i czujników ultradźwiękowych o informacje pochodzące z bardzo oddalonych źródeł, znajdujących się poza zasięgiem wzroku kierowcy. 

Komunikacja car-to-x, wzajemna komunikacja samochodów w czasie rzeczywistym i z infrastrukturą drogową, oferuje większe bezpieczeństwo, komfort i wydajność. Dzięki temu, samochód jeszcze wcześniej rozpozna niebezpieczne sytuacje i będzie w stanie uniknąć wypadków. 

Audi Fit Driver

Audi Fit Driver po raz pierwszy oferuje kierowcy możliwość aktywnej redukcji stresu i poprawy koncentracji w pojeździe. Gdy system stwierdzi wysokie obciążenie kierowcy, ten będzie mógł je zmniejszyć przy pomocy odpowiedniej techniki oddechowej. Stosowne instrukcje w tym celu pokaże wyświetlacz Audi virtual cockpit jako tzw. bio-feedback, dokładnie tak samo jak w sporcie wyczynowym. Dodatkowo otrzymamy instrukcje głosowe, jak wykonać ćwiczenie. Nieważne, czy to relaksacyjne ćwiczenie oddechowe, czy masaż podczas siedzenia w rytm muzyki, specjalnie działająca klimatyzacja, adaptacyjny infotainment czy też odpowiednia sceneria świetlna we wnętrzu, celem Audi Fit Driver są optymalnie dostosowane do samopoczucia kierowcy wrażenia z jazdy. U celu ma on wysiąść z pojazdu bardziej odprężony, niż do niego wsiadł.

Concept Car Audi Aicon – autonomicznie w kierunku przyszłości

Audi Aicon ukazuje świat jutra, w którym zalety indywidualnego transportu od drzwi do drzwi łączą się ze sferą luksusu kabiny samolotowej pierwszej klasy. Kabiny bez kierownicy i pedałów, oferującej wszelkie udogodnienia nowoczesnej elektroniki służącej komunikacji i perfekcyjną ergonomię obsługi – jednym słowem najwyższy stopień premium.

Wychodzące naprzeciw potrzebom – obsługa i komunikacja

Wielokrotnie przytaczana zmiana paradygmatów w świecie motoryzacji jest dobrze widoczna w Audi Aicon. Już na pierwszy rzut oka można stwierdzić brak elementów obsługi i wskaźników. Kierownica, pedały, zespoły przycisków, czy wskaźniki – nie ma ich tu. Zamiast nich są spokojne, duże powierzchnie. Wzdłuż drzwi, pasażerów otaczają delikatnie łukowate, wznoszące się z przodu lekko ku górze podłokietniki. Przed nimi zamiast tablicy rozdzielczej znajduje się duży schowek, a poniżej przedniej szyby – centralny wyświetlacz. 

Gdy do pojazdu wsiądą pasażerowie, wnętrze szybko ożywa. Podświetlone diodami linie stanowią kolorowe akcenty w drzwiach. Na przednim monitorze pojawia się powitanie. PIA, empatyczny elektroniczny asystent podróży, rozpoznaje pasażera na przednim fotelu po jego smartfonie i aktywuje jego wszystkie indywidualne ustawienia. Klimatyzacja i ustawienie foteli, kolor oświetlenia wnętrza i wygląd systemu infotainmentu, indywidualnie się dopasowują. Nawigacja czeka na podanie celu, a wszystkie dostępne kanały komunikacyjne, powiązane dzięki najszybszemu dostępnemu standardowi transmisji, są gotowe do ich używania.

Novum, to zmiennie rozmieszczane interfejsy obsługi w okalającej listwie drzwi. W zależności od pozycji foteli, przesuwanych o 50 cm, w ożywionej cyfrowo linii znajdują się doskonale rozmieszczone pod względem ergonomii elementy dotykowe i wskaźniki. Ręka sama z siebie znajduje dotykowe pola obsługi. Pasażer może sam regulować palcami najważniejsze ustawienia, nie musząc prostować lub pochylać się na siedzeniu. Obsługa odbywa się tu interaktywnie. System PIA często wyprzedza o krok pasażera i oferuje usługi, zanim ten wybierze je sam.

Interakcję z samochodem prowadzić można na kliku płaszczyznach. Obok płaszczyzny haptyczno-manualnej, mamy obsługę głosową i tzw. „eye-tracking”, gdzie czujniki rejestrują w którą stronę patrzy pasażer. Np. zatrzymuje wzrok na elemencie obsługi w strefie przedniego głównego wyświetlacza i wybiera element w ten sposób, że ręką lub na głos dokonuje jego ustawienia.

W Audi Aicon w każdej chwili dostępne są wszystkie rozwiązania techniczne służące do komunikacji. Zrelaksowani podróżni mogą obejrzeć film lub surfować w Internecie. Możliwe są także wideokonferencje czy komunikowanie się poprzez kanał w mediach społecznościowych. Zależnie od pozycji ciała, pasażerowie mogą korzystać z dużego przedniego wyświetlacza jako monitora lub z wirtualnego wyświetlacza prezentującego obrazy na przedniej szybie. 

Szklane powierzchnie dachu na życzenie nie przepuszczają światła dziennego, zmieniając stopień przejrzystości na skutek przepływu prądu elektrycznego. Zintegrowane elementy świetlne wykonane z diod organicznych umożliwiają odpowiednią aranżację świetlną wnętrza lub – na przykład przy wsiadaniu czy wysiadaniu – jego równomierne oświetlenie. 

Audi Aicon otwiera przed swoimi pasażerami nowy świat mobilności. Nie będąc zmuszonymi do prowadzeni pojazdu, zyskują oni swobodę i mogę sami określić, jak spędzą czas w samochodzie. Na pracy, komunikowaniu się czy po prostu relaksując się – albo nawet drzemiąc: wszystko jest możliwe, gdy samochód samodzielnie i bezpiecznie znajduje drogę. 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!