Prototypowy Mercedes-Benz Concept EQA

LeadPhoto Prototypowy Mercedes-Benz Concept EQA
Debiutujący podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (12-24 września) prototyp Mercedes-Benz Concept EQA demonstruje, jak strategia marki EQ może wyglądać w przypadku samochodu kompaktowego. Jego zespół napędowy z jednym silnikiem elektrycznym przy osi przedniej i jednym przy tylnej generuje moc systemową przekraczającą 200 kW.
Content

Concept EQ (salon samochodowy w Paryżu w 2016 r.), studium o wyglądzie sportowego SUV-a coupé, zapoczątkowało wprowadzenie nowej marki produktów i rozwiązań – EQ.

Teraz Mercedes-Benz demonstruje, jak może wyglądać kompaktowy samochód EQ. Nasza elektryczna inicjatywa nabiera tempa: do 2022 r. Mercedes-Benz Cars wprowadzi na rynek ponad 10 pojazdów w pełni elektrycznych. A Mercedes-Benz Concept EQA udowadnia, że poważnie traktujemy wprowadzenie elektrycznej mobilności w naszym portfolio – mówi dr Dieter Zetsche, szef Daimler AG i Mercedes-Benz Cars.

Jednym z przykładów nowej, „elektrycznej” estetyki jest technologia oświetleniowa, wykorzystująca włókna laserowe. Aktywowany laserem nośnik znajduje się tu w środku kabla światłowodowego.

Dwa silniki elektryczne, możliwość zwiększenia mocy systemowej do ponad 200 kW, dzięki modułowej architekturze akumulatora oraz stały napęd na obie osie zapewniają imponujące osiągi i dynamikę. Dwa programy jazdy – Sport oraz Sport Plus – różnią się dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy osiami, zapewniając zróżnicowaną charakterystykę prowadzenia.

Czarny panel w przedniej części nadwozia zachowuje się jak wirtualna osłona chłodnicy i zmienia swój wygląd zależnie od wybranego programu jazdy. Grill w trybie Sport przedstawia płonące, poziomo ułożone skrzydło, a w Sport Plus – pionowe poprzeczki nawiązujące do grilla Panamericana.

W połączeniu z inteligentną strategią operacyjną Concept, EQA osiąga zasięg na poziomie 400 km – zależnie od pojemności zamontowanego akumulatora.

Wysoce wydajny akumulator litowo-jonowy pakietowy (ang. pouch cell) dostarcza spółka zależna koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIV. Dzięki modułowej konstrukcji jego pojemność przekracza 60 kWh.

Concept EQA może być ładowany indukcyjnie lub za pomocą wallboxa. Jest też przygotowany do błyskawicznego ładowania. W ramach wizji „płynnego ładowania” specjalna usługa Mercedes me ułatwi użytkownikowi ładowanie i płacenie za prąd na różnych stacjach ładowania.

Wyraziste wzornictwo, zjawiskowe proporcje

Concept EQA to pierwszy w pełni elektryczny samochód koncepcyjny Mercedes-Benz w segmencie kompakt i najnowszy członek rodziny EQ, ucieleśniający filozofię progresywnego luksusu. Zbalansowane proporcje, zmysłowe płaszczyzny i kontrasty graficzne czynią go pojazdem szczególnie atrakcyjnym. A jeśli uwzględnić przyszłościowy napęd elektryczny, powstaje fascynujące połączenie emocji i inteligencji – prototyp, który jest „hot” i „cool” jednocześnie.

Dwubryłowe nadwozie z krótkimi nawisami (długość/szerokość/wysokość: 4285/1810/1428 mm; rozstaw osi: 2729 mm) ma dynamiczne, zwarte proporcje. Krótkie zwisy, zwłaszcza tylny, cofnięta kabina i ograniczone przeszklenie podkreślają atletyczną rzeźbę nadwozia, a zintegrowane unikalne grafiki oraz 20-calowe koła w muskularnych nadkolach tylko potęgują sportowy charakter

Miejsce konwencjonalnej osłony chłodnicy zajął czarny panel ze zintegrowaną diodową matrycą, przechodzący w przednią pokrywę. Pełni on funkcję wirtualnego grilla, który może całkowicie zmieniać swój wygląd – za pomocą wyświetlanych na panelu animacji Concept EQA pokazuje otoczeniu, jaki program jazdy wybrał kierowca. W trybie Sport przedstawia płonące, poziomo ułożone skrzydło, a w Sport Plus – pionowe poprzeczki nawiązujące do grilla Panamericana. Wspólnym elementem obu wizualizacji jest centralnie umieszczona, podświetlona gwiazda.

W oświetleniu Concept EQA wykorzystano włókna laserowe – w przeciwieństwie do diod, w których energia elektryczna przepływa między półprzewodnikami, tu aktywowany laserem nośnik jest osadzony w środku światłowodu. Ta nowa technologia zapewnia jednorodne oświetlenie drogi i, z punktu widzenia designu, tworzy trójwymiarową formę o precyzyjnych konturach. Spiralny kształt świateł symbolizuje elektryczną koncepcję napędu, ich design przywodzi na myśl miedziane uzwojenia silnika elektrycznego, a animacja wizualizuje impulsy elektryczne.

Elektryczny atleta w klasie kompakt

Concept EQA dysponuje mocnym układem napędowy: dwie jednostki o mocy systemowej, która może zostać zwiększona do ponad 200 kW, dzięki modułowej konstrukcji akumulatora, oraz stały napęd na obie osie zapewniają imponującą dynamikę. Dwa programy jazdy oferują wybór indywidualnych charakterystyk prowadzenia.

Concept EQA ma jeden silnik elektryczny przy osi przedniej, a drugi – przy tylnej. Łączna moc systemowa przekracza 200 kW, a moment obrotowy wynosi ponad 500 Nm. Elektryczny atleta rozpędza się od 0 do 100 km/h w około 5 s. Imponujące dynamika jazdy i poziom bezpieczeństwa to zasługa m.in. elektrycznego napędu na cztery koła ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego oraz akumulatora zainstalowanego głęboko w podłodze, pomiędzy osiami.

Dwa programy jazdy – Sport oraz Sport Plus – różnią się dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy osiami, zapewniając zróżnicowaną charakterystykę prowadzenia.

W połączeniu z inteligentną strategią działania Mercedes-Benz, prototypowy Concept EQA osiąga zasięg około 400 km (zależnie od pojemności zamontowanych akumulatorów). Concept EQA może być ładowany indukcyjnie lub za pomocą wallboxa. Jest też przygotowany do błyskawicznego ładowania – „tankowanie” prądu wystarczającego do pokonania 100 km na stacji szybkiego ładowania trwa mniej niż 10 min.

Inteligentnie połączone rozwiązania w zakresie ładowania

Concept EQA może być ładowany indukcyjnie lub za pomocą wallboxa. Jest też przygotowany do błyskawicznego ładowania. Za akronimem EQ („Elektryczna Inteligencja”) kryje się kompleksowy ekosystem usługi, technologii i innowacji z dziedziny elektrycznej mobilności. Jednym z przykładów jest tu „płynne ładowanie” – specjalna usługa Mercedes me, która ułatwi użytkownikowi ładowanie na różnych stacjach ładowania oraz płacenie za prąd przez internet.

Już teraz Mercedes-Benz oferuje rozbudowaną infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych, w tym stacje szybkiego ładowania do użytku w domu – tzw. wallboxy, bezpłatną aplikację „Charge&Pay” umożliwiającą wygodne ładowanie na publicznych stacjach oraz – przeznaczone do zastosowań domowych i firmowych – stacjonarne jednostki magazynowania energii z układów wykorzystujących np. panele fotowoltaiczne.

W przyszłości zapewnienie zasilania będzie jeszcze prostsze – dzięki zarządzaniu ładowaniem oraz inteligentnemu wyszukiwaniu sieci ładowania. Wizja „płynnego ładowania” idzie o krok dalej – z czasem klienci będą mogli bez trudu ładować swoje pojazdy na dowolnej stacji ładowania i płacić za energię bez potrzeby rejestrowania się na różnych portalach czy używania wielu kart do ładowania. Dzięki specjalnej usłudze Mercedes me zyskają dostęp do wszystkich usług z jednego źródła – ekosystemu elektromobilności Mercedes-Benz.

Concept EQA może być ładowany w domu lub w miejscu pracy i jest przystosowany do używania szybkich ładowarek. W przyszłości idealną symbiozę z układem ładowania indukcyjnego lub wallboxem można stworzyć dzięki wykorzystaniu jednostek przechowywania energii Mercedes-Benz. Gospodarstwa domowe z własnym układem paneli fotowoltaicznych, magazynujące nadmiar prądu w jednostkach magazynowania Mercedes-Benz, mogą w ten sposób korzystać z „zielonej” energii, w znacznym stopni niezależnej od zewnętrznych dostaw prądu.

Ponieważ akceptacja klientów jest ściśle powiązana z dostępnością kompleksowej infrastruktury, inteligentnie skomunikowane rozwiązania w zakresie ładowania stanowią integralna część inicjatywy elektrycznej mobilności Mercedes-Benz Cars.

Wiosną 2017 r. koncern Daimler został wiodącym inwestorem w amerykańskiego dostawcę rozwiązań w zakresie ładowania – ChargePoint Inc. Celem tej strategicznej inwestycji jest znaczące poszerzenie portfolio w obszarze inteligentnych rozwiązań, dotyczących ładowania i zapewnienie klientom wszechstronnej, wysokiej jakości oferty usług z dziedziny elektrycznej mobilności. Obecnie ChargePoint jest wiodącym na świecie dostawcą rozwiązań, dotyczących ładowania w segmencie elektrycznej mobilności i jego rynkowym liderem w USA – firma ma sieć liczącą ponad 33 000 punktów ładowania i planuje rozszerzyć swoją działalność na Europę.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!