Rosnąca popularność zakupów online w całej Europie oznacza, że w ciągu najbliższych lat liczba przesyłek wzrośnie dwukrotnie. Większość z tych dostaw jest realizowana przez samochody dostawcze, co prowadzi do zwiększenia natężenia ruchu w wielu miastach, a średni czas dostawy w Londynie wzrósł o ponad 40% w ciągu zaledwie trzech lat. W rezultacie przewoźnicy znajdują się pod coraz większą presją: muszą dostarczać więcej paczek w coraz krótszym czasie, a jednocześnie utrzymać pracowników, redukować koszty i brać coraz większą odpowiedzialność za środowisko.
Nowa cyfrowa usługa organizacji dostawy, testowana przez Forda we współpracy z firmą Gnewt firmy Menzies Distribution, sprawnie koordynuje wiele rodzajów transportu, w tym obsługę przesyłek jednodniowych i pracę kurierów pieszych oraz rowerowych.
Ostatnia mila
Podczas testów, program ostatnia mila firmy Gnewt będzie obsługiwany przez system inteligentnej chmury Forda, wykorzystującej oprogramowanie do transmisji danych i logistyki MoDe:Link - zarządza ono wszystkimi aspektami dostarczania paczek, od wyjazdu z magazynu, aż do drzwi klienta. Może to pomóc kurierom, menedżerom flot, firmom logistycznym i dostawcom żywności w poprawie wykorzystania floty samochodów dostawczych, dzięki czemu będzie można zaoszczędzić czas i obniżyć koszty, zwiększając wydajność.
Klienci zyskają możliwości szybszego odbioru przesyłki z paczkomatu – czas dostawy zostanie skrócony dzięki lepszej obsłudze punktów dostaw, redukcji kosztów i częstszym kursom furgonetek do punktów odbioru paczek. Ponadto nowa usługa może przyczynić się do mniejszej emisji spalin, zmniejszenia natężenia ruchu w dużych miastach, a także uwolnienia miejsc parkingowych wzdłuż ulic, często zajmowanych przez furgonetki na czas rozładunku.
Chcemy skierować większe pojazdy dostawcze, pracujące w warunkach wysokiego obciążenia, do mniej zatłoczonych środowisk, w których najlepiej się spisują – powiedział Tom Thompson, kierownik projektu z działu Ford Mobility. Jednakże w przypadku projektu «ostatniej mili» w obszarze miejskim, gdzie korki i brak miejsc parkingowych stanowią dużą przeszkodę, rozsądne jest zoptymalizowanie dostaw, aby były bardziej elastyczne, efektywne i mniej kosztowne.
Ford jest zaangażowany w rozwiązywanie problemów mobilności w miastach, w szczególności w zakresie dostaw towarów i usług, poprzez wprowadzanie innowacji, rozwój technologii i partnerskiej współpracy. Koncepcja „magazynu na kółkach” ma być dostosowana zarówno do samochodów Forda, jak i pojazdów innych producentów. W tym systemie, samochody dostawcze działają na zasadzie dynamicznych „hubów”: zbierają zamówienia z magazynu, a następnie na krótko zatrzymują się w strategicznych lokalizacjach, które są najbardziej optymalne dla realizacji konkretnej partii zamówień. Autorska platforma Forda współpracuje z kurierami pieszymi znajdującymi się w pobliżu - lub potencjalnie z kurierami rowerowymi, dronami, a w przyszłości będzie pracować z autonomicznymi robotami – dzięki temu będzie można bezproblemowo zamknąć ostatni etap każdej dostawy.
Inteligentny system koordynacji dostawy
Tak zróżnicowane dostawy mogą być szybsze, tańsze i oferować większe możliwości niż transport z użyciem furgonetek. Według szacunków firmy Ford, w systemie zróżnicowanej sieci dostaw, jeden van i zespół czterech kurierów pieszych lub rowerowych mógłby zostać wykorzystany do dostarczenia takiej samej liczby paczek, jak pięć pojedynczych samochodów dostawczych.
W ramach londyńskiego testu Ford współpracuje z wielokrotnie nagradzaną w Wielkiej Brytanii firmą Gnewt, zajmującą się dostarczaniem przesyłek w ramach zrównoważonego miejskiego transportu. Najlepsza firma logistyczna w kategorii równoważonego transportu w 2018.
Gnewt zarządza największą w Wielkiej Brytanii flotą elektrycznych pojazdów dostawczych. Posiada ich ponad 70 i jest pionierem w systemie dostaw do «ostatniej mili”. Współpracuje z wiodącymi sieciami sprzedaży, firmami logistycznymi oraz ecommerce, dostarczając rocznie ponad trzy miliony przesyłek do konsumentów i firm w Londynie.
Gnewt we współpracy z londyńskim urzędem transportu i kilkoma uniwersytetami prowadził w ramach projektu FTC2050 badania nad miejskimi usługami kurierskimi, aby określić wpływ zmniejszenia liczby samochodów dostawczych na szybkość realizacji dostaw i redukcję emisji spalin.
Chcemy zmienić sposób, w jaki myślimy o przewożeniu towarów na terenie naszych miast – powiedział Sam Clarke, założyciel i szef działu rozwoju Gnewt. Chcemy zrozumieć, jakie korzyści może przynieść system modalnych dostaw kurierskich naszemu biznesowi, naszym klientom, środowisku oraz – dzięki promowaniu zdrowia i aktywności fizycznej wynikającej z poruszania się pieszo i na rowerze – także naszym pracownikom. Cieszymy się, że możemy współpracować z Fordem i pomóc w testowaniu jego rewolucyjnego nowego oprogramowania.
Usługi kurierskie w programie ostatnia mila
Rząd Wielkiej Brytanii wskazał potrzebę opracowania bardziej inteligentnych rozwiązań w zakresie usług kurierskich dla obszarów miejskich, rozpoczęcia otwartych konsultacji w celu dalszego zbadania systemu dostaw w programie «ostatnia mila» i możliwości dostarczania towarów w systemie zrównoważonego transportu. Zaproszenie do programu testowego, w którym weźmie udział firma Ford, ma na celu zbadanie korzyści dla środowiska naturalnego oraz poprawy logistyki, jakie w miastach niesie wykorzystanie pojazdów elektrycznych, rowerów i skuterów elektrycznych.
Usługi transportowe i kurierskie mają zasadnicze znaczenie dla wspierania londyńskiej gospodarki, której wartość w ponad połowie zależy od wydatków gospodarstw domowych - powiedział Michael Hurwitz, dyrektor ds. innowacji w Transport for London. Jednak wysokie natężenie ruchu i niska jakość powietrza to jedne z największych wyzwań, przed którymi stoi miasto. Większa liczba przesyłek dostarczanych w systemie «ostatnia mila», są – wraz z rozwojem mikro-centrów konsolidacji przesyłek – niezbędne, aby rozwiązać problem zanieczyszczenia i utrzymać płynność ruchu. Wykorzystanie technologii opracowanej przez Forda, służącej zmianie modelu dostarczania przesyłek do domów i firm powinno stanowić przykład do naśladowania w innych sektorach gospodarki.
Ford jako wiodący producent pojazdów użytkowych w Europie chce – m.in. dzięki londyńskiemu programowi testowemu i podobnym inicjatywom – sprostać wyzwaniom związanym z systemem dostaw i mobilnością w miastach przyszłości.
Ford współpracuje z Transport for London, realizując projekt zrównoważonego transportu w mieście o wartości kilkuset milionów funtów, polegający na testowaniu 20 hybrydowych modeli Transit typu plug-in. Ten sam program Ford realizuje w Walencji w Hiszpanii oraz w Kolonii w Niemczech. W Stanach Zjednoczonych, Ford stale wprowadza innowacje w zakresie dostaw towarów miejskich i usług kurierskich, przygotowując się do wprowadzenia w najbliższej przyszłości pojazdów autonomicznych. Ford rozpoczął współpracę z firmą Postmates, platformą dostawczą działającą w Miami i Miami Beach, aby świadczyć usługi kurierskie za pomocą pojazdów autonomicznych.