Nie można przekroczyć prędkości
Rajd, odbywający się równolegle z Rajdem Polski Historycznym, rozpoczął się wyjątkowo efektowną ceremonią startu na Rynku w Krakowie, oglądaną przez tysiące widzów. Samochody z napędem elektrycznym rywalizowały w jeździe na regularność na trasie o długości 732 km, na której wytyczono 11 prób regularności (Regularity Tests, RT), które łącznie mierzyły 285 km.
Rajdy na regularność różnią się od klasycznych zawodów. W tym przypadku nie liczy się kto jest najszybszy na zamkniętej trasie. Cały rajd odbywa się w normalnym ruchu drogowym. Wygrywa ten, kto jest w stanie poruszać się po odcinkach specjalnych z wyznaczoną przez organizatorów prędkością średnią. Najważniejsze jest więc umiejętne obchodzenie się z gazem oraz planowanie całego przejazdu. Co więcej uczestnicy rajdu muszą przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego.
Duża przewaga
- Rajd był niezwykle wymagający – skomentował na mecie Artur Prusak. - Od strony sportowej poprzez ilość i trudność odcinków specjalnych jak i od strony technicznej, gdyż był on ponad 2 razy dłuższy od innych rund mistrzostw.
Elektryczny Volkswagen Golf spisał się dobrze - duży zapas mocy, charakterystyka silnika elektrycznego, moment obrotowy dostępny od samego dołu licznika, sprawiają, że osiągami dorównuje on dwukrotnie mocniejszym samochodom spalinowym.
Ostatecznie załoga e-Golfa zakończyła rajd z wynikiem 5540 punktów (w przypadku rajdów na regularność liczy się najmniejsza ilość punktów). To wynik lepszy o 3120 punkty od kolejnej załogi. Większość załóg przekroczyła 10 tysięcy punktów. Tegoroczny Rajd Polskich Nowych Energii znalazł się w kalendarzy FIA E-Rally Regularity Cup 2018. Jest jednocześnie jedną z dziesięciu rund pucharu. Pozostałe rajdy odbywają się w Grecji, Portugalii, Hiszpanii, Monte Carlo i na Islandii.
Informacje o załodze
Artur Prusak ma na koncie wiele sukcesów w międzynarodowych imprezach, w tym dwa tytuły mistrza świata w FIA Alternative Energies Cup oraz zwycięstwa w e-Rallye Monte Carlo 2016. Brał udział również w Rajdzie Monte-Carlo Nowych Energii 2013 gdzie zdobył pierwsze miejsce, a w latach 2014 i 2015 stawał na podium.
Łukasz Nytko kierowca rajdowy, reprezentujący zespól Nytko Motorsport w tzw. rajdach nowych energii, organizowanych przez FIA. Triumfator kategorii Team Cup w rajdzie Monte Carlo Nowych Energii (2014), II Wicemistrz Świata w klasie aut hybrydowych (2015, 2016) Mistrz Włoch w klasie aut hybrydowych w 2016 roku. Zwycięzca 6. New Energies Rallye Cesky Krumlov w konkurencji Rugularity Trpohy Czeskiej Federacji UAMK (2017).