Rajdowa Fabia R5 w nowych barwach

LeadPhoto Rajdowa Fabia R5 w nowych barwach
Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA dała nowej Fabii R5 zielone światło. Po przyznanej homologacji, nowy samochód może teraz kontynuować pełną sukcesów, 114-letnią historię sportów motorowych ŠKODY. Fabia R5 jest oparta na najnowszej odsłonie ŠKODY Fabia i jest następcą Fabii Super 2000, która przeszła do historii jako najbardziej udany samochód rajdowy w historii ŠKODA Motorsport.
Content

Podczas pracy przy produkcji trzeciej generacji Fabii, nie zapomnieliśmy o przeszczepieniu kilku genów z naszych samochodów rajdowych, dzięki czemu powstała najbardziej emocjonująca Fabia w historii. Najnowszy model tego auta, przy którym praca od początku była samą przyjemnością, stał się też od razu podstawą dla nowej Fabii R5 – odwrotnie, niż miało to miejsce w przeszłości- mówi członek Zarządu ŠKODY ds. Rozwoju, dr Frank Welsch.

Nowa rajdowa ŠKODA naszpikowana została najnowocześniejszą technologią. Zgodnie z przepisami FIA, ŠKODA Fabia R5 jest wyposażona w silnik turbo o pojemności 1,6 litra, czyli o wiele mniejszy, niż w Fabii Super 2000, której silnik miał 2 litry pojemności. Ponadto, nowy model samochodu rajdowego ma stały napęd na cztery koła, a także pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów i kolumny McPhersona. Masa samochodu wynosi co najmniej 1 230 kilogramów, jak określono w regulaminie. Od początku projektu, dział ŠKODA Motorsport poświęcił 15 miesięcy intensywnej pracy nad dostrojeniem samochodu, by upewnić się, że ultranowoczesne elementy konstrukcji są doskonałe. Tym razem Skoda miała ułatwione zadania, mogła korzystać z doświadczeń Volkswagen Motorsport, którzy przez dwa ostatnie sezony triumfowali na rajdowych trasach.

Proces homologacji to długa i skomplikowana procedura, która wymaga ścisłej współpracy z Międzynarodową Federacją Samochodową FIA i składa się z kilku części. W ostatnich miesiącach nowa ŠKODA Fabia R5 została poddana wieloczłonowemu procesowi weryfikacji, który został zakończony pozytywną opinią FIA.

Najlepsi kierowcy, tacy jak mistrz Azji i Pacyfiku Jan Kopecký (CZ), mistrz Europy Esapekka Lappi (FIN), rajdowa legenda „Fast” Freddy Loix (B) i wielokrotny mistrz, Austrii Raimund Baumschlager (AT) mieli cenny wkład w powstanie nowego samochodu rajdowego. W okresie przygotowań do procesu homologacji, przejechali blisko 10.000 kilometrów po różnych drogach, w rozmaitych warunkach, m.in. po trasach Czech, Austrii, Niemiec, Włoch, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Na lodzie, słońcu, asfalcie, żwirze i śniegu – wszędzie tam nowa ŠKODA Fabia R5 pomyślnie przeszła wszystkie testy.

W sumie dorobek ŠKODY Fabia Super 2000 przez sześć ostatnich lat to prawie 50 tytułów krajowych i międzynarodowych. Fabia Super 2000, która zadebiutowała w 2009 roku, jest najbardziej udanym projektem w 114-letniej historii sportów motorowych czeskiej firmy.

 Dyrektor ŠKODA Motorsport, Michał Hrabánek: -Dzięki nowej Fabii R5, mamy nadzieję kontynuować sukcesy, z których cieszyliśmy się do tej pory. Nasze samochody od lat słyną z szybkości i niezawodności na trasach rajdowych całego świata. Po udanym procesie homologacyjnym, możemy rozpocząć kolejny etap prac nad projektem Fabia R5.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!