Raport Branży Motoryzacyjnej 2017/18

LeadPhoto Raport Branży Motoryzacyjnej 2017/18
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zaprezentował edycję corocznego Raportu Branży Motoryzacyjnej za 2016 rok.
Content

Z części Raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego(PZPM) o branży motoryzacyjnej, dotyczącej samochodów osobowych wynika, że rośnie średni wiek samochodu w 2016 roku wynosił 13,6 roku, a samochody 4-letnie i młodsze stanowiły zaledwie 10,5 procent. Największy udział mają auta, liczące od jedenastu do dwudziestu lat – aż 56 procent.

Starzejący się od wielu lat park samochodowy zasilany jest głównie przez import, w którym przeważają auta ponad 10 letnie. Konsekwencje utrzymywania starego parku samochodów są ponoszone nie tylko przez właścicieli samochodów (często w postaci wyższych rachunków za naprawy), ale i społeczeństwo. Stare samochody są mniej bezpieczne i nieekologiczne – rozregulowane silniki emitują znacznie więcej trujących spalin niż nowe modele – czytamy w raporcie.

Najpopularniejszym paliwem w parku aut osobowych była benzyna z udziałem 45 procent aut, kolejno uplasowały się pojazdy z napędem diesla (39 procent) oraz LPG (16 procent). Pozostałe napędy stanowiły 1 procent wszystkich pojazdów.

Segment pojazdów, liczących do czterech lat zdominowały pojazdy z napędem benzynowym (58 procent). Z kolei w grupie aut od pięciu do dziesięciu lat najliczniejsze były modele z napędem wysokoprężnym – osiągnęły one 52 procent. W grupie wiekowej 11-20 lat największy udział miały samochody z napędem benzynowym – 44 procent wszystkich aut. Modele benzynowe również najpopularniejsze były wśród samochodów ponad 20 letnich – 47 procent udziału.

W 2016 roku diesel nadal tracił na popularności. Co prawda liczba rejestracji aut z takim silnikiem wzrosła, ale biorąc pod uwagę wzrost całego rynku, udział diesla w rejestracjach zmalał. Spowodowało to wzrostu popytu na silniki benzynowe, jak czytamy w raporcie: To, co stracił silnik wysokoprężny, zyskał benzynowy oraz napęd hybrydowy. Udział pojazdów z silnikami benzynowymi w rejestracjach wzrósł do 64,3 proc. Liczba rejestracji w stosunku do 2015 roku powiększyła się o 19,2 proc. do 267,6 tys.

Wyraźny jest również wzrost popytu na napędy hybrydowe oraz fabryczne wersje z napędem LPG.

Budujący jest fakt, że rok 2016 utrzymał wzrostową tendencję produkcji samochodów osobowych. Fabryki, działające w Polsce, zwiększyły produkcję o 4 procent w stosunku do poprzedniego roku. Największą fabryką w Polsce z 41-procentowym udziałem w krajowej produkcji jest zakład FCA Polska. Kolejno uplasowali się: Opel oraz Volkswagen Poznań.

W 2016 roku wzrosła również liczba zarejestrowanych nowych pojazdów, o czym pisaliśmy wcześniej.

Jak wynika z raportu, w Polsce w 2016 roku zarejestrowano o ponad 20 procent więcej aut używanych niż w roku poprzednim. Ponadto, auta używane stanowią większość w stosunku do aut nowych. Sprowadzanych aut używanych jest ponad 2 razy więcej od zarejestrowanych aut nowych. Taka proporcja utrzymuje się od momentu wejścia Polski do UE. Przed 2004 rokiem import aut używanych nie przekraczał 40 tys. rocznie – czytamy w raporcie.

Podsumowując, rok 2016 zakończył się wzrostem zarówno w produkcji nowych aut, ich rejestracjach, jak i udziale aut importowanych nad pojazdami nowymi.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!