UNSW Sunswift to wiodący australijski zespół rajdowy w klasie samochodów na baterie słoneczne. W jego skład wchodzi 60 studentów różnych specjalności inżynieryjnych. Zespół ścigał się już pięcioma samochodami rajdowymi własnej produkcji.
Testowany model używa baterii słonecznych na dachu i masce, z których energia może bezpośrednio napędzać silnik lub być magazynowana w 60-kilogramowym akumulatorze. Podczas sprawdzianu akumulator został odłączony, pozostawiając samochód na łasce baterii słonecznej.
Garth Walden, jeden z zawodowych kierowców, który uczestniczył w teście, powiedział: „Jestem kierowcą rajdowym, przyzwyczaiłem się do walki o podium. Udział w biciu światowego rekordu to dla mnie niecodzienne wydarzenie, które dało mi wiele radości. Przyjemnie jest współtworzyć historię”.
„Uważamy, że ten rekord przyczyni się do zrewolucjonizowania przemysłu samochodów elektrycznych” - dodał Hayden Smith, kierownik projektu, student trzeciego roku studiów inżynieryjnych.
Zdaniem zespołu osiągnięcie Sunswift dowodzi, że napęd na baterie słoneczne jest już gotowy do zastosowania w samochodach codziennego użytku. „Pięćset kilometrów to całkiem sporo jak na potrzeby przeciętnego kierowcy” - powiedział Smith. - „Pokazaliśmy, że to możliwe, aby któregoś dnia każdy mógł jeździć takim samochodem jak nasz”. Zespół planuje spełnić australijskie wymagania rejestracyjne w ciągu roku. W pracach biorą udział także projektanci przemysłowi z UNSW, których zadaniem jest przebudowa wnętrza samochodu według przepisów dotyczących pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych.