Rekordowe wyniki w głównej dziedzinie działalności BMW Group

LeadPhoto Rekordowe wyniki w głównej dziedzinie działalności BMW Group
Po siódmym roku rekordowych obrotów i zysku z kolei BMW Group chce kontynuować obraną drogę trwałego i zyskownego wzrostu oraz umacniać swoją rolę lidera innowacyjności. W tym celu poprzez nowe modele przedsiębiorstwo umacnia swoją główną, przynoszącą sukces gałąź działalności, skupiając się na konsekwentnym rozwoju swoich strategii w zakresie mobilności elektrycznej i automatyzacji jazdy.
Content

W roku 2017 chcemy znów osiągnąć optymalne wyniki sprzedaży, obrotów i zysku, mówił we wtorek w Monachium prezes BMW AG Harald Krüger. Oprócz tego w bieżącym roku finansowym ma się nieco zwiększyć sprzedaż samochodów. W związku z tym BMW Group zakłada również lekki wzrost obrotów w tym segmencie. Ponadto na poziomie koncernu zaplanowany jest lekki wzrost zysku brutto.

Pozycja lidera innowacyjności i trwała zyskowność są gwarancjami naszego sukcesu. Dlatego skupiamy się na wszystkich życzeniach i potrzebach naszych klientów, aby poprzez odpowiednie produkty i usługi dzień w dzień budzić fascynację mobilnością, mówił H. Krüger.

Dlatego w najbliższych latach BMW Group znacznie odmłodzi swoje portfolio produktów. W roku 2017 i 2018 wprowadzimy na rynek w sumie 40 nowych i odnowionych modeli naszych trzech marek premium. Mocny początek ku temu dało w lutym nowe BMW serii 5 wyznaczające standardy w segmencie limuzyn biznesowych, mówił H. Krüger.

Główny nacisk kładziony jest przy tym na górnym segmencie premium. Poprzez rozszerzenie oferty o niezwykle emocjonujące samochody BMW Group chce uzyskać do roku 2020 znaczny wzrost sprzedaży w tym segmencie, do którego oprócz BMW serii 7 będzie zaliczać się w przyszłości między innymi BMW X7.

Trwała zyskowność i pozycja lidera innowacyjności są ze sobą związane. Dlatego również w przyszłości chcemy oferować operatywność i stałość, a w ósmym roku finansowym z rzędu zakładamy marżę EBIT w segmencie samochodów na poziomie 8-10 procent, mówił Nicolas Peter, Członek Zarządu BMW AG ds. finansów. Poprzez wysoką wydajność i skupienie na kwestiach istotnych w przyszłości dla klientów chcemy móc samodzielnie kształtować mobilność jutra. BMW Group może przy tym opierać się na mocnym kapitale, który 31 grudnia 2016 wynosił 13 167 mln euro (w roku ubiegłym 11 383 mln euro). Przepływ gotówki w segmencie samochodów wyniósł w ubiegłym roku finansowym 5792 mln euro (w poprzednim roku : 5404 mln euro).

Elastyczne konstrukcje przyszłością mobilności elektrycznej

Jednym z niewątpliwych celów BMW Group jest konsekwentna kontynuacja strategii elektryfikacji samochodów. W kolejnym dziesięcioleciu mobilność elektryczna będzie prawdopodobnie rozwijać się bardzo dynamicznie. Rynki i segmenty będą się przy tym rozwijać w różny i trudno przewidywalny sposób – bo rozwój ten zależeć będzie również od trudnych do przewidzenia regulacji prawnych. Dlatego BMW Group stawia na elastycznośćskalowalność w mocnym portfolio samochodów elektrycznych. Udana strategia elektryfikacji musi być w stanie sprawdzić się zarówno w optymistycznym, jak i umiarkowanym scenariuszu. Wtedy będziemy mogli pogodzić zrównoważoną mobilność z ze zrównoważoną, trwałą zyskownością, mówił N. Peter.

Wraz z rozpoczętym w roku 2007 „project i” BMW Group bardzo wcześnie zdobyło pozycję pioniera mobilności elektrycznej i konsekwentnie kontynuowało tę drogę. Równolegle do zaawansowanego technologicznie BMW i3 przedsiębiorstwo zadbało w ostatnich dziesięciu latach o elastyczność konstrukcji samochodów, tworząc odpowiednie moduły dla zelektryfikowanego napędu. Dlatego w połowie 2017 r. – niespełna cztery lata po debiucie rynkowym BMW i3 – mamy w ofercie już osiem udanych modeli hybrydowych plug-in, a jeszcze w tym roku sprzedamy nasz dwustutysięczny zelektryfikowany samochód, mówił H. Krüger.

W międzyczasie BMW Group rozpoczęło drugą dekadę swojej strategii elektryfikacji, aby wynieść zrównoważoną i fascynującą mobilność na nowy poziom. Strategia z „project i” będąca technologicznym drogowskazem i jednocześnie uzdatniająca do elektryfikacji i uelastyczniająca konstrukcję pojazdów będzie nadal konsekwentnie kontynuowana, tak aby można ją było adaptować do różnych form napędu. W przyszłości oprócz hybryd plug-in to napęd stricte elektryczny będzie integrowany w najważniejszych seriach marek BMW Group przy zachowaniu maksymalnej elastyczności i skalowalności. Wraz z opracowaniem koncepcji BMW iNEXT firma wprowadzać będzie do seryjnej produkcji kolejną generację modułów i napędów elektrycznych.

MINI i BMW X3 z napędem elektrycznym zapoczątkują naszą drugą falę „elektryfikacji” i będą oferować nasze najnowsze rozwiązania techniczne, mówił H. Krüger. Poprzez strategię NUMBER ONE > NEXT wyznaczyliśmy nasz kierunek dalszej „elektryfikacji” i określiliśmy „project i” na kolejną dekadę. W ten sposób mobilność oparta o napęd stricte elektryczny zasilany z akumulatora będzie integralnym elementem naszych głównych marek, tak jak wcześniej z sukcesem zintegrowany został napęd hybrydowy plug-in. Dzięki niezwykle elastycznej konstrukcji pojazdów unikamy podwójnych inwestycji w linie produkcyjne i będziemy w stanie szybko i efektywnie dostosowywać naszą ofertę elektrycznych i konwencjonalnych samochodów do popytu”

Testy wysoko zautomatyzowanej jazdy w Europie i USA

W ramach ACES (Autonomous, Connected, Electrified and Shared / Services) kolejną istotną dla BMW Group kwestią jest rozwój zautomatyzowanej jazdy. W ramach kooperacji z firmami Intel i Mobileye BMW Group wyznaczyła swój harmonogram wprowadzania wysoko zautomatyzowanej jazdy wraz z BMW iNEXT w roku 2021. Już w drugiej połowie tego roku pierwsze samochody testowe wypróbują tę nową technologię w miastach (np. w Monachium) – oczywiście zawsze z wykwalifikowanym kierowcą testowym za kierownicą, który w każdej chwili będzie mógł przejąć prowadzenie.

Również w roku 2017 BMW Group połączy swoje kompetencje z zakresu komunikacji samochodowej i automatycznej jazdy w nowym centrum w miejscowości Unterschleißheim pod Monachium. W nowej lokalizacji ponad 2000 osób ma pracować nad wdrażaniem kolejnych kroków w stronę pełnej automatyzacji jazdy, od tworzenia oprogramowania po testy drogowe. Wraz z decyzją utworzenia tego centrum wzmacniamy monachijską lokalizację naszej firmy i demonstrujemy, jak BMW Group i cały region może skorzystać na przemianach w branży motoryzacyjnej, mówił H. Krüger.

BMW Group może już pochwalić się wieloma sukcesami w dziedzinie ACES. Na przykład aktualne modele BMW serii 7 i BMW serii 5 oferują już systemy wspomagające kierowcę na najwyższym poziomie, a dzięki ConnectedDrive BMW Group jest liderem w zakresie cyfrowych usług i ma na drogach na całym świecie ok. 8,5 miliona skomunikowanych pojazdów. Ponadto wraz z wejściem na rynek BMW i3 pod koniec 2013 r. do odbiorców trafiło ponad 125 tys. samochodów elektrycznych. Poprzez DriveNow BMW Group dociera do ponad 800 tys. klientów w jedenastu europejskich metropoliach, a w USA z sukcesem uruchomiono nową usługę mobilnościową ReachNow.

2016 r.: rekordowa sprzedaż , obroty i zysk

BMW Group osiągnęło również w roku 2016 założone cele, uzyskując rekordowe wyniki sprzedaży, obrotów i zysku. Sprzedaż samochodów wzrosła o 5,3% do 2 367 603 (w roku ubiegłym 2 247 485), wyznaczając nowy rekord. Tym samym BMW Group reprezentująca trzy marki premium BMW, MINI i Rolls-Royce pozostaje na świecie jednym z  wiodących producentów pojazdów premium. Sprzedaż samochodów zelektryfikowanych podwoiła się w roku 2016 do ponad 62 tys. szt. Sprzedaż elektrycznych BMW i3 rosła od momentu wprowadzenia samochodu na rynek w roku 2013 rokrocznie. W roku 2017 BMW Group zakłada sprzedaż w sumie 100 tys. zelektryfikowanych samochodów w jednym roku.

Obroty grupy kapitałowej wzrosły w roku 2016 do rekordowego poziomu 94 163 mln euro (w roku ubiegłym: 92 175 mln euro / +2,2%). Tym samym w okresie od roku 2005 (46 656 mln euro) obroty wzrosły ponad dwukrotnie. Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) wyniósł 9386 mln euro (w roku ubiegłym: 9593 mln euro; -2,2%). Skonsolidowany zysk brutto (EBT) wzrósł o 4,8% do nowego, rekordowego poziomu 9665 mln euro (w roku ubiegłym: 9224 mln euro). Wszystkie segmenty operacyjne – samochody, motocykle i usługi finansowe – uzyskały w roku 2016 rekordowe wyniki brutto, przyczyniając się do wzrostu.

Marża operacyjna przed opodatkowaniem (marża EBT) koncernu wyniosła 10,3% (r. ub.: 10,0%). Od początku roku finansowego 2017 BMW Group wprowadziła tę marżę operacyjną jako dodatkowy wynik w raporcie; celem jest przy tym co najmniej 10%. Skonsolidowany zysk netto wzrósł w ubiegłym roku o 8,0% do 6910 mln euro (r. ub.: 6396 mln euro), również wyznaczając nowy rekord.

Propozycja dywidendy w wysokości 3,50 euro za jedną akcję zwykłą

Na walnym zgromadzeniu wspólników w dniu 11 maja 2017 r. Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują zwiększenie dywidendy do nowego, rekordowego poziomu 3,50 (w roku ubiegłym: 3,20) euro za każdą akcję zwykłą oraz 3,52 (w roku ubiegłym: 3,22) euro za każdą akcję uprzywilejowaną. Stopa dywidendy wzrosła do 33,3% (r. ub.: 32,9%), mieszcząc się w założonym zakresie od 30 do 40 procent. Głównymi filarami naszego sukcesu jest wzorowe zaangażowanie naszych pracowników i duże zaufanie naszych akcjonariuszy, mówił H. Krüger. Dlatego wypłacamy naszym stało zatrudnionym w Niemczech najwyższe premie pośród konkurencji.

Wzrost rentowności w segmencie samochodów w założonym zakresie

W segmencie samochodów ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 1,0% do 86 424 mln euro (w roku ubiegłym: 85 536 mln euro) dzięki pozytywnej tendencji na rynku zbytu. Bez ujemnego wpływu kursów wymiany walut przychody wzrosłyby o 3,1%. EBIT wyniósł 7695 mln euro (r. ub.: 7836 mln euro / -1,8%). Marża EBT wyniosła tym samy 8,9% (r. ub.: 9,2%), mieszcząc się siódmy rok finansowy z rzędu w założonym przedziale rentowności 8-10% lub powyżej. Zysk brutto dla tego segmentu wzrósł w roku 2016 o 5,2% do nowego, rekordowego poziomu 7916 mln euro (r. ub.: 7523 mln euro).

W roku 2016 po raz pierwszy w historii do klientów trafiło ponad 2 miliony samochodów marki BMW. Sprzedaż wzrosła o 5,2% do 2 003 359 sztuk (r. ub.: 1 905 234). Istotny udział w tym sukcesie miały BMW serii 7 będące flagowym modelem marki, przynosząc wzrost o 69,2% do 61 514 egzemplarzy oraz modele BMW X – co trzeci sprzedawany w roku 2016 samochód BMW był właśnie modelem X. W sumie w ubiegłym roku sprzedano 644 992 modeli BMW X, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2015 o 22,3%. Kolejnym motorem sprzedaży było BMW serii 2 (196 183 szt. / +24,8%). Nowe BMW serii 5, które weszło na rynek w roku 2017, zapewne również istotnie przyczyni się do wzrostu sprzedaży.

Dla MINI rok 2016 był pierwszym kompletnym rokiem po reorganizacji. 360 233 sprzedanych pojazdów (r. ub.: 338 466), a tym samym wzrost o 6,4% w stosunku do roku ubiegłego dało MINI najlepszy wynik sprzedaży w historii. Największym motorem sprzedaży były MINI Clubman i nowe MINI Cabrio.

Rolls-Royce Motor Cars odnotowała w roku 2016 drugi najlepszy wynik sprzedaży w w 113-letniej historii tej marki. Luksusowa marka z Goodwood pomimo trudnych warunkach na rynku zwiększyła sprzedaż na całym świecie do 4 011 pojazdów (r. ub.: 3 785 / +6,0%). Szczególnie owocny był przy tym czwarty kwartał z nowym rekordem (1 386 samochodów / +17,4%). Spory udział miał tu nowy Rolls-Royce Dawn. Od momentu wejścia na rynek latem 2016 r. sprzedano na całym świecie 1283 egzemplarzy tego auta. Siódma generacja Phantoma potwierdziła jego niezachwianą pozycję „najwyższego luksusu” – tym samym flagowy model Rolls-Royce’a pokazał w ostatnim roku produkcji swój bezkonkurencyjny prestiż, tworząc doskonały fundament dla swojego następcy.

W roku 2016 BMW Group po raz drugi z rzędu sprzedało w Europie ponad milion samochodów marki BMW, MINI i Rolls-Royce (1 092 155 pojazdów / +9,2%). W Niemczech sprzedaż wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 4,5% do 298 928 egzemplarzy (r. ub.: 286 098). Również w Wielkiej Brytanii odnotowano pozytywny rozwój. Firma sprzedała tam 252 205 pojazdów (r. ub.: 230 982 / +9,2%)

Rok 2016 to również dalszy wzrost dynamiki w Azji. W sumie sprzedano tam 747 291 pojazdów trzech głównych marek koncernu (w roku ubiegłym 685 792; +9,0%). W Chinach, na największym rynku w tym regionie, sprzedaż wyniosła 516 785 egzemplarzy, co oznacza znaczny wzrost w zestawieniu z rokiem ubiegłym (464 086 / + 11,4%).

Na rynku o mocnej konkurencji, w Ameryce sprzedaż BMW, MINI i Rolls-Royce nie dorównała wynikom z roku ubiegłego. Sprzedaż wyniosła tam 460 398 pojazdów (r. ub.: 495 897 / -7,2%). W USA sprzedano 366 493 pojazdów, odnotowując umiarkowany spadek (r. ub.: 405 715 / -9,7%).

W segmencie motocykli po raz pierwszy obroty powyżej 2 miliardów euro

2016 był rekordowym rokiem w segmencie motocykli. Roczna sprzedaż motocykli i maksiskuterów wzrosła o 5,9% do 145 032 egzemplarzy (r.ub.: 136 963) – to szósty rekord z kolei. Kraje stanowiące pięć największych rynków zbytu motocykli BMW to: Niemcy, USA, Francja, Włochy i Hiszpania. W ramach nowej strategii BMW Motorrad zwiększa paletę modeli i planuje na rok 2020 sprzedaż 200 tys. egzemplarzy.

Obroty wzrosły w roku 2016 o 4,0% do 2069 mln euro (r. ub.: 1990 mln euro). EBT wzrósł o 2,7% do 187 mln euro (r. ub.: 182 mln euro). Podobnie jak w segmencie samochodów BMW Group planuje na rok 2017 również w segmencie motocykli marżę EBIT w zakresie 8-10%. W roku ubiegłym wyniosła ona 9,0%. Zysk brutto wzrósł do 185 mln euro (r. ub.: 179 mln euro / +3,4%).

Rekordowe wyniki w segmencie usług finansowych

Segment usług finansowych kontynuował w roku 2016 pozytywny trend z lat ubiegłych. W minionym roku finansowym zawarto 1 811 157 nowych umów (w roku ubiegłym: 1 655 961), co oznacza wzrost na poziomie 9,4%. Stan aktywnych umów leasingowych i kredytowych wzrósł o 8,4% do 5 114 906 (r. ub.: 4 718 970), po raz pierwszy przekraczając prób pięciu milionów umów.

Obroty w segmencie wzrosły o 8,2% do 25 681 mln euro (r. ub.: 23 739 mln euro). Dochód brutto wzrósł o 9,7% do 2166 mln euro (r. ub.: 1975 mln euro), przekraczając po raz pierwszy próg dwóch miliardów euro.

Zwiększenie liczby zatrudnionych i praktykantów

W 2016 roku zatrudnienie wzrosło o 2,0%. Łącznie koncern BMW Group zatrudniał na całym świecie 124 729 (w roku ubiegłym: 122 244) pracowników. Niewielki wzrost, podobnie jak zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w rozwoju samochodów elektrycznych oraz cyfryzacji jest również efektem dynamiki usług finansowych. Do tego dochodzi konsekwentna rozbudowa usług mobilnościowych, która również przyczynia się do wzrostu zatrudnienia.

BMW Group nadal przywiązuje dużą wagę do kształcenia  zawodowego. Na dzień zamknięcia roku finansowego BMW Group zatrudniała na całym świecie ponad 4600 młodych osób w ramach nauki zawodu i programu wspierania młodych talentów.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!