Rekordowy rok finansowy Grupy Renault

LeadPhoto Rekordowy rok finansowy Grupy Renault
Wzrost obrotów Grupy o 13,1% do 51,243 miliardy euro. Wzrost sprzedaży o 13,3% do poziomu 3,18 miliona samochodów. Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 3,282 miliarda euro, co oznacza wzrost o 38,2% i stanowi 6,4% przychodów w stosunku do 5,2%¹ przychodów w 2015 r. Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 2,386 miliarda euro (+54,3%). Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 3,283 miliarda euro (+50,9%). Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się kwotą 1,638 miliarda euro. W 2015 r. wynosił 1,371 miliarda euro. Wynik netto wyniósł 3,543 miliarda euro, co daje wzrost o 19,7% i odpowiada marży netto 6,9%. Wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym w wysokości 1,107 miliarda euro.
Content

Po bardzo dobrych wynikach w pierwszym półroczu Grupa potwierdziła swoją doskonałą kondycję, ustalając nowy rekord w skali roku. Cele planu „Drive the Change”, wprowadzonego w 2011 roku, zostały przekroczone i to zarówno pod względem wzrostu, jak i zysków. Zrealizowaliśmy je z rocznym wyprzedzeniem. Było to możliwe dzięki wysiłkowi wszystkich pracowników Grupy – oświadczył Carlos Ghosn, Prezes Renault.

Dzięki dynamice planu „Drive the Change” w 2016 r. Grupa Renault osiągnęła kolejny rekord sprzedaży oraz pozycję największej francuskiej grupy motoryzacyjnej na świecie. Jej sprzedaż na świecie wyniosła 3,18 miliona samochodów. We wszystkich regionach zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży, jak i udziały w rynku.

W 2016 r. obroty Grupy wzrosły o 13,1% w stosunku do 2015 r., osiągając poziom 51,243 miliarda euro. Bez uwzględnienia różnic kursowych wzrost wyniósł 17,0%. Obroty sektora samochodowego wyniosły 48,995 miliarda euro (+13,7%) dzięki zwiększeniu sprzedaży poszczególnych marek Grupy oraz sprzedaży dla partnerów. Do wzrostu obrotów przyczynił się również korzystny efekt cenowy, związany z wprowadzeniem nowych modeli i podwyżkami cen na niektórych rynkach wschodzących, których celem było skompensowanie spadku wartości walut.

Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 3,282 miliarda euro (+38,2%), co stanowi 6,4% przychodów, podczas gdy w 2015 roku wynosiła 2,375 miliarda euro (5,2% obrotów).

Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 840 milionów euro do poziomu 2,386 miliarda euro (+54,3%). Jest to 4,9% obrotów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2015 r. stanowiła 3,6% obrotów¹.

Tak dobre wyniki są przede wszystkim efektem wzrostu sprzedaży (1,036 miliarda euro). Dalsza redukcja kosztów pozwoliła na wygospodarowanie 184 milionów euro oszczędności, już po uwzględnieniu znacznego wzrostu inwestycji w badania i rozwój.

Efekt mixu do ceny i bogatszego wyposażenia przyniósł 115 milionów euro, głównie pod wpływem nowych modeli i wzrostu cen na niektórych wschodzących rynkach.

Straty kursowe wyniosły 702 miliony euro. W pierwszym rzędzie były związane ze spadkiem wartości funta szterlinga i peso argentyńskiego. Koszt surowców spadł o 331 milionów euro. Koszty ogólnozakładowe wzrosły o 112 milionów euro.

Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 896 milionów euro, podczas gdy w 2015 r. było to 829 milionów euro1. Daje to wzrost o 8,1%.

Koszt ryzyka (łącznie z ryzykiem kraju) ustabilizował się na bardzo dobrym poziomie 0,31% średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,33% na koniec roku 2015.

Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej nie wpłynęły istotnie na wynik i wyniosły 1 milion euro. W pozycji tej ujęto głównie zysk w wysokości 325 milionów euro uzyskany w pierwszym roku konsolidacji AVTOVAZ metodą pełną na dzień 31 grudnia 2016 r., a także rezerwy na restrukturyzację, głównie we Francji, w kwocie 283 milionów euro. Nie utworzono żadnej rezerwy z tytułu postępowania wyjaśniającego dotyczącego emisji silników wysokoprężnych prowadzonego we Francji.

Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 3,283 miliarda euro, w porównaniu do 2,176 miliarda euro w 2015 r.

Wynik finansowy był ujemny i wyniósł 323 miliony euro (wobec -221 milionów euro w 2015 r.). Jest to przede wszystkim efektem spadku przychodów finansowych, głównie w Argentynie, jak również zysków kursowych odnotowanych w 2015 r.

Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się kwotą 1,638 miliarda euro w porównaniu do 1,371 miliarda euro w 2015 r.

Udział Nissana w wyniku w 2016 r. wyniósł 1,741 miliarda euro w porównaniu do 1,976 miliarda euro w 2015 r.

Udział AVTOVAZ był ujemny i wyniósł -89 milionów euro, w porównaniu do straty 620 milionów euro 2015 w 2015 r. Poprawa ta wynika głównie ze znacznie mniejszego spadku wartości aktywów zaksięgowanych w 2016 r. w porównaniu do 2015 r., a także częściowo z lepszych wyników na działalności tej spółki. Ponadto straty AVTOVAZ zostały uwzględnione w wyniku spółek objętych konsolidacją jedynie do wysokości inwestycji ujętych w księgach Renault.

Wynik netto wyniósł 3,543 miliarda euro (+19,7%), a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 3,419 miliarda euro (12,57 euro/akcję w porównaniu do 10,35 euro/akcję w 2015 r.). Oznacza to wzrost o 21,4%.

Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał wartość dodatnią 1,107 miliarda euro, po uwzględnieniu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy (o 356 milionów euro).

Środki pieniężne netto, po konsolidacji AVTOVAZ, wynoszą 2,720 miliarda euro (3,925 miliarda euro przed konsolidacją).

Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy zostanie zaproponowana do zatwierdzenia wypłata dywidendy w wysokości 3,15 euro na akcję. Dla porównania w ubiegłym roku wysokość dywidendy wyniosła 2,40 euro na akcję.

AVTOVAZ

Po raz pierwszy konsolidacja AVTOVAZ metodą pełną została przeprowadzona na dzień 28 grudnia 2016 r., przy czym nie dokonano konsolidacji rachunku wyników. Konsolidacja objęła natomiast bilans. W jej efekcie pozycja finansowa netto (zadłużenie netto) Grupy Renault wzrosła o 1,205 miliarda euro. Wykazana szacunkowa wartość firmy (goodwill) wyniosła 1,025 miliarda euro. Na dzień 31 grudnia 2016 r. wartość giełdowa AVTOVAZ była wyższa od wartości jej aktywów netto, łącznie z wartością firmy, wykazanych w księgach Renault. W roku obrachunkowym 2017 jest planowana dalsza restrukturyzacja finansowa spółki AVTOVAZ w celu przywrócenia równowagi bilansowej. Zarząd AVTOVAZ przedstawił 16 stycznia 2017 r. szczegółowy plan naprawczy, którego celem jest uzyskanie w 2018 r. dodatniej marży operacyjnej (przed uwzględnieniem utraty wartości aktywów i kosztów restrukturyzacji), a następnie zapewnienie rentownego wzrostu.

PERSPEKTYWY 2017

W 2017 r. na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 1,5% – 2% w stosunku do roku 2016. Na rynku europejskim spodziewany jest wzrost o 2%. Rynek francuski powinien odnotować również 2-procentowy wzrost. Poza Europą, rynki brazylijski i rosyjski powinny utrzymać się na stabilnym poziomie, natomiast Chiny (+5%) i Indie (+8%) powinny kontynuować dynamiczny wzrost.

W tej sytuacji i po uwzględnieniu konsolidacji AVTOVAZ Renault planuje:

- dalsze zwiększenie obrotów Grupy, aby skompensować wpływ konsolidacji AVTOVAZ (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany)*,
- poprawę wyniku na działalności operacyjnej Grupy w euro*,
­ wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.

(*) W porównaniu z wynikami za 2016 r. opublikowanymi przez Grupę Renault.

PLAN ŚREDNIOTERMINOWY DO ROKU 2020

W 2017 r. Renault przedstawi nowy plan strategiczny na lata 2017-2022. Głównym założeniem planu będzie osiągnięcie 70 miliardów euro obrotów (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany) i marży operacyjnej w wysokości 7% w roku 2022 przy utrzymaniu dodatniego free cash flow w poszczególnych latach realizacji planu.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!