Spark-Renault SRT_01E jest wspólnym dziełem Renault, Dallara, McLaren, Williams, Michelin. Współpraca tak znanych firm w światku sportów motorowych świadczy o potencjalne jaki producenci dostrzegają w elektrycznych pojazdach. Wszyscy konstruktorzy i pracownicy włożyli dużo serca w powstanie tego samochodu. Każdy starał się zoptymalizować nawet najmniejszy detal, aby już na starcie pierwszego wyścigu zapewnić wszystkim stajniom niezawodny bolid o wysokich osiągach.
W 2011 r. Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wyraziła pragnienie stworzenia wyścigów w 100% elektrycznych samochodów. W odpowiedzi na wyzwania, przed którymi staje przemysł motoryzacyjny, mistrzostwa te powinny stać się wsparciem w pracach rozwojowych, a jednocześnie zwiększyć zainteresowanie publiczności ekologicznymi środkami transportu spełniającymi wymagania zrównoważonego rozwoju. Projekt Alejandra Agaga, hiszpańskiego biznesmena mającego już doświadczenie w sporcie samochodowym, łączący elementy inżynieryjne, technologie, sport, naukę i muzykę, został zatwierdzony przez FIA w dniu 27 kwietnia 2012 r. Promotor mistrzostw powierzył Spark Racing Technology zadanie zaprojektowania i wyprodukowania czterdziestu pierwszych bolidów dla Formuły E. Wśród partnerów technicznych uczestniczących w tej przygodzie centralną rolę odegrała firma Renault, której powierzono projekt elektrycznego zespołu napędowego.
Obecnie znakomita większość samochodów elektrycznych jeździ w miastach. Tak samo będzie z Formułą E, która zostanie rozegrana na dziesięciu miejskich torach, wytyczonych w największych metropoliach świata. Rozpoczynający się we wrześniu i kończący w czerwcu 2015 r cykl odwiedzi między innymi takie miasta jak Pekin, Buenos Aires, Miami, Los Angeles, Berlin i Londyn.
Wyścigi będą się odbywać według identycznego schematu. Ograniczenie ich do jednego dnia pozwoli zmniejszyć uciążliwość mistrzostw dla mieszkańców miasta, a jednocześnie umożliwi utrzymanie kosztów eksploatacyjnych zespołów na rozsądnym poziomie. Zaplanowano też dużą ilość atrakcji, a niski poziom hałasu pozwoli nawet zorganizować koncerty w czasie wyścigu! Dwie przedpołudniowe sesje jazd testowych dadzą zawodnikom czas na zapoznanie się z torem i optymalizację ustawień pojazdów. Po południu odbędą się cztery sesje kwalifikacyjne po dziesięć minut. W każdej serii wystartuje 5 pretendentów do pole position. Wyścig – czy też e-Prix – będzie trwał około godziny, przy czym każdy kierowca jest zobowiązany do jednej zmiany samochodu. W przeciwieństwie do jazd testowych i kwalifikacyjnych, które będą się odbywać na pełnej mocy 270 KM, podczas zawodów moc silników będzie ograniczona do 202 KM. Ponadto trzej kierowcy, którzy zyskają największą popularność w oczach internautów, będą mieli prawo do tzw. FanBoostu (245 KM przez 5 sekund). Dziesięciu pierwszym kierowcom zostaną przyznane punkty zgodnie z tradycyjną punktacją FIA (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1 punkt). Zdobywca pole position zostanie nagrodzony trzema dodatkowymi punktami, a zawodnik, który uzyska najlepszy czas okrążenia w wyścigu, otrzyma dwa punkty. Na koniec sezonu tytuł mistrza świata kierowców jest przyznawany bez uwzględnienia najgorszych wyników każdego zawodnika. Do tytułu mistrzostw świata konstruktorów liczą się wyniki obu samochodów.