SKYACTIV-G: nie ma turbosprężarki!
Wszystkie silniki benzynowe SKYACTIV-G oferowane w Europie w nowej Maździe3 mają bardzo wysoki stopień sprężania 14:1, zapewniając doskonałe połączenie mocy, momentu i ekonomiki paliwowej.
Podstawowe rozwiązania:
■ Przyczyniający się do oszczędności paliwa układ wylotowy 4-2-1, w którym wydłużone, zapętlone przewody kolektora zmniejszają ilość gazów spalinowych w cylindrach, obniżając temperaturę, aby:
›› pomóc zapobiec spalaniu stukowemu,
›› poprawić efekt przepłukiwania i tym samym zwiększyć sprawność spalania,
›› zapewnić większy moment, zwłaszcza w zakresie niskich obrotów.
■ Wielootworkowe wtryskiwacze, z 6 otworkami na dyszę, powodują powstawanie idealnej mieszanki paliwowo-powietrznej o silnym przepływie, także poprawiającej chłodzenie cylindra, by zapobiec spalaniu stukowemu.
■ Kanały dolotowe są tak ukształtowane, że wywołują silne zawirowanie w komorze spalania, a dzięki temu poprawiają zapłon, z jeszcze bardziej równomiernym rozprzestrzenianiem płomienia, co zwiększa moment.
■ Specjalne wgłębienia w koronach lekkich, aluminiowych tłoków zmniejszają straty ciepła.
■ Zmieniony układ smarowania zmniejsza opory przepływu, a wraz z nimi spadek ciśnienia oleju, umożliwiając użycie mniejszej pompy olejowej, lepiej przystosowującej się do obciążenia i prędkości obrotowej silnika.
■ Dual SV-T (podwójne sekwencyjne sterowanie fazami rozrządu) zmniejsza straty pompowania, optymalizując układ dolotowy i kąty otwarcia zaworów wylotowych do warunków pracy silnika, aby:
›› zmniejszyć zużycie paliwa przy małych obciążeniach, pozwalając na recyrkulację większej ilości gorących spalin,
›› ograniczyć tendencję do spalania detonacyjnego przy dużych obciążeniach i zimnej pracy silnika, wpuszczając więcej powietrza w celu zwiększenia momentu obrotowego.
■ Zmniejszona masa dzięki lżejszym tłokom, korbowodom i wałowi korbowemu, a także zmniejszone opory ruchu dzięki optymalizacji przekładni łańcuchowej rozrządu, usprawnieniu pompy wodnej i poprawie skuteczności chłodzenia:
›› o 10% lżejszy niż silniki MZR w obecnej Maździe3,
›› o 15% większy moment przy niskich i średnich obrotach,
›› do 20% mniejsze zużycie paliwa i emisja CO2.
■ Seryjny układ i-stop
SKYACTIV-D: czysty, cichy i przyjemny.
Średnie spalanie z 6-biegową skrzynią ręcznią wynosi jedynie 3,9 l/100 km a emisja CO2 104 g/km. Silnik spełnia wyśrubowane normy spalin Euro 6 na długo, nim wejdą one w życie we wrześniu 2014.
Podstawowe technologie:
■ stopień sprężania 14:1, najniższy na świecie*, znacząco zwiększa sprawność silnika i obniża zużycie paliwa dzięki:
›› wyprzedzeniu wtrysku zoptymalizowanemu do dłuższego suwu pracy,
›› kształtowi tłoków sprzyjającemu szybkiemu rozprowadzeniu wtryśniętego paliwa w komorze spalania,
›› wielootworkowym wtryskiwaczom piezoelektrycznym umożliwiającym:
• 9 wtrysków w jednym cyklu, z ciśnieniem do 2000 barów,
• dostosowanie kształtu rozpylonej strugi do stanu pracy silnika,
• stabilny, szybki rozruch silnika nawet na zimno.
›› zmienne fazy rozrządu zaworów wylotowych, które stabilizują spalanie zapobiegając „wypadaniu“ zapłonów, pozwalając na cofanie gorących spalin do komory spalania.
■ Silnik o małym stopniu sprężania powoduje mniejsze obciążenia mechaniczne i straty tarcia, umożliwiając zastosowanie lekkich materiałów i podzespołów, takich jak:
›› aluminiowy blok silnika,
›› cieńsza głowica i ścianki tłoków,
›› wał korbowy o mniejszej średnicy,
›› zintegrowany kolektor wylotowy.
■ Podwójne turbodoładowanie wykorzystuje dwie turbosprężarki pracujące osobno w zależności od obciążenia silnika – mniejsza przy niższych prędkościach obrotowych i większa przy wyższych – i przełącza między nimi w celu uzyskania najbardziej efektywnego doładowana w zakresie średnich obrotów.
›› użyto dużej chłodnicy powietrza doładowującego w celu zwiększenia momentu przy małych
prędkościach obrotowych i skrócenia czasu reakcji, a także uzyskania dużej mocy w górnym zakresie prędkości, jak na silnik diesla,
›› doskonale współgra z niskim stopniem sprężania, zapewniając doskonałe osiągi bez zwłoki w działaniu doładowania,
›› odznacza się doskonałą ekonomiką paliwową**, już od 3,9 l/100 km (czyli 104 g/km emisji CO2).
■ Znacznie czystszy niż obecne konwencjonalne diesle, o dużo niższej emisji NOX i cząstek stałych:
›› spełnia normę emisji Euro 6 (która wejdzie w życie we wrześniu 2014 r.)
›› nie potrzebuje kosztownego układu oczyszczania spalin.
■Standardowy i-stop (układ start-stop)
Silniki
|
|
SKYACTIVE-G 1.5
|
SKYACTIVE-G 2.0 120
|
SKYACTIVE-G 2.0 165
|
SKYACTIVE-D 2.2
|
Typ silnika
|
|
R4 DOHC 16-zaw.
|
R4 DOHC 16-zaw.
|
R4 DOHC 16-zaw.
|
R4 DOHC 16-zaw.
|
Pojemność skok.
|
cm3
|
1496
|
1998
|
1998
|
2191
|
Napęd rozrządu
|
|
Łańcuchowy
|
Łańcuchowy
|
Łańcuchowy
|
Łańcuchowy
|
Układ wtrysku paliwa
|
|
Wtrysk bezpośredni
|
Wtrysk bezpośredni
|
Wtrysk bezpośredni
|
Wtrysk bezpośredni
|
Stopień sprężania
|
|
14.0:1
|
14.0:1
|
14.0:1
|
14.0:1
|
Moc maks.
|
kW(KM)/obr./min
|
74
(100)/6000
|
88
(120)/6000
|
121
(165)/6000
|
110 (150)/4500
|
Moment maks.
|
Nm/obr./min
|
150/4000
|
210/4000
|
210/4000
|
380/1800
|
Paliwo
|
|
95 RON
|
95RON
|
95 RON
|
CN 51 (ON)
|
* W warunkach testowych Mazdy
** Z kierowcą 75 kg
Źródło: Mazda