Rewolucyjne silniki w nowej Maździe 3

LeadPhoto Rewolucyjne silniki w nowej Maździe 3
W nowej generacji silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, Mazda ponownie postąpiła wbrew rozpowszechnionym zasadom, wprowadzając rodzinę lekkich, wolnossących jednostek 4-cylindrowych. W silniku diesla sprytnie wykorzystano bardzo niski stopień sprężania, by podkreślić zalety zapłonu samoczynnego, a jednocześnie zmniejszyć jego wady.
Content

SKYACTIV-G: nie ma turbosprężarki!

Wszystkie silniki benzynowe SKYACTIV-G oferowane w Europie w nowej Maździe3 mają bardzo wysoki stopień sprężania 14:1, zapewniając doskonałe połączenie mocy, momentu i ekonomiki paliwowej.

Podstawowe rozwiązania:

■ Przyczyniający się do oszczędności paliwa układ wylotowy 4-2-1, w którym wydłużone, zapętlone przewody kolektora zmniejszają ilość gazów spalinowych w cylindrach, obniżając temperaturę, aby:
›› pomóc zapobiec spalaniu stukowemu,
›› poprawić efekt przepłukiwania i tym samym zwiększyć sprawność spalania,
›› zapewnić większy moment, zwłaszcza w zakresie niskich obrotów.
■ Wielootworkowe wtryskiwacze, z 6 otworkami na dyszę, powodują powstawanie idealnej mieszanki paliwowo-powietrznej o silnym przepływie, także poprawiającej chłodzenie cylindra, by zapobiec spalaniu stukowemu.
■ Kanały dolotowe są tak ukształtowane, że wywołują silne zawirowanie w komorze spalania, a dzięki temu poprawiają zapłon, z jeszcze bardziej równomiernym rozprzestrzenianiem płomienia, co zwiększa moment.
■ Specjalne wgłębienia w koronach lekkich, aluminiowych tłoków zmniejszają straty ciepła.
■ Zmieniony układ smarowania zmniejsza opory przepływu, a wraz z nimi spadek ciśnienia oleju, umożliwiając użycie mniejszej pompy olejowej, lepiej przystosowującej się do obciążenia i prędkości obrotowej silnika.
■ Dual SV-T (podwójne sekwencyjne sterowanie fazami rozrządu) zmniejsza straty pompowania, optymalizując układ dolotowy i kąty otwarcia zaworów wylotowych do warunków pracy silnika, aby:
›› zmniejszyć zużycie paliwa przy małych obciążeniach, pozwalając na recyrkulację większej ilości gorących spalin,
›› ograniczyć tendencję do spalania detonacyjnego przy dużych obciążeniach i zimnej pracy silnika, wpuszczając więcej powietrza w celu zwiększenia momentu obrotowego.
■ Zmniejszona masa dzięki lżejszym tłokom, korbowodom i wałowi korbowemu, a także zmniejszone opory ruchu dzięki optymalizacji przekładni łańcuchowej rozrządu, usprawnieniu pompy wodnej i poprawie skuteczności chłodzenia:
›› o 10% lżejszy niż silniki MZR w obecnej Maździe3,
›› o 15% większy moment przy niskich i średnich obrotach,
›› do 20% mniejsze zużycie paliwa i emisja CO2.
■ Seryjny układ i-stop

SKYACTIV-D: czysty, cichy i przyjemny.

Średnie spalanie z 6-biegową skrzynią ręcznią wynosi jedynie 3,9 l/100 km a emisja CO2 104 g/km. Silnik spełnia wyśrubowane normy spalin Euro 6 na długo, nim wejdą one w życie we wrześniu 2014.

Podstawowe technologie:

■ stopień sprężania 14:1, najniższy na świecie*, znacząco zwiększa sprawność silnika i obniża zużycie paliwa dzięki:
›› wyprzedzeniu wtrysku zoptymalizowanemu do dłuższego suwu pracy,
›› kształtowi tłoków sprzyjającemu szybkiemu rozprowadzeniu wtryśniętego paliwa w komorze spalania,
›› wielootworkowym wtryskiwaczom piezoelektrycznym umożliwiającym:
• 9 wtrysków w jednym cyklu, z ciśnieniem do 2000 barów,
• dostosowanie kształtu rozpylonej strugi do stanu pracy silnika,
• stabilny, szybki rozruch silnika nawet na zimno.
›› zmienne fazy rozrządu zaworów wylotowych, które stabilizują spalanie zapobiegając „wypadaniu“ zapłonów, pozwalając na cofanie gorących spalin do komory spalania.
■ Silnik o małym stopniu sprężania powoduje mniejsze obciążenia mechaniczne i straty tarcia, umożliwiając zastosowanie lekkich materiałów i podzespołów, takich jak:
›› aluminiowy blok silnika,
›› cieńsza głowica i ścianki tłoków,
›› wał korbowy o mniejszej średnicy,
›› zintegrowany kolektor wylotowy.
■ Podwójne turbodoładowanie wykorzystuje dwie turbosprężarki pracujące osobno w zależności od obciążenia silnika – mniejsza przy niższych prędkościach obrotowych i większa przy wyższych – i przełącza między nimi w celu uzyskania najbardziej efektywnego doładowana w zakresie średnich obrotów.
›› użyto dużej chłodnicy powietrza doładowującego w celu zwiększenia momentu przy małych
prędkościach obrotowych i skrócenia czasu reakcji, a także uzyskania dużej mocy w górnym zakresie prędkości, jak na silnik diesla,
›› doskonale współgra z niskim stopniem sprężania, zapewniając doskonałe osiągi bez zwłoki w działaniu doładowania,
›› odznacza się doskonałą ekonomiką paliwową**, już od 3,9 l/100 km (czyli 104 g/km emisji CO2).
■ Znacznie czystszy niż obecne konwencjonalne diesle, o dużo niższej emisji NOX i cząstek stałych:
›› spełnia normę emisji Euro 6 (która wejdzie w życie we wrześniu 2014 r.)
›› nie potrzebuje kosztownego układu oczyszczania spalin.
■Standardowy i-stop (układ start-stop)

 

Silniki

 

SKYACTIVE-G
1.5

SKYACTIVE-G
2.0 120

SKYACTIVE-G
2.0 165

SKYACTIVE-D
2.2

Typ silnika

 

R4 DOHC
16-zaw.

R4 DOHC
16-zaw.

R4 DOHC
16-zaw.

R4 DOHC
16-zaw.

Pojemność skok.

cm3

1496

1998

1998

2191

Napęd rozrządu

 

Łańcuchowy

Łańcuchowy

Łańcuchowy

Łańcuchowy

Układ wtrysku paliwa

 

Wtrysk bezpośredni

Wtrysk bezpośredni

Wtrysk bezpośredni

Wtrysk bezpośredni

Stopień sprężania

 

14.0:1

14.0:1

14.0:1

14.0:1

Moc maks.

kW(KM)/obr./min

74

(100)/6000

88

(120)/6000

121

(165)/6000

110
(150)/4500

Moment maks.

Nm/obr./min

150/4000

210/4000

210/4000

380/1800

Paliwo

 

95 RON

95RON

95 RON

CN 51 (ON)



* W warunkach testowych Mazdy
** Z kierowcą 75 kg

 

Źródło: Mazda

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!