Seria F – sportowe osiągi w "leksusowej" oprawie

LeadPhoto Seria F – sportowe osiągi w "leksusowej" oprawie
Historia oznaczonej charakterystycznym symbolem F wyczynowej linii Lexusa zaczęła się w chwili, gdy grupa projektantów Lexusa pod kierunkiem Yukihiko Yaguchiego postanowił stworzyć samochód dla tych, którym nie wystarcza komfort i prestiż luksusowej limuzyny, a chcieliby doświadczać wyjątkowych wrażeń, jakie daje jazda prawdziwym sportowym samochodem.
Content

Zespół doświadczonych inżynierów, będących jednocześnie entuzjastami sportu samochodowego obrał za punkt wyjścia kompaktowy sedan Lexus IS. Prace prowadzone były niezależnie od głównych projektów rozwojowych firmy, przy ograniczonym budżecie i często w czasie wolnym od codziennych zajęć. Wreszcie gdy zarządowi firmy zaprezentowano gotowy prototyp, jego imponujące osiągi, doskonałe własności jezdne i nowatorskie rozwiązania techniczne wywołały taki entuzjazm, że nowy model szybko wdrożono do produkcji seryjnej. Tak powstał Lexus IS F.

Samochód wyposażono w potężny, wolnossący pięciolitrowy silnik V8 o mocy 423 KM i momencie obrotowym 505 Nm, wykorzystujący technologie opracowane dla pojazdów wyścigowych, takie jak głowica z wysokoprzepływowymi kanałami dolotowymi czy tytanowe zawory dolotowe. Znakomitą dynamikę jednostki i wysoki moment obrotowy w bardzo szerokim zakresie obrotów uzyskano dzięki zastosowaniu układu bezpośredniego wtrysku z podwójnymi wtryskiwaczami D-4S oraz sterowanego elektrycznie systemu zmiennych faz rozrządu VVT-iE. Przeniesienie napędu powierzono sportowej, ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów z bezpośrednią zmianą przełożeń SPDS. Lexus IS F zyskał obniżone, starannie dostrojone zawieszenie oraz hamulce Brembo z wentylowanymi tarczami o średnicy 360 mm z przodu i 345 mm z tyłu.

Wyczynowy model drobiazgowo przetestowano na znanym z wyścigów Formuły 1 torze Fuji Speedway – to właśnie od niego wzięła oznaczenie sportowa linia samochodów Lexusa, a stylizowane F przypomina kształtem słynny zakręt 27R. Dzięki dokonanej podczas testów optymalizacji układu jezdnego i hamulcowego IS F uzyskano precyzyjną, a zarazem komfortową charakterystykę prowadzenia pojazdu, umożliwiającą wygodną i bezpieczną jazdę aż do prędkości maksymalnej, ograniczonej elektronicznie do 270 km/h.

Wspaniałym osiągom sportowego Lexusa towarzyszy tradycyjny dla pojazdów tej marki komfort wnętrza z pokrytymi miękką skórzaną tapicerką ogrzewanymi przednimi fotelami, zapewniającymi doskonałe podparcie i trzymanie boczne, systemem audio legendarnej, audiofilskiej firmy Mark Levinson i ergonomicznym rozmieszczeniem funkcjonalnych przyrządów.

Niemal równolegle z premierą IS F Lexus zaprezentował koncepcyjne sportowe coupe LFA z futurystyczną, opływową karoserią wykonaną w całości z kompozytów węglowych i wolnossącym silnikiem V10 4,8 l o mocy 552 KM, zdolnym rozpędzić samochód do prędkości 320 km/h. Samochód demonstrowany był na japońskim torze Fuji i niemieckim Nürburgring (w maju 2008 prototyp zwyciężył tu w 4-godzinnym wyścigu VLN w klasie SP8), wzbudzając pożądanie wielbicieli ostrej jazdy. W tej sytuacji na 20-lecie firmy Lexus zdecydowano o uruchomieniu produkcji limitowanej serii 500 egzemplarzy, wytwarzanych ręcznie na indywidualne zamówienia wybranych klientów.

Znakomite przyjęcie Lexusa IS F przez rynek zachęciło firmę do opracowania kolejnego modelu wyczynowej linii F, którym stało się sportowe coupe RC F.

Lexus RC F zyskał nowatorski silnik o pojemności 5 l – najmocniejszą jednostkę V8 stworzoną do tej pory przez Lexusa. Przy małych obciążeniach pracuje on w oszczędnym cyklu Atkinsona, a po dociśnięciu pedału przyspieszenia – w cyklu Otto, pozwalającym mu uzyskać moc do 477 KM. Ośmiobiegowy, szybki sportowy automat z bezpośrednią zmianą przełożeń (Sport Direct Shift) przenosi napęd na tylną oś za pośrednictwem aktywnego mechanizmu różnicowego TVD (Torque Vectoring Differential). Dzięki dwóm sterowanym elektrycznie sprzęgłom wielotarczowym, TVD inteligentnie rozdziela moment obrotowy między koło wewnętrzne i zewnętrzne, zapewniając znakomitą stabilność w zakrętach przy dużych prędkościach.

Zaprojektowane w nowej stylistyce Lexusa nadwozie RC F doskonale harmonizuje ze sportowym charakterem samochodu. Ujawnia go również charakterystyczny, słyszalny szczególnie przy redukcji biegów dźwięk wolnossącej widlastej ósemki, od którego można się uzależnić. Zewnętrzne wrażenia są jak najbardziej uzasadnione – RC F przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 4,5 sekundy i może osiągnąć prędkość 270 KM/h. Jednocześnie dzięki zaawansowanemu silnikowi średnie zużycie paliwa to jedynie 10,8 l/100 km. Wyczynową naturę RC F można podkreślić zamawiając wersję z dachem, pokrywą silnika, tylnym spojlerem i elementami wystroju wnętrza wykonanymi z kompozytu węglowego.

Następnym reprezentantem linii F stał się czterodrzwiowy Lexus GS F, łączący wyrafinowanie ekskluzywnej limuzyny z osiągami sportowego coupe. Przestronna, doskonale wyposażona kabina gwarantuje komfort podróżowania pięciu osobom, zaś pracująca w cyklach Otto i Atkinsona wolnossąca, pięciolitrowa jednostka V8 o mocy 477 KM i maksymalnym momencie obrotowym 530 Nm zapewnia znakomite osiągi. Stabilności i precyzji prowadzenia sprzyjają strukturalne wzmocnienia nadwozia, specjalnie zestrojone zawieszenie, zoptymalizowane podczas prób na niemieckim torze Nürburgring, wzmocniony układ hamulcowy i aktywny mechanizm różnicowy TVD. Czynne bezpieczeństwo jazdy radykalnie zwiększono dzięki wprowadzeniu Lexus Safety System +, kompleksowego pakietu systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Stanowi on rozwinięcie rozwiązań znanych z wcześniejszych modeli, takich jak antykolizyjny system PCS, wzbogacone o funkcję ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu LDA oraz poprawiające widoczność w nocy adaptacyjne światła drogowe AHS.

Lexus GS F przykuwa wzrok wyrafinowaną stylistyką o eleganckiej, a równocześnie sportowej prezencji z charakterystyczną osłoną chłodnicy o klepsydrowym zarysie i zarezerwowanym dla linii F wzorze siatki oraz wkomponowanymi w przedni zderzak dużymi wlotami powietrza. Nisko osadzona sylwetka dodaje mu agresywności, a subtelnie zarysowany spojler z włókna węglowego i cztery chromowane końcówki rur wydechowych wyraźnie zaznaczają wyczynowy charakter. Kabina, wyposażona w specjalnie wyprofilowane przednie i tylne siedzenia, łączy luksus z funkcjonalnością.  Za sportową kierownicą z linii „F” umieszczono nowy, elektroniczny zestaw wskaźników, którego konfiguracja zmienia się w zależności od wybranego stylu jazdy – dostępne są tryby normalny, ekonomiczny, SPORT S i SPORT S+. Umieszczony pośrodku wielofunkcyjny ekran obsługuje się za pomocą wygodnego sterownika Remote Touch na środkowej konsoli. Miłośnikom najwyższej jakości dźwięku GS F oferuje audiofilski zestaw z 17 głośnikami, który w sportowym trybie jazdy może dodatkowo uwypuklać mocne brzmienie układu wydechowego, wzbogacając pełnię zmysłowych doznań.

Wprowadzenie serii F na zawsze odmieniło segment prestiżowych aut o sportowych osiągach, zdominowany wcześniej przez podrasowane samochody głównie niemieckich marek. Miłośnicy sportowej jazdy, dla których ważna jest również perfekcyjna jakość wykonania, bogate wyposażenie i luksusowe wykończenie, mogą teraz korzystać z najbardziej wyrafinowanych japońskich technologii.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!