Setsuna: drogowa łódź Toyoty

LeadPhoto Setsuna: drogowa łódź Toyoty
Unikalny, drewniany roadster Toyota Setsuna podważa przekonanie, że samochody powinny być tylko produktami. Daje wyraz emocjom i po części wyjaśnia skąd biorą się niebotyczne ceny dobrze utrzymanych oldtimerów.
Content

Każdy detal został opracowany z niezwykłą pieczołowitością, zgodnie z japońską tradycyjną obróbką drewna. Ten samochód nie ma nic wspólnego z przemysłową masówką. To pojazd koncepcyjny, ale napędzana silnikiem elektrycznym Setsuna nadaje się do jazdy. Już 14 kwietnia zadebiutuje podczas Tygodnia Designu w Mediolanie. Zaprojektował ją inżynier Toyoty, Kenji Tsuji.

Życie drewna
Zbudowano ją z drewna, które ma symbolizować rozwijającą się miłość i upływ czasu. Kolor i odczucie w dotyku zmienia się, w zależności od tego, jak się o nie dba. Kiedy Setsuna będzie przekazywana z pokolenia na pokolenie, nabierze indywidualnego charakteru, stanie się jedynym w swoim rodzaju samochodem. Fizyczne zmiany w wyglądzie nadwozia będą odzwierciedlały zmieniającą się naturę więzi między autem i jego właścicielami, przywołując wspomnienia wspólnie przeżytych chwil.

Tradycyjne japońskie techniki łączenia drewna: okuriari i kusabi
Tradycyjne japońskie techniki, okuriari i kusabi, posłużyły do łączenia drewna bez gwoździ czy śrub. Okuriari wykorzystana do dopasowania zewnętrznych paneli, nie tylko wzmacnia połączenia, ale też umożliwia częściowe zmienianie zazębień i gniazdowań, jeśli miejsca łączeń się zużyją. Dzięki temu można używać samochodu dłużej, bez wymiany elementów karoserii.

Drogowa łódź
W miarę jak drewniane części będą się odkształcać, linia boczna uzyska nowe krzywizny. Patrząc z przodu, samochód ma kształt ośmiokąta. Od boku lub od góry linie układają się w elipsę. Z wyglądu Setsuna przypomina nieco łódź.

Nadwozie z łatwych do zastąpienia paneli
Nadwozie Setsuny zostało złożone z 86 ręcznie wykonanych paneli. Każdy z nich będzie się zmieniać z upływem lat. Kiedy naprawy staną się konieczne, będzie można wymienić pojedyncze elementy. Trzymając w ręku panel wyjęty z karoserii, właściciel będzie mógł zobaczyć, jaką pracę wykonano ręcznie przy jego obróbce.

Stuletni zegar
Wbrew nazwie, ten zegar nie ma stu lat. Sposób jego działania odzwierciedla długowieczność właściwie konserwowanego drewna. Krótka wskazówka pokazuje porę dnia (jedno okrążenie to 24 godziny). Długa wskazówka - mijające dni (jeden obrót to 365 dni). Licznik cyfrowy odmierza lata. Ten zegar mierzy czas życia właścicieli Setsuny. Auto może być przekazywane z pokolenia na pokolenie, a zegar będzie wciąż przypominał o jego początkach i upływie czasu, przywołując wspomnienia.

Znak Setsuny
Setsuna to po japońsku chwila. Gromadzenie chwil i wspomnień - właśnie to ma symbolizować okrągły znak pojazdu. Projekt przypomina zegar, który równolegle pokazuje wszystkie pojedyncze momenty.

Ręczne lakierowanie
Lakier użyty do wykończenia drewnianych części został nałożony ręcznie. Aby wydobyć słoje drewna, na niektórych elementach był polerowany. Metoda polega na powtarzalnym nakładaniu lakieru i wcieraniu go, aby właściwie przylgnął do słojów, co tworzy unikalną teksturę. Intensywność koloru będzie się zmieniać z biegiem lat, zyskując jeszcze więcej piękna i tworząc unikalne kompozycje. Tą metodą zabezpieczono drewno na lusterkach bocznych, kierownicy i fotelach.

Fotele jak kołyska
Drewniane siedzenia delikatnie otulają sylwetkę. Unikalne, japońskie drewno gatunku Castor Aralia zostało polakierowane i częściowo pokryte skórą.

Aluminium dla kontrastu
W konstrukcji samochodu użyto też aluminium. Wykonano z niego kołpaki, wykończenia foteli i kierownicy. Podobnie jak drewno i skóra, metal też zmienia z czasem swój charakter. Konstruktorzy chcieli, by ludzie nie tylko zachwycali się pięknem materiałów i ich połączeń, ale i tym, w jaki sposób materiały się zmieniają.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!