Silniki, systemy wspomagania i cyfryzacja - nowości w klasie C

LeadPhoto Silniki, systemy wspomagania i cyfryzacja - nowości w klasie C
W piątym roku produkcji klasa C jest najchętniej wybieraną serią modelową Mercedes-Benz – i właśnie debiutuje w nowej, wszechstronnie udoskonalonej odsłonie. Jeśli chodzi o design, modernizacja koncentruje się zarówno na wyglądzie przedniego pasa, jak i odświeżonym wzornictwie przednich i tylnych lamp. Klienci mogą skorzystać z opcjonalnego, w pełni cyfrowego panelu wskaźników oraz systemów multimedialnych z dopasowanymi do ich potrzeb funkcjami informacyjnymi i rozrywkowymi. Równocześnie w ofercie debiutują nowe silniki benzynowe i wysokoprężne.
Content

Nowy silnik, nowe osiągi
W odnowionej klasie C debiutuje nowa rodzina 4-cylindrowych silników benzynowych. 1,5-litrowe wersje C 200 oraz C 200 4matic dodatkowo dysponują instalacją 48 V z zespołem rozrusznik-alternator (alternatorem zespolonym z rozrusznikiem) z napędem pasowym. Połączenie 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej oraz układu EQ Boost zapewnia warunki do realizacji dodatkowych funkcji, które pomagają obniżyć zużycie paliwa. W trakcie przyspieszania układ EQ Boost może krótkotrwale, nim turbosprężarka uzyska pełne ciśnienie ładowania, wspomagać 184-konny silnik dodatkową mocą 14 KM. To wspomaganie jest również wykorzystywane do jak najszybszego osiągnięcia prędkości obrotowej przy zmianie przełożeń. W rezultacie skrócony zostaje czas, jakiego automatyczna skrzynia potrzebuje na zmianę biegu. Z kolei podczas wytracania prędkości zespół rozrusznik-alternator odzyskuje energię kinetyczną i doładowuje akumulator. Pompa cieczy chłodzącej ma napęd elektryczny i jest uruchamiana w oparciu o mapę charakterystyki.

Strategię efektywności nowego 4-cylindrowego silnika uzupełnia szereg rozwiązań na rzecz zmniejszenia tarcia. Należy do nich opatentowany przez Mercedes-Benz proces Conicshape, znany również jako honowanie stożkowe. Na czym to polega? Podczas honowania gładź cylindra jest nieznacznie poszerzana w kierunku dna, tak aby zmniejszyć tarcie występujące na płaszczu tłoka – a w konsekwencji ograniczyć jego zużycie eksploatacyjne oraz zapotrzebowanie na paliwo. W Europie wszystkie silniki – zarówno wysokoprężne, jak i benzynowe – wyposażone są w filtr cząstek stałych.

Topowym wariantem silnikowym jest C 400 4matic: 245 kW/333 KM, 480 Nm. Swoją światową premierę w odnowionej klasie Cma nowy 1,6-litrowy wariant obecnej rodziny jednostek wysokoprężnych – OM 654 D16. Względem 2-litrowej wersji OM 654 D20 zmniejszono tu zarówno średnicę cylindra, jak i skok tłoka (78,0 x 83,6 mm wobec 82,0 x 92,3 mm). Głównym celem prac projektowych była dalsza redukcja strat wynikających z tarcia. Oba warianty silnika OM 654 korzystają ze stopniowanej misy spalania w koronie tłoka. Ponadto lista innowacji obejmuje połączenie aluminiowego bloku silnika i stalowych tłoków, a także ulepszoną powłokę gładzi cylindrów Nanoslide.

Mercedes-AMG: lepsze osiągi C 43 4matic
Silnik V6 biturbo pod maską Mercedesa-AMG C 43 4maticwyróżnia się wysoką mocą oraz niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją spalin. Para turbosprężarek zamontowanych przy silniku odznacza się wyjątkowo spontaniczną responsywnością. Na potrzeby odnowionej Klasy C inżynierowie AMG zwiększyli moc 3-litrowego silnika V6 o 17 kW (23 KM), do 287 kW (390 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny w szerokim zakresie od 2500 do 5000 obr / min. Taki zestaw zapewnia ciekawe osiągi: Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a Kombi – w 4,8 sekundy. Maksymalna prędkość obu wersji została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Silnik połączono z przekładnią AMG Speedshift TCT 9G, którą projektanci zestroili specjalnie pod kątem dynamicznej jazdy. Przeznaczone specjalnie do C 43 oprogramowanie pozwala uzyskać bardzo krótkie czasy zmiany przełożeń.

Napęd na cztery koła 
Warianty C 200, C 220 d i C 400 dostępne są ze stałym napędem na cztery koła, charakteryzującym się aktywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami – 45% na przednią oś i 55% na tylną. Połączenie układu kontroli dynamiki jazdy ESP z elektronicznym systemem kontroli trakcji 4ETS sprawia, że konwencjonalne blokady mechanizmu różnicowego stają się zbędne. Pozwala to ograniczyć masę własną i znacząco poprawia bezpieczeństwo prowadzenia oraz komfort jazdy. Napęd na wszystkie koła należy do standardowego wyposażenia AMG C 43; w tym wypadku ma on tylnonapędową konfigurację – rozdział momentu pomiędzy przednią a tylną osią wynosi 31:69.

Wygląd zewnętrzny: nowe wypełnienie reflektorów
Wzornictwo odnowionej Klasy C definiuje przede wszystkim jej przedni pas oraz design reflektorów i tylnych lamp. Linia AMG – zarówno Limuzyna, jak i Kombi – w standardzie otrzymuje diamentowe wypełnienie osłony chłodnicy. Wszystkie linie wyposażenia wyróżniają się przeprojektowanymi przednimi zderzakami. Standardowo zderzak zdobi srebrna listwa ozdobna. W połączeniu ze stylizacją Avantgarde ma ona wykończenie chromowane, a linię Exclusive charakteryzuje trzyczęściowy chromowany pas. Zewnętrzna linia AMG otrzymała nowy przedni zderzak AMG oraz przeprojektowaną nakładkę w kształcie dyfuzora z tyłu. Tylny zderzak zyskał nowe wzornictwo dolnej sekcji; jej wyprofilowanie, elementy ozdobne i rodzaj zakończenia układu wydechowego różnią się zależnie od wybranego wyposażenia oraz wersji silnikowej.
Standardowo model (Limuzyna i Kombi) jest oferowany z halogenowymi reflektorami i diodowymi światłami do jazdy dziennej. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance o szczególnie wyrazistym wzornictwie (standard w wersjach Kabriolet i Coupé). Po raz pierwszy nabywcy tej serii modelowej mają do wyboru także matrycowe reflektory Multibeam LED ze światłami drogowymi Ultra Range.

Intelligent Drive
Systemy wspomagające korzystają teraz również z map i danych nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist Distronic, element pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na bazie informacji z map i predykcyjnie regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań czy rond. Wśród nowości są także intuicyjnie działające systemy: Active Lane Change Assist (aktywny asystent zmiany pasa ruchu) i Active Emergency Stop Assist (aktywny asystent awaryjnego zatrzymania się), a także nowe funkcje Active Steering Assist (aktywnego asystenta kierowania).
Odnowiona klasa C oferuje rozbudowany układ antykolizyjny Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on pomóc w złagodzeniu skutków lub całkowicie zapobiec kolizji polegającej na najechaniu na tył poprzedzającego pojazdu (jadącego lub stojącego) albo potrąceniu przechodnia lub rowerzysty.

Kontrola komfortu Energizing
Opcjonalny układ kontroli komfortu Energizing „scala” różne układy pojazdu z zakresu komfortu. Wykorzystuje on funkcje klimatyzacji (w tym rozpylacz zapachów), foteli (podgrzewanie i wentylację), a także nastrojowe oświetlenie oraz ścieżkę dźwiękową, aby stworzyć w kabinie określoną, sprzyjającą dobremu samopoczuciu atmosferę, dopasowaną do nastroju i potrzeb podróżujących. Zależnie od poziomu wyposażenia do wyboru jest do sześciu programów (Świeżość, Witalność, Ciepło, Komfort, Radość, Trening). Każdy z nich trwa 10 min, a jego przebieg wizualizowany jest na centralnym ekranie w postaci kolorowych grafik i połączony z odtwarzaniem odpowiedniego podkładu muzycznego.

Alarm antywłamaniowy 
Kolejną nową funkcją jest automatyczne powiadomienie, gdy samochód zostanie uszkodzony na parkingu przez inny pojazd, odholowany lub dojdzie do próby włamania. Wszechstronne czujniki opcjonalnego systemu alarmowego ATA mogą wykrywać takie sytuacje i przesyłać powiadomienie typu „push” za pomocą aplikacji Mercedes me. Opcjonalna funkcja obejmuje nowe czujniki oraz odpowiednie programowanie.

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!