Skoda ma już 120 lat

LeadPhoto Skoda ma już 120 lat
W grudniu mija 120 lat od powstania firmy, która dziś jest jednym z najdłużej istniejących na świecie producentów samochodów. Václav Laurin i Václav Klement założyli spółkę, która do dziś wyprodukowała ponad 17 mln samochodów.
Content

Początki Skody to pionierskie czasy motoryzacji. Przez ostatnie ćwierć wieku, w ramach Grupy Volkswagen, Skoda awansowała do czołówki globalnego przemysłu motoryzacyjnego. W latach 2010-2015 przeprowadziła największą kampanię modelową w swojej historii. W kolejnych latach planuje kontynuować swoją udaną strategię, debiutując w kolejnych segmentach.

Dwaj założyciele Skody: Václav Laurin i Václav Klement zbudowali w grudniu 1895 roku w Mladá Boleslav fundamenty 120-letniego, globalnego sukcesu czeskiej marki. Historia firmy rozpoczyna się, gdy mechanik rowerowy Václav Laurin i biznesmen Václav Klement zakładają firmę Laurin & Klement (L&K), będącą z początku skromnym warsztatem rowerowym, który w szybkim tempie przeobraził się w uznanego producenta rowerów. Produkowane pod marką „Slavia”, stały się hitem zarówno rynku krajowego, jak i eksportowego. Cztery lata później Skoda zaprezentowała swój pierwszy motocykl.

W roku 1905 nastąpił przełomowy moment: rozpoczęła się produkcja Voiturette A, a L&K stał się producentem samochodów. Pierwszy czterokołowy pojazd marki miał dwucylindrowy silnik o mocy 7 KM, co pozwalało na osiągnięcie 40 km/h.

Pierwsza wojna światowa i jej pokłosie oraz kryzys lat 20. ograniczyły rozwój firmy L&K. Dla wzmocnienia rynkowej pozycji w 1925 roku, L&K połączył się z zakładami Škoda z Pilzna, wówczas największym producentem samochodów w Czechosłowacji. Po połączeniu sił ze Škodą, z fabryki w Mladá Boleslav znów mogły wyjeżdżać samochody.

Lata 30. przyniosły legendarne modele kody. Pierwszym „samochodem ludu”, przystępnym cenowo dla czechosłowackich mas, była Skoda 420 Popular. Potem były kolejne motoryzacyjne kamienie milowe, jak sześciocylindrowy model flagowy ŠKODA 640 Superb. Druga wojna światowa zadała kres planom dalszego rozwoju.

Po drugiej wojnie światowej Skoda została znacjonalizowana. Nawet w trudnych warunkach socjalistycznej, centralnie planowanej gospodarki, jako zakłady państwowe stworzyła około czterdziestu modeli samochodów. Wśród nich - tak lubiane i popularne – Skoda 1101 „Tudor”, Skoda 440 „Spartak” i legendarny kabriolet, ŠKODA Felicia. Kolejny przełom nastąpił w 1964 roku, za sprawą ŠKODY 1000 MB, która była pierwszym modelem marki z nadwoziem samonośnym i na tylną oś, poprzez silnik zamontowany z tyłu - jako pierwszy w przemyśle - z blokiem odlanym z aluminium.

W 1987 roku przebojem marki stał się przednionapędowy kompakt Skoda Favorit, zaprojektowany przez studio stylistyczne Bertone we Włoszech, co było rewolucją na skalę krajów Bloku Wschodniego. Dwa lata później socjalistyczny ustrój gospodarczy upadł. Po Aksamitnej Rewolucji - w 1989 roku Skoda potrzebowała silnego strategicznego partnera.

Włączenie do Grupy Volkswagen w roku 1991 było decydującym krokiem ku jednej z najbardziej udanych przemian w przemyśle motoryzacyjnym ostatnich dekad. W latach 1991 - 2014 produkcja Skody wzrosła sześciokrotnie. W zeszłym roku czeska marka po raz pierwszy przekroczyła próg miliona samochodów, wyprodukowanych w jednym roku kalendarzowym. Oferta, bazująca tylko na jednym modelu, zmieniła się nie do poznania: dziś Skoda oferuje czterdzieści wersji modelowych swoich samochodów.

Zakłady produkcyjne Skody przeszły gruntowną modernizację i rozbudowę. Prócz trzech fabryk w Czechach, samochody czeskiej marki zjeżdżają także z linii produkcyjnych w innych krajach - między innymi: Rosji, Chinach i Indiach.

Skoda planuje równie silny rozwój w następnych latach. Będzie to wiązało się z rozszerzeniem gamy modeli, przede wszystkim w ciągle przybierającym na popularności segmencie SUVów.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!