Szalony koncept VW – XL Sport

LeadPhoto Szalony koncept VW – XL Sport
Volkswagen udowadnia, że potrafi jeszcze projektować auta szalone w swoim zamyśle i budzące pożądanie. Połączenie ultra lekkiego oszczędnego VW XL1 z silnikiem Ducati dało nadspodziewane efekty.
Content

Auto, które w sposób bezkompromisowy podąża za wzorcem lekkich, rasowych samochodów sportowych. Rozwijający 270 km/h pojazd powstał na bazie XL1 – najbardziej efektywnego samochodu na świecie. Efektywność i emocje połączono w fascynującą całość. Z tyłu XL Sport pracuje silnik będący technicznym dziełem sztuki – zmodyfikowana jednostka V2 z nowego Ducati 1199 Superleggera – najmocniejszego na świecie dwucylindrowego motocykla. Podobnie jak XL1, którego produkcja jest ograniczona do 250 egzemplarzy, także Superleggera będzie wytwarzany ręcznie i jednocześnie z wykorzystaniem precyzyjnych przemysłowych technologii w limitowanej liczbie 500 sztuk. XL1 i Superleggera – dwie ikony technologii wykonane z lekkich materiałów, jak karbon i magnez - połączono w wyjątkowy sportowy samochód. 

200 KM i 270 km/h – tego nie udało się dotąd uzyskać w żadnym innym sportowym aucie. Tutaj trzeba szczególnie podkreślić znaczenie aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza (0,258) pomnożony przez powierzchnię czołową (1,7 m2) daje wartość 0,44 m2, jedną z najlepszych, jakie udało się dotychczas uzyskać. To wybitne osiągnięcie inżynierów Volkswagena – specjalistów od aerodynamiki oraz stylistów. Szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę, że studyjny model jest typowym samochodem sportowym, który potrzebuje między innymi szerokich opon, dużej ilości powietrza do chłodzenia oraz optymalnego docisku osi. Oprócz aerodynamicznych kształtów nadwozia, także inne szczegółowe rozwiązania sprawiły, że XL Sport jest szybki jak strzała, są to na przykład specjalne Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowana podłoga, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika). Silnik z Ducati 1199 Superleggera, zastosowany w XL Sport został nieznacznie zmodyfikowany. Dzięki lekkim i wytrzymałym tytanowym korbowodom silnik DOHC o pojemności 1199 cm3 rozwija prędkość obrotową do 11.000 obr./min. Moc silnika V2 (200 KM i 134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG). Zapewnia to przyśpieszenie od 0-100 km/h w zaledwie 5,7 s.

Opony dostosowane do dużych prędkości w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu) nałożone są na kute obręcze z magnezu, lżejsze od obręczy aluminiowych łącznie o 23,9 kg. Za hamowanie XL Sport odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.

Wnętrze XL Sport opiera się na wnętrzu XL1, jednak zostało zmodyfikowane i zindywidualizowane uwzględniając wprowadzoną do tego modelu dynamikę. Przykładem może być specjalny, cyfrowy wskaźnik wielofunkcyjny, sprawdzający się na torach wyścigowych, który oprócz ciśnienia oleju pokazuje także czasy okrążeń. Płaski element z karbonu przedłuża „daszek” nad wyświetlaczem eliminując wszelkie odbicia światła. Aby umożliwić szybką zmianę biegów, kierownica XL Sport, ozdobiona czerwonymi szwami, posiada aluminiowe przyciski zmiany przełożenia. Starannie wykonane detale z anodowanego aluminium w obrębie wlotów wentylacji, panelu klimatyzacji i osłony dźwigni DSG wprowadzają do wnętrza sportowe akcenty. Analogicznie do szwów kontrastowych na kierownicy, także pasy bezpieczeństwa są czerwone. Niezmieniona pozostała natomiast perfekcyjna ergonomia dla kierowcy i pasażera. 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!