Szybsze i dłuższe – nowe Audi S8

LeadPhoto Szybsze i dłuższe – nowe Audi S8
Czwarta generacja Audi S8 to kolejne wydanie usportowionej limuzyna od niemieckiego producenta. Wyposażona została w ośmiocylindrową jednostke napędową o pojemności 4 litrów tworzy 571 KM mocy i 800 Nm momentu obrotowego. Silnik połączony jest z systemem mild-hybrid. Działające predyktywnie aktywne zawieszenie, dynamiczny układ czterech kół skrętnych i napęd na cztery koła ze standardowo montowanym sportowym mechanizmem różnicowym, będą odpowiadać za dynamikę pojazdu.
Content

Czwarta generacja Audi S8 to kolejne wydanie usportowionej limuzyna od niemieckiego producenta. Wyposażona została w ośmiocylindrową jednostke napędową o pojemności 4 litrów tworzy 571 KM mocy i 800 Nm momentu obrotowego. Silnik połączony jest z systemem mild-hybrid. Działające predyktywnie aktywne zawieszenie, dynamiczny układ czterech kół skrętnych i napęd na cztery koła ze standardowo montowanym sportowym mechanizmem różnicowym, będą odpowiadać za dynamikę pojazdu.

Oszczędny, czterolitrowy, ośmiocylindrowy silnik...

Silnik V8 z systemem mild-hybrid. Producent podaje, że dzięki swoim 571 KM i 800 Nm momentu obrotowego, daje kierowcy pewność, ponieważ w każdej sytuacji drogowej ma dostęp do mocy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Pokryte żelazem korpusy cylindrów umieszczone w aluminiowej skrzyni korbowej zmniejszają tarcie, zapewniając płynną pracę. Automatycznie uruchamiane klapy w układzie wydechowym wzmacniają dźwięk silnika.

System mild-hybrid (MHEV) ma z zadanie redukcje zużycia paliwa. Alternator-rozrusznik RSG czerpiący energię z 48-woltowej pokładowej sieci elektrycznej i dodatkowy akumulator litowo-jonowy, umożliwiają tzw. żeglowanie pojazdu z wyłączonym silnikiem, szybki jego restart oraz poszerzają zakres działania systemu start-stop. Audi podaje, że podczas codziennego użytkowaniu można dzięki „żeglowaniu” uzyskać oszczędności paliwa rzędu 0,8 litra na 100 km. System odłączanych na życzenie cylindrów – cylinder on demand, wyłączający pojedynczo cylindry w przypadku jazdy z niskimi obciążeniami, dodatkowo ma wpłynąć na wydajność jednostki napędowej. System zarządzania dźwiękiem ma specjalną funkcję aktywnej eliminacji hałasów.

Przechyły opanowane

Audi S8 zostaje w standardzie wyposażone w predykatywne zawieszenie aktywne. Ten system, działający w połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem adaptacyjnym, może za pomocą elektromechanicznych siłowników unosić lub opuszczać każde z kół z osobna. W ten sposób system umożliwia aktywną kontrolę przechyłów nadwozia w różnych sytuacjach na drodze i ich redukcję. Zwłaszcza w sytuacji ostrego hamowania lub ostrego dodawania gazu redukowane jest zjawisko tzw. nurkowania. Kamera zamontowana w przodzie pojazdu wykrywa większe nierówności drogi i pozwala to robić w sposób przewidywalny.

Różny charakter

Przedstawiciel marki zapowiada, że S8 może być wygodną limuzyną lub dynamicznym samochodem sportowym – wybór ma należeć do kierowcy. Wszystko za sprawą Audi drive select oferującą pięć trybów do wyboru. Nowością jest tu tryb „Comfort +”. Ma sprawić, że nawet ostre pokonywanie zakrętów będzie komfortowym doświadczeniem. By zmniejszyć przyspieszenia boczne działające na pasażerów, karoseria auta pochyla się w zakrętach o ok. 3 stopnie. W trybie „dynamic” zawieszenie S8 staje się twardsze. Maksymalny kąt przechyłu podczas szybkiego pokonywania zakrętów wynosi wtedy zaledwie ok. 2,5 stopnia (dla porównania: w przypadku standardowego zawieszenia karoseria odchyla się o ok. 5 stopni). Zależny od sytuacji rozkład momentów przechyłu umożliwia zachodzenie sytuacji samo poziomowania, które jest neutralne lub minimalnie nadsterowne. Aktywne zawieszenie oferuje jeszcze jedną nową, unikalną funkcję. Karoseria może unieść się nawet o ok. 50 mm, by zapewnić pasażerom jeszcze bardziej wygodne wyjście lub wejście do samochodu.

Nowa technologia skrętu

Układ kół skrętnych umożliwia niezależne od siebie ustawienie kąta skrętu kół osi przedniej i tylnej. W ten sposób łączy bezpośrednią, sportową reakcję układu kierowniczego przy niskich i średnich prędkościach ze stabilnością podczas jazdy po autostradzie i z małym promieniem skrętu – rozwiązuje długotrwały konflikt interesów pomiędzy tymi celami. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami. Podczas wchodzenia w zakręt albo podczas przyspieszania w nim, większość momentu transferowana jest na koło znajdujące się na zewnątrz zakrętu. W przypadku wystąpienia nadsterowności, sportowy mechanizm różnicowy przesyła moment napędowy na koło znajdujące się wewnątrz zakrętu, co stabilizuje Audi S8.

Dynamiczny układ czterech kół skrętnych, sportowy mechanizm różnicowy i predyktywne, aktywne zawieszenie, są elementami standardowego wyposażenia nowej S8’ki. Klienci mogą wybrać dodatkowo opcjonalne tarcze hamulcowe z ceramiki i włókna węglowego o średnicy 420 mm (oś przednia) i 370 mm (oś tylna). Tarcze ceramiczne są wentylowane od wewnątrz i wraz z zaciskami o 9,6 kg lżejsze od tarcz żeliwnych. Każdy z zacisków na przedniej osi ma dziesięć tłoczków.

Precyzyjny wyraz sportowej elegancji: stylistyka

Nowe elementy wystroju wnętrza i nadwozia podkreślają sportowy charakter samochodu. Dla tej sportowej limuzyny o długości 5,17 metra dostępne są felgi o średnicy do 21 cali. Detale zderzaka przedniego, progów i obudów lusterek zewnętrznych, a także dwóch podwójnych rur wydechowych. Wśród opcjonalnych wariantów oświetlenia znaleźć można reflektory Matrix LED HD oraz tylne światła OLED.

Na rynkach Chin, USA, Kanady i Korei Południowej, Audi S8 będzie dostępne po raz pierwszy z rozszerzonym rozstawem osi. Zwiększona długość i wysokość pojazdu mają oznaczać wzrost komfortu dla pasażerów dzięki większej przestrzeni na głowę i na nogi.

Nowe systemy

Audi S8 wyposażono w nowej generacji usługi cyfrowe i systemy connectivity. Kierowca obsługuje niemal wszystkie funkcje z poziomu dwóch dużych wyświetlaczy. Może również użyć funkcji obsługi głosowej, pozwalającej na formułowanie potocznych pytań i poleceń. Odpowiedzi formułowane są na podstawie danych zapisanych w komputerze pokładowym albo pochodzących z chmury. Opcjonalnie dostępna jest tu również Alexa – bazujący na danych umieszczonych w chmurze głosowy system Amazona. Wszystkie informacje dotyczące prowadzenia pojazdu wyświetlają się na ekranie wirtualnego kokpitu Audi.

Kierowca może przełączać pomiędzy dwoma widokami ekranu tego systemu, trybu „driving”, gdzie na ekranie widać obrotomierz i prędkościomierz w postaci dwóch dużych zegarów i „infotainment”, gdzie głównym elementem ekranu jest mapa nawigacji. W systemie MMI ustawić można również specjalny widok Audi virtual cockpit, przeznaczony wyłącznie dla samochodów typu S, wtedy w centrum ekranu znajduję się kanciasty obrotomierz, a dostępna moc oraz moment obrotowy pokazywane są w postaci wartości procentowych. Opcjonalny system head-up display wyświetla wszystkie ważne informacje na szybie, na wprost wzroku kierowcy.

Koniec z czekaniem na światłach

Centrum obsługi mediów i systemów infotainment nowego Audi S8 jest system MMI navigation plus. Oprócz serwisu głosowego Amazon Alexa rozbudowana gama usług Audi connect zawiera usługi car-to-X czerpiące z inteligencji rozproszonej floty Audi. Nowością jest tu informacja o sygnalizacji świetlnej, którą Audi sukcesywnie wdrażać będzie w wybranych miastach Europy. Połączenie z miejską infrastrukturą pozwoli autu na otrzymywanie informacji z centralnego komputera sterującego miejską sygnalizacją świetlną, co z kolei umożliwi kierowcy utrzymanie takiej prędkości, by do kolejnej sygnalizacji dojechać dokładnie w fazie światła zielonego. Audi virtual cockpit wyświetla rekomendacje dotyczące utrzymania prędkości oraz czas pozostały do zapalenia się zielonych świateł, o ile kierowca akurat stoi na czerwonym. W ten sposób system przyczynia się do uzyskania przewidywalnego, wydajnego stylu jazdy 
i korzystnie wpływa na płynność ruchu ulicznego. Informacje online o znakach drogowych, ostrzeżenia o niebezpieczeństwie oraz informacje o miejscach parkingowych przy ulicy, uzupełniają gamę usług car-to-X.

Aplikacja myAudi łączy samochód ze smartfonem kierowcy. Dzięki niej kierowca, siedząc jeszcze na kanapie w domu, może wysłać do nawigacji samochodowej informacje o celu kolejnej podróży. Dodatkowo, interfejs bezprzewodowo łączy samochód ze środowiskami Android Auto i Apple Car Play. W gamie systemów infotainment nowego Audi S8 znajduje się również wysokiej klasy system muzyczny: Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System.

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!